Ett förslag på hur Löfven hade kunnat formulera sig istället

14 juli 2014 at 12:04 f m 17 kommentarer

Så här formulerade sig Stefan Löfven igår. 20140714-000134-94671.jpg

Och det väckte minst sagt upprörda känslor, inte minst bland socialdemokrater.

Här är ett förslag på hur han hade kunnat formulera sig istället:

Nu fler än hundra döda palestinier, trots att palestiniers taffliga försök till självförsvar mot ockupationen i de senaste raketattackerna inte skadat någon människa. De senaste åren har 8 civila israeler dödats av palestinier och ytterligare ett 15-tal militärer på ockuperad mark, medan ca 700 stridande (enligt Israel) och runt 1100 civila palestinier dödats av israelisk militär, av dessa över 500 barn. Detta är inte självförsvar, detta är en del av en utrotningspolitik. Israel bär ett ansvar för att omedelbart stoppa flygattackerna mot ett i princip rätts- och skyddslöst folk och de dagliga trakasserierna i checkpoints, riva den folkrättsvidriga muren på ockuperad mark och retirera till de internationellt erkända gränserna. Palestier får inte kidnappa och döda ockupationssoldater hur som helst, men har självfallet rätt att försvara sig. Det är en enorm tragik att våldet eskalerar. Det är civila som drabbas hårdast. Äntligen ett enigt FN-säkerhetsråd som uppmanar till nedtrappning och eldupphör. Dödandet, ockupationen och våldet måste få ett slut. Parterna måste återvända till förhandlingsbordet, men om det ska vara möjligt och trovärdigt som lösning måste världssamfundet först lova Israel kännbara sanktioner om de än en gång bryter ingångna avtal och fortsätter sin expansiva bosättarpolitik.

Entry filed under: politik. Tags: .

Dags att sluta lägga vikten vid kritik mot den som gör nåt Hur religiös får man va i svensk politik? Vi svarar i p1 i övermorgon.

17 kommentarer

  • 1. Håkan  |  14 juli 2014 kl. 1:08 f m

    Oaktat om det är en orättfärdig ockupation och så vidare så blir jag lite fundersam vad du menar med utrotningspolitik? Om man tittar på hur befolkningen utvecklats på Gaza remsan sedan 1970 så har de gått från drygt 300 000 personer till 1,6 miljoner? Så om Israel bedriver utrotningspolitik så är det lite märkligt att befolkningen växt med flera hundra procent. Utan att ringakta lidandet för palestinierna så kan man även konstatera att Israel-Palestina konflikten troligen är en av de mest oblodiga väpnade konflikter i modern tid. Varje dödsfall är naturligtvis tragiskt och oacceptabelt men om jag inte minns helt fel så dör det på två veckor lika många i Kongo som det gjort i Palestina sedan 1948. Skulle önska att du och dina gelikar ägnade lika mycket energin åt dessa offer som de palestinska. Eller är det så att afrikanska liv inte är lika mycket värda? Jag hoppas det inte är så men om man ska se på hur mycket uppmärksamhet de olika konflikterna får i media och av politiskt engagerad personer på vänsterkanten som dig så kan jag tyvärr inte dra någon annan slutsats att de är värda olika mycket.
    Att de Palestina raket anfallen inte skadat någon torde dessutom vara irrelevant. Att de inte gjort det beror snarare på ett bra försvar av Israel och bristande militär teknik från palestinierna. Avsikten med raketerna är att attackera civila i Israeler, vilket inkluderar barn. Men de kanske inte räknas?

    • 2. Anna Ardin  |  14 juli 2014 kl. 11:07 f m

      Det är inte dödande som är sättet att bli av med palestinierna, det är att omintetgöra Palestina. Man stör och förstör möjligheterna att leva ett normalt liv, man tar folks hus när de är på semester, man river hur som står i vägen för diverse expansion, man förvägrar folk att skörda sina grödor. Att döda syftar inte till att reducera antalet palestinier tror jag, utan att visa vems land det är.
      Hur ska du ha det, är det antalet liv eller intentionerna som är det viktigaste att diskutera? Du tar visst argument från alla möjliga håll och logik samtidigt.

  • 3. abkroth  |  14 juli 2014 kl. 4:48 f m

    Nej, Anna, Stefan Löfvens var bättre på alla sätt. Löfven verkar ha modet att säga det som många socialdemokrater skulle säga, om de bara vågade, i det hätska och ensidiga israelfördömandet.

    • 4. Anna Ardin  |  14 juli 2014 kl. 11:11 f m

      52 av de döda nu är palestinier som dött i otvetydigt olagliga bombningar av hem. Att när något sådant sker börja tala om Hamas ansvar och förhandlingsbord är stötande.
      Är du socialdemokrat? I så fall är du den första jag hört som försvarat uttalandet, den andra var moderat.

  • 5. Stig-Björn Ljunggren  |  14 juli 2014 kl. 6:55 f m

    Skulle någon som skrev så här kunna bli statsminister: ”Palestier får inte kidnappa och döda ockupationssoldater hur som helst, men har självfallet rätt att försvara sig.”?

    • 6. Anna Ardin  |  14 juli 2014 kl. 11:16 f m

      Nej, angående Palestiniernas brott uttryckte jag mig medvetet slängigt, för att raljera över Löfvens helt intetsägande formulering av Israels pågående brott. Sen tror jag inte att det är över huvud taget möjligt att hävda att Palestina har rätt försvara sig mot illegal ockupation och terror utan att bli avrättad av media.

  • 7. Karl  |  14 juli 2014 kl. 1:06 e m

    ”i de senaste raketattackerna inte skadat någon människa.”

    Syftet från Hamas hundratals raket attacker är mot israel är knappast att inte ”skada någon mänska” utan snarare att döda en israel man,kvinna barn spelar ingen roll.

    Att Israel sedan har ett bra skydd mot dessa attacker är en helt annan sak.

    • 8. Anna Ardin  |  14 juli 2014 kl. 7:07 e m

      Frågan är väl om, och i så fall hur, Palestina har rätt att försvara sig mot en olaglig ockupation?
      Nej, det är klart att syftet är att skada, men att de inte lyckas medan palestinska barn blir bombmördade hemma i sina egna sängar säger kanske något om styrkeförhållhållandet mellan parterna och därmed något om rimligheten att i detta läge gå ut och kräva ansvar av Hamas?

      • 9. Karl  |  15 juli 2014 kl. 7:00 e m

        Nej det visar snarare att Hamas använder Palestinas invånare som mänskliga sköldar när dom väljer att placera vapenlager och avfyrningsplatser mitt bland skolor, sjukhus och bostäder.

        Att skjuta raketer mot civila kommer knappas avbryta ockupationen snarare att det kan blir förklarad legitim igen.

        • 10. Anna Ardin  |  18 juli 2014 kl. 11:33 f m

          Palestinierna har inte röstat om raketerna, det är inte demokratiskt beslutade åtgärder, till skillnad från Israels bombningar. Och ett folks, eller grupperingars inom ett folk, motstånd mot en ockupation kan aldrig göra den legitim oavsett metoderna. Det där är bara trams. Anledningen till aggressionerna nu från Israel är för att fatteh och Hamas tagit viktiga steg mot försoning och marginaliserat de extremare elementen i Gaza. Det gillar inte Israel eftersom det minskar deras makt. När jag var i Gaza såg jag med mina egna ögon hur samtliga PLO och fatteh-byggnader var bombade, polisstation, domstol, skolor. Men inte Hamas högkvarter. Vad trot du att det beror på? Jag tror att det beror på exakt det tjänstemannen på mossad sa ”we created Hamas”. Israel vill söndra och härska, extremisera Palestina. Att Palestina snällt tittar på när deras barn blir mördade hjälper lika lite mot ockupationen som allt annat. Makten för att bryta den ligger inte hos palestinierna, oavsett vilka strategier du tror är bäst. Hustrumisshandel är inte hustruns fel.

  • 11. abkroth  |  14 juli 2014 kl. 1:44 e m

    Anna, tack för svar. Låt oss hålla god ton. Får se om du kan ta in detta: Om Löfvën skulle ha skrivit som i ditt exempel hade han – om han velat tänka balanserat – fått skriva en liknande lång kritik även om Hamas och andra terrorgruppers verkliga mål, om deras tusentals offer bland israeler och palestinier, om deras metoder för att nå detta mål, allt relevant till situationen. Annars hade det varit samma gamla vinklade och våldsursäktande som socialdemokrater har sysslat med under lång tid.

    Jag har mina rötter i socialdemokratin, Tage Erlanders sort, uppväxt som dotter till fabriksarbetande, utarbetad socialdemokrat på sulfitfabrik i grannskapet till Ådalen, vet mer om kampen för ett jämlikt samhälle än många bland dagens framträdande unga som skränar. Idag röstar jag olika i olika val. De enda jag idag inte kan tänka mig rösta på är SD, V och M. I hjärtat är jag fortfarande S. Därför blir jag ofta beklämd över S’s ofta ensidiga ställningstaganden, en som pådyvlar ondska på ena sidan av en infekterad konflikt, en som sedan 60-talet tagit sida med den ena diktatorn och/eller terrorledaren efter den andra. Jag vill faktiskt skriva Löfvén och tacka för att han hållit sig från socialdemokraternas PK-linje! Gör han en pudel nu efter attacker från ledande politrucker med ensidiga agendan, tappar han mig.

    Märker jag i ditt svar en antydan om att socialdemokrater ska hålla sig till en viss linje? Kan många sossar ha insett att den linje som varit ledande inte nödvändigtvis är den bästa eller den mest ärliga? Hur många av de uppåt 3000 som visade sitt gillande av Löfvén med ”like” kan ha varit socialdemokrater?

    Kanske de socialdemokrater som inte pådyvlar enbart den israeliska sidan allt ansvar, skuld och ondska inte vågar gå emot ”partilinjen” för att de inte vill ha den skit som nu kommer mot Löfven för ett ganska så balanserat uttalande? Får jag skit nu? Chocken bland de ensidigt skuldsättande måste vara total, eller?

    • 12. Anna Ardin  |  14 juli 2014 kl. 7:12 e m

      Löfvens uttalande är inte långt från den generella S-politiken i frågan, men att säga det på det här sättet, och lägga tonvikten på palestinskt ansvar i ett läge där Israel just bombar civila är inte balanserat, och inte i enlighet med vår politik.

  • 13. Anders Nilsson  |  14 juli 2014 kl. 2:20 e m

    Israel är sedan 2005 inte ockupationsmakt i Gaza. Israel behärskar
    luftrummet och övergångarna mellan Israel och Gaza. Utredningen
    av morden på de israeliska pojkarna åligger den palestinska myn-
    digheten. Men ingen journalist i Sverige har rest frågan varför
    ingen på palestinsk sida inlett mordutredning.
    Hur ser det balanserade isaeliska svaret på ständig raketbeskjut-
    ning ut? Raket mot raket?

  • 14. Hans Hedström  |  14 juli 2014 kl. 4:35 e m

    Det är helt obegripligt att en partiledare kan vara så blind när det gäller Israels mångåriga förtryck av det palestinska folket som började för snart 100 år sedan! Den israeliske journalisten Gideon Levy (Haaretz) beskriver på ett utmärkt sätt vad det egentligen handlar om i DN 9 juli, nämligen ”Det är rent av så att Israel aldrig har velat ha fred”.

    Levy tar bosättningspolitiken som ett överväldigande exempel men betonar också ”Djupt där ner ligger uppfattningen att denna mark är avsedd för enbart judarna”. ”I praktiken kan detta översättas med att i detta land får judar göra det som är förbjudet för andra”.

    Göran Rosenberg kallar Israel en apartheidstat i Expressen 8 juli. Han har som barn gått i israelisk skola och vet vad han talar om. Han nämner skillnaden mellan Israels agerande gällande morden på tre israeliska ungdomar och det ytterst brutala mordet på en palestinsk pojke.

    I förstnämnda fallet räckte det med att mördarna misstänktes vara palestinier för att starta massarresteringar och kollektiva bestraffningar. ”De palestinska gärningsmännen kommer att dömas av en israelisk militärdomstol i enlighet med militära ockupationslagar. De judiska gärningsmännen kommer att dömas i en civil domstol enligt civila israeliska lagar”.

    Varför försvarar Stefan Löfvén en sådan politik och slätar över de ständiga övergrepp som ockupanten Israel begår?

    • 15. Anna Ardin  |  14 juli 2014 kl. 8:22 e m

      Ja, det är ju just timingen för detta uttalande som gör att det framstår som att han inte ser maktassymmetrin. Det är illa.

  • 16. abkroth  |  15 juli 2014 kl. 5:03 e m

    Jag undrar vilken tid, re Annas ord om timing, som passar bäst för socialdemokraterna att skarpt fördöma Hamas krigsbrott och det utan ursäkter eller bortförklaringar för att det är fel? Vid den tid de sker, eller? Har någon sett det? Det vanligaste är ju att terrorgrupoernas brott ignoreras tills dess att situationen blir ohållbar för israelerna.

    • 17. Anna Ardin  |  18 juli 2014 kl. 11:20 f m

      Israel fortsätter att mörda barn. Du fortsätter att kräva ännu hårdare fördömande av några som inte dödat någon i det senaste skeendet av det lågintensiva krig som pågår. Jag undrar varför det är viktigt att vara så enögd?


Twitter

Kategorier


%d bloggare gillar detta: