En analys av kyrkovalresultatet 2017 i fem punkter (och ett spännande förslag)

18 september 2017 at 9:17 f m 2 kommentarer

Resultatet i kyrkovalet har kommit! Valdeltagandet gick upp med 5 procentenheter till 18%.

Liberaler, kristdemokrater, frimodiga och borgerliga listorna backar, deras tapp plockas upp nästan helt av C & SD som går fram. I övrigt ser det ungefär ut som förra gången.

Min analys är

1. att partisystemet är den stora vinnaren

2. S pressavdelning kommer att hävda att deras +1,16% är ett massivt kvitto på att de har rätt, i allt.

3. SD kommer ha 9 ytterligare ledamöter som kommer avslöjas med ha sagt äckliga rasistiska, homofoba & kvinnofientliga saker anonymt.

4. SD gynnades lite mer av ökat valdeltagande än S, men det är ju egentligen inte så konstigt med tanke på att några av de starkaste sosse-fästena som har väldigt lågt valdeltagande har många innevånare som inte är med i kyrkan.

5. SD med sin ”megamobilisering” och röstskolk på 82% lyckades ändå inte ens få 10%. Ett skäl till det tror jag är att många SD-väljare egentligen helst bara vill markera mot S & att POSK såg till att valrörelsen inte handlade om detaljer i (invandrings-)politiken, utan om att politiker ska fråntas makten till förmån för ? (samförstånd & sunt förnuft enligt posk, eller typ kyrkoeliten enligt sossarna).

Så vad tror ni in idén att posk ställer upp (med sin politikerkritik, kristna profil och avsaknad av röstpiska) till riksdagen. Det behövs onekligen ett kristet alternativ till fascisterna. Och kristdemokraterna behöver någon vikarie när de trillar ut.

Entry filed under: politik.

Polarn & pyret anpassar sig till normerna – tragiskt Vi borde prata om att stoppa krigen

2 kommentarer

  • 1. BjörnKraft  |  18 september 2017 kl. 9:49 f m

    Intressant analys.
    Jag anser dock att politiska partier inte har i kyrkan att göra och att trossamfund eller religösa partier har i politiken att göra. Vi förväntas vara ett sekulariserat samhälle och då ska tro vara frikopplat från stat. Eller?

    • 2. Anna Ardin  |  18 september 2017 kl. 10:07 f m

      Att staten är sekulär betyder ju inte att vi ska tvätta bort religion, religiösa uttryck eller religiösa människor vare sig från samhället eller politiken, och människor bör ha rätt att både organisera sig och rösta religiöst om de vill, tycker jag. Men själva staten ska förhålla sig neutral till olika religioner. Det går ju inte att kalla sig neutral om man tycker att ateister ska få ge uttryck för sin övertygelse, men troende inte ska det. Sen har du en poäng med att det kanske är rimligt att just trossamfund och partier som är skapade för annat ställer upp, men den frågan blandas väldigt ofta ihop med att vissa ideologier (som grundar sig i tro) skulle vara sämre än andra ideologier per definition.


Twitter

  • RT @enargfinne: Jag är inget fan av vår nuvarande statsminister. Men jag tycker ändå att det är jävligt mäktigt hur man kan ta sig från fab… 2 weeks ago
  • RT @hfahl: För snart 2 år sedan skrev jag den här. Jag fick nästan 1000 mail om den, många vänliga, några hotfulla, och väldigt väldigt mån… 2 weeks ago
  • RT @wintertidh: Asså sluta tuta om jag inte ville bli påkörd hade jag haft reflex 2 weeks ago

Kategorier


