Man blir smutsig av att välja politiken

28 oktober 2011 at 10:34 f m 17 kommentarer

Hanna Hallin

Hanna Hallin

Svend Dahl

Svend Dahl

I DN idag skriver min chef Hanna Hallin och statsvetaren Svend Dahl om varför politiken och medborgarna fjärmar sig från varandra. Det är en suveränt bra artikel, och det är verkligen på tiden att vi diskuterar vad det är för fel. För nåt är det ju. Men det fattas ett perspektiv.

Pitchen i artikeln är att politiken fjärmar sig från medborgarna och att politiker i första hand är politiker för att de vill ha maktpositioner. Ja. Men varför är det så? Kanske för att maktpositioner är det som kan väga upp alla nackdelarna. Dessutom fjärmar sig ju medborgarna även från politiken.

Jag är en av de politiker som mer än gärna skulle slippa mitt kyrkopolitiska uppdrag som jag tagit på mig av plikt, och som blev insatt på kommunfullmäktigevalsedeln mot mitt medgivande. Jag drivs inte alls av att sitta i landsting eller kommunnämnd. Jag vill fixa projekt och skriva artiklar, jag vill diskutera politik och komma på lösningar. Jag vill förbättra samhället, och världen. Och det är svårt.

Visst, det är inte alltid välkommet i partiet, men framförallt får jag stora nackdelar på andra håll. Det anses mer och mer fult att vara partipolitiskt kopplad. Det verkar helt ok att anse att politik är något smutsigt (samtidigt som man har skyhöga förväntningar på både politik och politiker).

Här är en lista på grejer jag tänkt på som också behöver ändras om vi vill ha politiker i vårt politiska system:

  • När man söker jobb vill många ha någon ”neutral”, kanske särskilt som jag som jobbar med samhällsfrågor.
  • När man tycker något blir man ständigt misstänkliggjord för att ha andra syften än de man uttrycker.
  • När jag skulle vara moderator på den regeringskritiska seminariedagen ”Tre år kvar” fick jag inte bli presenterad som partipolitisk
  • När vi arrangerade ett seminarium hjärta tackade en journalist inom public service nej till att medverkande med hänvisning till att vi är ett politiskt parti och att hon måste vara neutral
  • När Juholts bostadsbidrag var uppe var det inte mindre än tre av mina vänner på facebook som i en irriterad ton krävde att jag skulle uttala mig i frågan och vara lika upprörd som dem
  • När jag säger att vi måste stoppa vapenexporten, sluta utvisa människor till Syrien eller något annat som mitt parti (eller någon i mitt parti!) tyckt annorlunda kring så ställs jag till svars för saker jag inte tycker.
  • Jag måste också ha en högre moral och vara mer felfri än andra människor, eftersom det kommer att vara mycket roligare för tidningarna att skriva ”den socialdemokratiska kommunfullmäktigekandidaten bröt mot lagen” än ”32-årig Stockholmare cyklade mot rött” (inte för att jag gjort det!).

Man anses bli smutsig av att välja ett parti, dörrar stängs, man blir granskad, ifrågasatt och får ta ansvar långt utanför vad man rimligtvis har möjlighet att ta ansvar för. Om människor inte vill engagera sig i partierna så är det klart att det är partierna som måste ändra sig, men de kommer inte kunna göra det utan en himla massa hjälp även från er som idag inte vill va med i arbetet inifrån.

Så, jaha, vad ska vi göra nu?

Andra bloggar: Vilken är din och min roll i politiken?, Kampanjpartier försvagar demokratin, Juholt sanningen och opinionen, Partierna, väljarna och demokratin, Politik är ingen jävla karriärsväg.

Läs även: MakthavareMakthavare2Peter HögbergMarie DemkerAkademinyttGustav Fridolin.

Entry filed under: politik, socialdemokraterna. Tags: , , , , , .

Förde Aftonbladet medveten kampanj för att avsätta Juholt? Miljöpartiet kan bli störst – men inte utan sina ideal

17 kommentarer

  • 1. Sarah  |  28 oktober 2011 kl. 11:22 f m

    Bara att ha politiska åsikter, ta i frågorna med tång ens som privatperson gör att man blir hetsad till att vara på ett visst sätt (lite sådär, mer felfri och mer ihophållen i allt man säger du vet?). Speciellt om det rör invandrar-, kvinnor-, djurrätts-, eller skolfrågor (för att nämna några exempel). Att häckla de olika partiledarna är vardagsmat samtidigt som (vilket du också säger) vi ställer högra krav på personerna trots att vi pekar ut deras ”inkompetens” för jämnan.

    Trots att vi har så lätt att hitta fel hos våra politiker (vilket parti de än tillhör, eller vilket parti man själv än sympatiserar med, om något alls) så engagerar sig allt färre politiskt. Om det ens gäller att informera sig om en ideologi eller Sverige politiska historia. Snart vet nog ingen vem Palme var ens en gång.

  • 2. Michael Gusto (@mickevaganza)  |  28 oktober 2011 kl. 11:52 f m

    Jag vet vad vi ska göra nu…

    Man får tala om för journalisterna och allmänheten att ingen är neutral, att bara för att det inte är ett parti som är avsändaren så behöver det inte innebära att du inte påverkas politiskt.

    Sen får vi tala om för politikerna att sluta använda marknadsförarnas knep för att dölja att man inte lyssnar, bryr sig, litar och pratar med människor längre. Det är sånt som göder politikerförakt.

    Sen får vi förutsättningslöst tala med varandra på alla sätt och mötesplatser som finns. Tala om hur vi vill att politik ska bedrivas och hur vi kan kombinera dessa viljor till något som gynnar våra gemensamma frågor.

    Sen kan vi ta i tu med något lätt.

  • 3. PeO_W  |  28 oktober 2011 kl. 1:07 e m

    Kanontext Anna.

  • 4. Einerstam (@Einerstam)  |  28 oktober 2011 kl. 1:59 e m

    Klockrent inlägg!

  • 5. Känner du till det ser du felen… « PeoWagstrom's Weblog  |  28 oktober 2011 kl. 2:43 e m

    […] medias värld har alla roller att spela. Politiker, Vissa företagare, Vissa idrottsledare får rollen som spottkoppar medan andra kommer undan med […]

  • 6. Fredrik  |  28 oktober 2011 kl. 3:53 e m

    Jättebra och intressant! Peter Andersson (med rätt att tycka) skrev också om detta och jag hade lite (inte speciellt konkreta dock) idéer om hur man kan fånga upp alla de medlemmar som vill arbeta på ett mer icke-traditionellt sätt samt de icke-medlemmar som vill göra något men som drar sig för att ansluta sig till ett parti.

    Jag tror mycket av det du skriver stämmer. Man vill inte bränna några broar. Inte bli etiketterad. Slippa risken att i framtiden behöva stå till svars för det man sagt (och det andra inom ens parti sagt) om det nu visar sig vara fel. Det är en rätt viktig förklaring tror jag. Dock långt ifrån den enda.

    Det hade kanske varit bättre om det var alla de som inte tyckte något, som inte vågade ta ställning som kände sig moraliskt bristfälliga och var rädda för kommande generationers dom. Att inte ta ställning är ju också att ta ställning. För det som är, det rådande, det ”normala”, det ”sunda förnuftet”.

  • 7. bloggare på icedaniel.se  |  28 oktober 2011 kl. 5:08 e m

    Att vara sosse på arbetsmarknaden tror jag inte är speciellt svårt, tror SDárna har det mycket svårare på arbetsmarknaden

    • 8. Anna Ardin  |  28 oktober 2011 kl. 6:04 e m

      Det tror jag med, men det bästa ar att man låtsas va neutral…

  • 9. Henric Sjöqvist (@Henric)  |  28 oktober 2011 kl. 6:52 e m

    Det kanske är så enkelt som att om man vill ta andras pengar och styra över dem, så får man en massa jobbiga förväntningar och krav på sig? Och vissa tycker inte ens att man har rätt till det och att demokratin, när den drivs till sin yttersta spets, bara blir majoritetens förtryck av minoriteten?

    • 10. Anna Ardin  |  28 oktober 2011 kl. 10:21 e m

      Nej, men som jag skriver, om vi vill ha politiker i vårt politiska system behöver vi bl.a. förändra bilden av politiker, om vi inte vill ha politiker i vårt politiska system kan vi fortsätta resonera som du gör.

      • 11. Henric Sjöqvist (@Henric)  |  29 oktober 2011 kl. 9:56 f m

        Det behöver inte alls vara så binärt. Har politikerna lagom mycket makt tror jag säkert att de flesta ser dem som viktiga. När ni får för mycket makt på folkets bekostnad, så börjar folket se politikerna som ett hot. Eller åtminstone ansvariga för den misshushållning med folkets pengar som man anser er skyldiga till.
        .

        • 12. Anna Ardin  |  29 oktober 2011 kl. 11:37 f m

          Vi?? Lagom mycket makt? På vilket sätt kan du inte bli politiker, och på vilket sätt kan du inte starta/rösta på ett parti som vill ge ”politikerna” ”lagom” mycket makt?

          • 13. Henric Sjöqvist (@Henric)  |  29 oktober 2011 kl. 1:02 e m

            Det är klart jag kan starta eller rösta på ett parti som vill ge politikerna lagom med makt. Jag gör mitt bästa för att hitta politiker som vill ha mindre makt över mig. Problemet är att det av naturliga skäl är svårt att hitta politiker som vill ha mindre makt över andra. Då blir man ju inte politiker, eller hur?

            Däri ligger problemet. Politiker inom Regionen, Staten och EU flyttar hela tiden gränserna för vad som är politiskt möjligt. Det ligger i sakens natur,och det är därför det sprider sig ett allt större avstånd mellan politiker och medborgare. Tror jag. Ju större makt politiker har, desto lättare är det att skylla allt man tycker är fel på dem, och desto mindre ansvar har man som enskild individ. För makt och ansvar går ju ihop, eller hur?

            Så vad gör vi?

            • 14. Anna Ardin  |  29 oktober 2011 kl. 1:49 e m

              ”Vi” gör ingenting, för jag håller inte med dig om något, så starta ditt lägga-ner-staten-parti eller vad du finner lämpligt och få folk att rösta på det, så röstar jag för att försöka tygla marknadsliberalismen. Den politik jag strävar efter vill kontrollera djungelns lagar, kapitalismen, människors arbågsutrymme där det inkräktar på andra människors frihet, för att göra människorna, inte deras slantar, så fria som möjligt. Du har en annan vision om samhället som inte jag, och inte särskilt många, delar. Men det finns länder där din vision råder, till exempel Somalia, där politikerna inte har någon makt över huvud taget. Det är inte svårt att få flytta dit om du vill.

  • 15. Fredrik  |  28 oktober 2011 kl. 9:33 e m

    Henric,

    I minst 2000 år har man diskuterat hur staten bör styras och hur makten bör fördelas. De allra största tänkarna har brottats med de här frågorna. Och för Henric Sjöqvist, 2011, handlar demokrati rätt och slätt om att ”ta andras pengar”. Tack för att du bidrar till diskussionen med sådan fantastisk intellektuell kapacitet! Tack! Har du förresten prövat att verkligen tänka utanför den nyliberala boxen nån gång? Pröva, det kan ge dig nåt!

  • 16. Attila  |  29 oktober 2011 kl. 1:32 e m

    Man är vingklippt som politiker, Det är (det ekonomiska) systemet politiken/politiker verkar i som styr i grunden dina möjligheter, därför spelar det INGEN roll om du är M eller S. Politiken är en funktion av ekonomin. Tänk USA, lobbypengar, president!

    Som någon skrev ovan: ”demokratin, …, bara blir majoritetens förtryck av minoriteten”. Fast jag skulle byta ordet förtryck mot styrning. När en koalition eller parti får 51 procent vinner de valet. Vad händer med de resterande 49%´s åsikter under mandatperioden?

    Fast det är en aning bättre än i ekonomin, där 1% styr den resterande 99%.

  • 17. Henrik  |  29 oktober 2011 kl. 5:06 e m

    Att man blir ”smutsig av att välja politiken” har säkerligen många nyanser. Men, något som jag ofta slås av idag är att många politiker, journalister och andra tyckare kommenterar verkligheten väldigt få är I verkligheten. Dessa kommentatorer finns överallt alltifrån Mats Knutsson till Lena Melin – jag undrar snart varför intervjua människor när alla sitter och väntar på kommentaren av tyckaren. Tyckaren har idag ett enormt inflytande på debatten och personen är ju fri från ansvar då den bara kommenterar verkligheten.

    Politiker är ju inte dumma så snart börjar de ta efter och börja kommentera och recensera verkligheten. Det är ju så att Reinfledt och Borg har en ICA butik tillsammans. I butiken går man sida vid sida med sina kunder och fyller hyllorna med det mest lönsamma varorna och folk betalar i kassan med sin valsedel. Och som ICA handlare äger Reinfledt/Borg inga åsikter, visioner, eller värderingar bara kommentarer och käpphästar om verkligheten – låg statsskuld och alla måste arbeta. Och som ICA handlare är man utan ansvar så länga man följer vad vetenskapen säger! Jag ger ju bara vad kunderna vill ha! Kunderna gillar att välja…..

    Problemet är just; Om inte statsministern äger några värderingar eller visioner, (skall inte ha några, vill inte ha några ) vem ska då göra det? Är politik en vetenskap, ett seminarium, utan värderingar och visioner om det goda samhället?

    Om någon öppnar munnen och uttrycker en värdering om jämlikhet och sedan gör om det till en vision om att vi kanske kan leva så, blir den personen ett lätt byte. Att blotta sin hals kräver ”lev som du lär” och alla letar efter fel och åter fel och visst finns det fel – en fullkomligt idiotisk doktrin, då den ”onde kan göra vilka handlingar han vill, för han lever ju som han lär. Uppenbarligen är vi mer intresserade av konsekvens och logisk tänkande än ”goda” tankar om livet. Allt som inte är logiskt är hyckleri.

    Hittar journalister mfl inga fel kan man alltid tycka; Vetenskapen säger osv vilken idealist, vem ska betala, finns inga förslag, otydlig…. osv osv osv….. Att mosa värderingar och göra folk smutsiga med politik är ett sätt att behålla status que och slippa eget ansvar; Allt är ju bara kommentarer.

    Lösningen på dilemmat ligger självklart i att äga värderingar, skapa tankar om det goda samhället. Men helt klart lär den personen får det mycket tufft. Det ligger mycket pengar och prestige i att tycka!

    Vi som tror att politik ska utgå ifrån värderingar om det goda samhället och i slutändan visioner om det goda samhället är kanske idealister! Må så vara, men vi är inte dårar som tror att allt bara löser sig utan tankar……för det gör inte det……


https://x.com/annaardin

Senaste inlägg