Polarn & pyret anpassar sig till normerna – tragiskt

22 augusti 2017 at 11:06 e m 2 kommentarer

Skrev till polarn och pyret:

Jag såg en intervju med pops grundare för några år sedan och fick för mig att själva affärsidén var att motarbeta att alla kläder var så enormt könade. Just nu tycks det finnas en samhällstrend där köningen av kläder ökar igen, som småbarnsförälder upplever jag att jag förväntas ha rosa & volanger på min dotter och blått & dunkla färger, häftiga/aggressiva tryck till min son. Pop verkar i sin senaste kollektion inte riktigt stå emot den trenden. Pop verkar inte vara det alternativ som jag såg fram emot i val av barnkläder (som jag inbillat mig efter den där gamla intervjun). Har ni övergivit den inställningen eller var det aldrig en grund att startas? Vill pop bli en kedja bland alla andra, eller finns det ännu ambitioner att gå bortom tvåkönsnormen? Tack, Anna

Förändringen handlar inte bara om att de bytt till mer dova resp ljusa stereotypa färger osv utan att tryck och liknande dessutom är hänvisade till respektive färg, gullig figur – rosa/lila, knasig robot – mörkblått. Kalsonger i mörka färger och trosor i ljusa, så att valmöjligheterna för barn och deras föräldrar återigen minskas.

Jag fick svar:

”Vi har anpassat vårt sortiment mer till den rådande modebilden än vad vi har gjort tidigare vad gäller färg, form, tryck och material på kläderna eftersom många av våra kunder efterfrågar det.” (Utdrag, resten svarade inte på frågorna utan handlade om att de har bra kvalité och bla bla.)

Men vad är mode om inte normer? Polarn och pyret säger alltså rakt ut att de numer anpassar sig till rådande normer istället för sin ursprungliga idé att förändra dem. Är inte det tragiskt? Fanns det inte tillräckligt med kedjor för tvåkönade mainstreamkläder?

Entry filed under: politik.

MSB – Trumps förlängda arm? En analys av kyrkovalresultatet 2017 i fem punkter (och ett spännande förslag)

2 kommentarer

  • 1. Boris  |  23 augusti 2017 kl. 9:39 e m

    Sy gärna dina egna kläder om det inte passar.

    • 2. Anna Ardin  |  23 augusti 2017 kl. 9:54 e m

      Som tur är finns det ju även valfrihet i fråga om vilka bloggar en läser :)


Twitter

  • RT @obsviktigt: Håller man inte med om den huvudsakliga riktningen på politiken så har man en ypperlig möjlighet att påverka genom att enga… 20 hours ago
  • Kan man säga att centerns ideologi är byliberalism? 5 days ago
  • "Den av MUCF åberopade studien saknar - i de delar som är av intresse i detta mål - källhänvisningar, varför värde… twitter.com/i/web/status/9… 1 week ago

Kategorier


