”I skuggan av Assange” – min bok, en #upprättelse

19 januari 2021 at 11:52 e m

I över tio år har jag levt med en berättelse som jag inte kunnat eller velat yppa, trots att spekulationerna varit både stora och galna. Det är berättelsen om hur jag vittnade om ett övergrepp och på grund av det utsattes för så mycket hat att jag ibland inte kunde stå upp och ibland tvivlade på om livet ens var värt att leva.

Men jag överlevde och kunde resa mig och nu vill jag skriva om det. Sätta punkt för hatet, hoten, hånet och misstron som drabbade mig, och som drabbar så många för att de säger ifrån mot orättvisor och övergrepp.

Till slut har det nu alltså blivit en bok. Boken går att köpa i bokhandeln, lyssna på där ljudböcker finns eller låna på biblioteket. Ni kan läsa den första recensionen här i Aftonbladet. Eller kolla de olika inslagen Kalla fakta gjort här (efter att ha följt mig, Maria och fallet i tio år). Eller! Varför inte läsa lite handfasta sexualpolitiska krav som nyss kom på DN debatt med anledning av uppmärksamheten kring vårt fall. 

Sexuella övergrepp och påtvingade graviditeter, våld och förnekande av rättigheter, som rätten till abort, förekommer i stor skala mot kvinnor, transpersoner och icke-binära runt om i världen. Det måste ändras. Det vill jag bidra till med min bok.

Ni kan läsa den första recensionen här i Aftonbladet. Eller kolla de olika inslagen Kalla fakta gjort här

Att få prata till punkt om allt som hänt. Att bli lyssnad på. Att få veta att min berättelse har hjälpt andra. Det är min #upprättelse. Upprättelse som varenda offer måste få, för att det ska vara slut med övergrepp och sexuellt maktmissbruk. Upprättelse som även förövare behöver, utan att någonsin bli ursäktade för sina brott.

Jag säger som Kristina Wicksell Bukhari i Feministiskt perspektiv ikväll: Låt oss fylla hashtag #upprättelse med fler berättelser. För allas vår rätt till upprättelse.

Förutom att jag hoppas kunna påverka politik och samhällsdebatt (om än aldrig så lite), så går överskottet från boken till lokala kvinnorättsorganisationer i Afrika, Asien, Latinamerika och Mellanöstern, via Diakonia. Men en bok och det lilla överskott den kan generera räcker dock inte långt, du behövs också.

Det fantastiska som hände när Argentina nyligen legaliserade abort kan hända i fler länder i världen, om vi hjälps åt. De organisationer som arbetar för kvinnors rättigheter behöver vårt stöd. Klicka här för att se hur du kan vara med och stötta dem, förutom att köpa min bok. 

Aborträttsaktivister i Argentina som nyligen lyckades få igenom sitt viktiga krav på fri abort. Hjältar.

KONTAKT

För utländska rättigheter, såsom att ge ut boken i andra länder: Judith Toth, min agent, finns på Nordin Agency.

För att frågor om intervjuer, recensionsexemplar & dyl: Filip Jarl, förlagets PR-person, finns på 070-736 08 00

För svenska rättigheter och andra frågor om boken: Anders Sjöqvist, min förläggare på Bazar förlag.

För frågor om Diakonia och det arbete som kommer att kunna göras med ett eventuellt överskott från boken: Sofia Hallonsten 08- 453 69 58

För direktkontakt med mig: Anna Ardin, Box 16355, 103 26 Stockholm.

Entry filed under: politik. Tags: , , .

Sverige ska bli världens mest attraktiva land att flytta till! Min bok är mitt överklagande av folktribunalens dom


https://x.com/annaardin

Senaste inlägg