Följ mig i Palestina på twitter

4 december 2009 at 6:32 e m 2 kommentarer

Klicka här för att följa mina tweets (på twitter) från Israel och Palestina – just nu är jag i Gaza. Hitintills har jag rapporterat lite från gränskontrollen i Erez, olagliga bosättningar på Palestinska familjers tak (!) och sopor, se höger. Det kommer mer!

Jag är på resa med mina kollegor på Broderskapsrörelsens kansli för att besöka vårt projekt med Civitas och delta i en konferens de/vi ordnar med företrädare för stora delar av det civila samhället i Gaza.

Ska försöka fixa lite bilder här snart.

Kolla även på Kristen Vänster där kanske nån mer bloggar nu under resan.

Entry filed under: broderskapsrörelsen, politik. Tags: , , , , , .

Dags att anmäla Stanley Sjöberg för förtal Min beslöjade talibanprotest

2 kommentarer

  • 1. Stefan  |  5 december 2009 kl. 12:01 e m

    Tragiskt att palestinierna upprätthåller ockupationen genom att vägra förhandlingar. Om Broderskapsrörelsen hade velat se en fred i området skulle man sätta tyngd bakom orden och kräva att palestineirna slutar att uppvigla till krig och hat, och istället respekterar resolution 242 att förhandla om fred.

    Sverige som världens tredje största biståndsgivare hade kunnat få gehör för det omedelbart om man hade velat.

    • 2. Anna Ardin  |  5 december 2009 kl. 7:55 e m

      Jag kräver att Palestina OCH Israel respekterar ingångna avtal, jag kräver att Palestina OCH Israel erkänner varandra som stater och inte kränker varandras gränser, och jag kräver att Palestina OCH Israel upphör med våld. I nuläget är det Israel som är den starka parten, Israel kontrollerar alla gränser till Palestina, det palestinska luftrummet och hela kusten utanför Gaza.

      Palestinerna måste självklart förhandla, men under varje förhandling och emellan dem fortsätter Israel att expandera sina bosättningar, hus för hus tar man över, när Palestinier kommer hem från semestern kan en Israelisk familj ha flyttat in och de gränser som Palestinierna har accepterat i förhandlingar respekteras aldrig av Israel. På ockuperad mark bygger man vägar, murar, hus och ställer ut militärer.

      Det är väldigt svårt att som en liten Broderskapsrörelse i det läget säga åt Palestinierna att ensidigt respektera det som visserligen är fullt rimligt att acceptera.

      Vi stöttar progressiva krafter i Palestina, det är lättare för dem att jobba, rekrytera anhängare och förklara för folk att det är ockupationen de är emot och inte israeler (eller ännu värre – judar) när Israel sköter sin del av avtalet. Självklart är det även tvärtom, när Israel expanderar bosättningar och beter sig illa (för att uttrycka det milt) så är det extremisterna som får det lätt att förklara sig bland folket.

      Israel skiter fullständigt i Palestinierna, det är inte vad de gör som avgör om Israel fortsätter att ockupera eller inte. Israel vill ha sitt land och kommer att fortsätta ta det sakta men säkert om inte omvärlden protesterar


Twitter

  • Kan någon förklara för mig vad skillnaden är mellan att förbjuda sjal & att förbjuda bikini-överdel? 3 days ago

Kategorier


