Coop tar bort selektiv pantbegränsning

3 december 2014 at 11:34 e m

Elie i keps och med ryggsäck pantar en säck petflaskor på coop

Elie försöker att finansiera sin fru Anitzas cancerbehandling hemma i Rumänien genom att samla pant i Sverige. Foto: Zonfira Tan

För 1,5 år sedan fick min coopbutik hård kritik efter en bloggpost jag skrivit om att de diskriminerade romer. Det handlade om att de slutat att ge kontanter för pant och satt upp en skylt om saken på rumänska. Efter denna kritik återinförde man möjligheten att få ut kontanter. ”Vi har förstått att det finns ett behov av att få ut kontanter, därför har vi tagit ett nytt beslut i dag. Vi inför ett maxbelopp på 25 kronor som man kan få ut i kontanter” sa man då.

Min misstanke om diskriminering kvarstod
Efter detta har jag vid flera tillfällen pantat och testat om det går att få ut kontanter. Och svaret är ja. Redan någon vecka efter att begränsningen infördes fick jag panta för 72 kronor. Senare har även 38 kronor och 26 kronor varit problemfritt att få ut kontant. Min misstanke om att denna pantbegränsning var selektiv och bara gällde vissa kvarstod. Varför sitter lappen om denna begränsning kvar, när den uppenbarligen inte gäller mig som blond och välklädd?

Min misstanke var att det är just romer man vill hindra från att panta. Att det är de fattigaste, som verkligen behöver dessa pengar, som inte är önskvärda.

ett pantkvitto på 42 kronor

Foto: Zonfira Tan

Så med stort stöd från min förening Hjärta bestämde vi oss för att göra en liten provokation… …som visade att jag hade fel
Jag samlade pantförpackningar i nästan ett år. Min sambo höll på att bli vansinnig på det växande lagret men i veckan blev det äntligen använt.

Jag frågade Elie och Alex om de kunde följa med (och Zonfira som tolk) så att vi kunde panta varsin halv säck, testa att lösa in kvittona och se om det var samma regler för oss alla. Jag gick in först. Pantade. Köade. Fick kontanter, trots att det var 42 kronor istället för 25. Och efter mig gick Alex och Elie in.

Först kom Elie ut med sina pengar som han fått ut utan problem. Och därefter kom Alex ut. Och han hade fått sina pengar utan problem. Och dessutom 12 enkronor extra av kassören!

Vi skrattade och kände oss oerhört lättade över att vi faktiskt inte kunde påvisa någon diskriminering. Jag hade fel i min misstanke. Och är glad över det!

Efterspel
Men en viktig fråga kvarstod ändå: Om det är så att den här begränsningen inte bara gäller mig, vilket var min automatiska slutsats. Och vilket Coops kundtjänst förstås svarade när jag frågade dem. Om det är så att alla får panta för mer än 25 kronor, och ingen diskriminering förekommer. Varför sitter då den här skylten uppe?

Jag mejlade till Coop och frågade: Är det inte nu läge att ta bort den här skylten? Den är nämligen avskräckande och gör att vänner till mig, som försörjer sig på att panta, känner sig ovälkomna.

Coop svarade: Tack för ditt mejl och dina kloka synpunkter. Butiken vill på intet sätt diskriminera sina kunder. (…) Och som ett resultat av detta kommer butiken inom kort ta bort skylten om max kontantutbetalning på 25 kronor.

Goda nyheter för de många människor som lever på att panta!

elie1

Elie fick ut sina pengar kontant, men är ändå glad att coop nu lovat att skylten ska försvinna.

Elie behöver ca 5000 kronor för värkmedicin och palliativ vård av sin älskade fru Anitza som är döende i levercancer och inte har den sjukförsäkring som krävs ens för att få vanliga värktabletter. Helst av allt skulle han förstås vilja vara hos henne. Kylan i Stockholm tär också hårt på honom.

Om du vill stötta Elies insamling så sätt in ditt bidrag till Hjärtas akutfond Swedbank 8327-9, 924 530 756-7. Ett eventuellt överskott av denna insamling går till Hjärtas arbete med att lindra nöden bland EU-migranter i Stockholm.

Entry filed under: diskriminering, rasism, troende socialdemokrater. Tags: , .

Nekrolog över Svea Maria Karlsson, en svensk hjälte Alliansens plan gick i stöpet


Twitter

Kategorier


