Min beslöjade talibanprotest

5 december 2009 at 1:42 f m 3 kommentarer

Maher Issa, Ulf Carmesund, Anna Ardin och Fatma Shurafa i Gazas hamn

Hamnen i Gaza

Tillsammans med Fatma alShurafa och Maher Issa åkte vi igår fredag (helgdagen) till ett av Gazas få rekreationsplatser och utflyktsmål – hamnen. Lars G tog kortet, läs mer på hans blogg.

De Palestinska fiskarna är av Israelerna numer förbjudna att fiska så långt ut som de behöver, eftersom risken då finns att de tar med sig olagligheter tillbaka. Fiskarna försöker så gott det går inom de givna ramarna.

På bilden har jag slöja. Det gick bra även utan förstås, men det är så mycket skönare att smälta in! Även om rött tydligen är lite kontroversiellt (kommunistpartiets färg – även om kommunistbrudarna vad jag fattat inte kör med slöja) så kände jag stor skillnad i självförtroende med och utan. Dessutom känner jag mig mindre blek, mindre orolig för mitt ofixade hår och mer varm, det är vinter här nu..

Det känns också som att jag gör en konkret SD-protest så här i klädprotesttider. Jag blir ingen annan, jag är lika svensk och jämställd och smart när jag döljer håret som när jag inte gör det.

De svenska talibanerna, som sticker fram sin nos och vädrar morgonluft i Sverigedemokraterna, de som vill tillbaka till 1800-talets könsroller och samtidigt är fräcka nog att försöka klistra ojämställdhetsproblemen, urskiljningslöst på alla med svart hår (eller som de antar har svart hår under slöjan).

En rad provdockor med vinterhijabs

Vintermössor hijab style

När jag kommer hem ska jag skaffa mig en hijab style vintermössa och använda som min talibanprotest, ett sätt att med mina kläder protestera mot de talibaner som vill skilja människor åt beroende på etnicitet, kön och så vidare, och mot den obehagliga etnopolitik som börjar etablera sig som en lösning i den svenska debatten.

Visst, att vara islamist och kvinnoförtryckare sammanfaller ibland, men kvinnoförtryckare sammanfaller definitivt ofta även med sverigedemokrat (i alla fall politiskt, det kan jag bevisa) och det sammanfaller ibland också med sosse, cyklist och möbelsnickare. Även om det skulle sammanfalla väldigt ofta med möbelsnickare så vore det helt sjukt att säga att möbelsnickare och kvinnoförtryckare var samma sak, eller att man som kvinna är förtryckt för att man vill sitta på ett traditionellt sätt i en nysnickrad kökssoffa. Fattar ni vart jag vill komma?

Att svensk politik på sina håll skapat enklaviseringar och civilisationsnedgångar som leder till ojämlikhet och ojämställdhet vartän det än händer, så även här, är förstås tragiskt. Vi måste vända den trenden. Och ställa oss frågan: hur ska vi någonsin få till ett gemensamt samhälle för alla medborgare om vi låter folk som Jimmie Åkesson och andra reducera individer till några få klädesplagg eller arkitektoniska uttryck?

Hur ska alla kunna bidra som likvärdiga medborgare och stärka vårt samhälle och gemensamma välfärd om vi hela tiden svartmålar och demoniserar personer med ett visst ursprung?

Kolla här, även KKK-anhängare kan ändra sig, så kanske kan vi det också? Anna Ardin i Gazas hamn

Entry filed under: feminism, jämlikhet, politik, socialdemokraterna, valet 2010. Tags: , , , , .

Följ mig i Palestina på twitter Min Gazaresa i twitterformat

3 kommentarer

  • 1. Gaza, Palestina och folkrätt « Dags för rättvisa!  |  5 december 2009 kl. 9:36 e m

    […] också min kollega Anna Ardin som bloggar intressant från […]

  • 2. Victor  |  8 december 2009 kl. 8:07 e m

    Jag gillart, himla fina vinter hijabs. Verkar sjukt praktiskt, typ som buff fast bättre.

  • 3. fredrik  |  24 december 2009 kl. 1:51 e m

    Hijab är sjukt hett!


https://x.com/annaardin

Senaste inlägg