Att bekräfta stereotyper är ingen bra feministisk strategi

19 november 2010 at 1:46 e m 10 kommentarer

Idag publicerade Malin Otterström en artikel i Dagens Media. Ett mejl jag skrev till dem som svar på en festinbjudan används som exempel på att kvinnor diskrimineras på arbetsmarknaden. Jag tycker att kritiken är konstig och att mitt mejl inte kan ses som ett exempel på detta förtryck. Här är mitt svar till Malin.

Malin, Harald och Kajsa på Ullman PR

Malin, Harald och Kajsa på Ullman PR

Hej Malin,

Först vill jag säga att jag gillar din artikel i Dagens media, respekt att be folk som tror att man blir byråchef genom att fila naglarna, eller att alla kvinnor någonstans är inkvoterade, att hålla käften. Tusentals män (och några kvinnor) sitter just nu och jobbar för att Socialdemokraterna måste ha en man, vilken man som helst, till partiledare, för att partiet inte var ”moget” för en kvinnlig ledare. Min kommentar är inte ett exempel på misstro mot kvinnlig kompetens.

Jag bad inte om ursäkt för att jag tycker att bilden ser fotomonterad ut, för det gör den, jag bad om ursäkt för att jag formulerade mig så att det inte gick fram vad jag ville säga, och att det istället uppfattades som att jag förolämpade dig eller Kajsa. Det var inte meningen. Min reaktion på bilden har inte att göra med hur ni ser ut eller med er karriär, utan med Harald Ullman.

Ju mer jag tänker på det, desto mer både synd och märkligt tycker jag att det är att du/ni uppfattar detta som en kommentar om kvinnornas utseende, för så är det inte. Harald ser ut som ett gubbslem på bilden, och den är komponerad så att det ser ut som att han äger er. Det är ju trist att män som ser onyktra ut och som håller i kvinnor, särskilt yngre kvinnor helt oavsett utseende, uppfattas på det sättet, men det gör det, och det behövs ekonomisk och social jämlikhet för att ändra på. Tills vi har det kommer man att behöva tänka på det när man väljer bild om man inte vill att den ska se ut som ett fotomontage. Om Harald hade sett mer seriös ut, och det inte hade sett ut som att ni satt i hans knä så hade jag inte reagerat lika starkt. Bilden betonar fördomarna om att Ullman inte anställer medelålders eller äldre kvinnor av ett skäl, bilden betonar inte er professionalitet, tyvärr, för det är jag säker på att ni förtjänar!

Ja, det finns en särskild plats i helvetet för kvinnor som inte hjälper varandra, och det kostar att praktisera systerskap istället för att malebonda och det är en kostnad som jag tagit i hela mitt politiska liv, så du är orättvis när du tar tre rader i ett mejl som ett bevis på att jag inte lever som jag lär. Det finns inget feministiskt i den här bilden, och inget i er hantering av den som utmanar könsroller. Och om jag blir svartlistad från era fester, för att som du skriver ”vi vill inte ha så oförskämda gäster” för att jag berättar det för er, so be it.

Om du vill publicera detta mejl så går det bra, men publicera det i så fall i sin helhet.

Vänligen
Anna Ardin

Entry filed under: feminism, jämlikhet.

Smart, visionär och inte myglare – hon finns Ung man dyr, äldre man dyrare, ung kvinna billig billig billig

10 kommentarer

  • […] Update: Ardin har kommenterat. […]

  • 2. Om kuttersmycken och feminism och gapskratt. « Tuggmotstånd  |  19 november 2010 kl. 5:19 e m

    […] läser jag svaret från Anna Ardin (vars brev omnämns i första artikeln) och kan inte låta bli att dra på […]

  • 3. Johanna  |  19 november 2010 kl. 9:42 e m

    haha det roligaste i hennes artikel är det hon tycker att bilden visar:

    ”Den säger också att Ullman PR består av en äldre, erfaren konsult med lång erfarenhet av pr och marknadsföring men också av unga konsulter med nya perspektiv och andra …erfarenheter av pr. Den säger vidare något om livsglädje vilken vi gärna delar med oss av på vår byrå.”

    Stor underhållning i kontrasten till din mer korrekta beskrivning. Igen: go Anna!

  • 4. Johnny  |  19 november 2010 kl. 10:04 e m

    ”Harald ser ut som ett gubbslem på bilden, och den är komponerad så att det ser ut som att han äger er.”

    En rabiat feminist har talat. Full av hat och fördomar mot män, speciellt äldre män. Rena rama köns och ålders rasismen.

    • 5. Anna Ardin  |  19 november 2010 kl. 10:34 e m

      Sa mannen som alldeles nyss publicerade kommentaren ”Själv tycker jag att nyfeminismen och genus dravlet är världens löjligaste politiska rörelse, där kvinnor vill vara som män, de vill göra karriär och bli chefer och män skall vara mer som kvinnor” på Rebellabloggen.

      Hur uppfattar du själv bilden? Vad ser du när du tittar på den?

      Att tycka att män och kvinnor ska vara jämlika och ha samma möjligheter att bli chefer och göra karriär innebär att män måste förlora en del makt, det betyder inte att jag hatar män eller är ”rasist” mot äldre. För mig framstår det snarare som att det är du som är rabiat.

  • […] om min förvåning när jag insåg att jag kände igen folk på bilden. Jag anar ett […]

  • 7. Johnny  |  20 november 2010 kl. 3:54 f m

    Jag skäms verkligen inte för att säga att dagens feminism är världens löjligaste politiska rörelse, för det är precis vad den är.
    Könskvotering, könsneutrala toaletter, butlers i t-banan, bröstpumpar, ja så kan det gå när det kvinnliga vansinnet löper amok.

    Kvinnor har alla möjligheter att konkurrera om jobben, det finns inga män som hindrar kvinnor från att arbeta. Om ni kvinnor inte trivs med att arbeta bland män så har ni full frihet att starta era egna företag och bara anställa kvinnor. Ni är fria att inte umgås med män över huvudtaget. Om du vill se dig själv som ett svagt kvinnligt offer för män så ”knock yourself out”.

    • 8. Anna Ardin  |  20 november 2010 kl. 9:19 f m

      Det var inte det jag frågade om Johhny, jag frågade om hur du uppfattar bilden?

      Ser du den som:
      1. En chef med två anställda tjejer i knät
      eller
      2. Tre feminister som utmanar fördomar

      Könsneutrala toaletter känns som en betydligt bättre konsekvens av ”vansinne” än de konsekvenser vi ser i världen av manligt vansinne, om vi nu bestämt måste köna vansinnet.

    • 9. grovt initiativ  |  21 november 2010 kl. 5:01 e m

      lol johnny, vafan har butlergrejen med feminism att göra? för att döma ut nåt kanske man ska veta vad det är först.

  • […] stöttar Ullman PR och tycker att jag har fel skriver så här (om mig) i diskussionen (se här, här och här) om Ullman PR och deras […]


https://x.com/annaardin

Senaste inlägg