Sverigetaxiförare som skriker hora

24 juni 2014 at 11:51 e m 12 kommentarer

sverigetaxiIdag skrek en förare från Sverigetaxi ”jävla hora!” till mig upprepade gånger. Han blev ursinnig för att jag cyklade förbi honom och ställde mig i ”cykelboxen” vid ett trafikljus…

Så skrev min vän Claudia på facebook igår. Det är ju riktigt vidrigt. Men historien blir värre! Hon kontaktar nämligen bolaget och berättar att händelsen allvarligt skadat förtroendet för bolaget – och frågar om detta är förenligt med deras värdegrund. Ett bra läge för ledningen att be om ursäkt å sin förares vägnar och försöka bevisa att man inte anser att detta är ok.

Men vad händer? Jo, trafikchefen hotar Claudia indirekt med att driva en förtalsanmälan!

Med Claudias godkännande publicerar jag här vad hon skrev till bolaget:

Hej,
Idag drabbades jag av en av era medarbetare vanvettiga ursinne. Vid korsningen Kungsgatan/Vasagatan blev en av era förare helt från vettet när jag cyklade förbi bilen vid trafikljusen och ställde mig i cykelboxen för att invänta grönt ljus. Han tutade ilskt med biltutan åt mig och en annan kvinna som också ställt sig där med sin cykel.

Både jag och taxin svängde vänster in på Vasagatan och lite lägre fram på gatan stannade vi båda i trafikkö. Då föraren hade sidorutan öppen närmade jag mig och frågade vad som var felet varpå föraren skriker ”Håll käften jävla hora!!!” och ”hora, hora, jävla hora!” upprepade gånger. Jag blev helt mållös. Så fort han kunde satte han av i en rivstart.

Nu undrar jag vad ni har för värdegrund i ert bolag. Hur kan en av era medarbetare tilltala en medmänniska och potentiell kund på det sättet? Efter detta finns det inte en chans att jag kommer att våga sätta mig i en av era taxibilar. Hur kan man lita på ett bolag vars medarbetare uttrycker en sådan usel kvinnosyn?

Vänliga hälsningar,
Claudia Jiménez Guala

Istället för att be om ursäkt svarade Sverigetaxis trafikchef Tord Nilsson så här:

Jag delar din uppfattning över förarens beteende.
Men det tråkiga är att du inte har något signalement , bilnummer, registreringsnummer gör att vi tyvärr inte kan kalla upp vederbörande för ett samtal.
Det tråkiga är att du drar alla över en kam.
Det är inte ok att göra det på grund utav att det kränker resterande 99% av våra förare.
Om du går vidare med din divis om att alla våra förare har denna förares kvinnosyn, så är du inte bättre än
sagda förare.
Det kallas nämligen för förtal och är straffbart.

Med vänlig hälsning / Best regards
Sverigetaxi i Stockholm AB
Tord Nilsson
Trafikchef

Jag är chockad!

Sverigetaxis ledning verkar alltså i ungefär en sekund förstå hur negativ upplevelsen var för Claudia, men svänger sedan omedelbart. ”Det tråkiga” är alltså inte längre att hon blev utsatt för att en som jobbar åt dem beter sig som en riksdagskandidat från Sverigedemokraterna, utan ”det tråkiga” är tydligen att hon inte tänker testa samtliga av deras förare innan hon låter det högst förklarliga obehag hon (och jag, och ganska många andra som följt historien på facebook) känner påverka hennes val av taxibolag.

Claudia har förstås ett signalement på föraren, vilket tillsammans med tidpunkt och position för det inträffade borde ge goda möjligheter att identifiera föraren om trafikchefen Tord Nilsson velat. Men hans intresse av att komma till rätta med grundproblemet i historien – galningen som skriker hora åt kvinnor som följer trafikregler han inte känner till – verkar i princip obefintligt.

Claudia insinuerar knappast heller att hon tror att alla Sverigetaxis förare har dålig kvinnosyn. Det lär de ju inte ha. Det hon gör är att efterfråga bolagets värdegrund, när en förare kan bete sig så här i deras namn. Trafikchefens sätt att uttrycka sig som svar på den frågan tyder definitivt på att nåt är knas i bolagets ledning.

Så sent som i slutet av förra året strejkade förresten ett antal förare i protest mot den egna ledningen. Att de vägrar teckna kollektivavtal (och ändå vinner offentliga upphandlingar!)och att 6 av 6 kontrollerade Sverigetaxibilar i en kontroll förra året hade mixtrade taxametrar gör en ju knappast mer sugen på att åka med bolaget.

”Service, komfort och stil — får du i vår bil”, så lyder Sverigetaxis slogan. Men hörrni, det kanske är dags för ett nytt rim? Vad sägs om ”Sexist, oseriös och labil – är både vår ledning och föraren i vår bil.”

Entry filed under: feminism. Tags: , .

Det är inte den som ska gå till jobbet som behöver sova Dags att sluta lägga vikten vid kritik mot den som gör nåt

12 kommentarer

  • 1. BjörnKraft  |  25 juni 2014 kl. 12:21 f m

    Reblogga detta på BjörnKraft och kommenterade:
    Galen är världen…

  • 2. Andreas  |  25 juni 2014 kl. 1:45 f m

    Sjukt.
    Jag stör mig dessutom något enormt på företag som påstår eller insinuerar att företag kan förtalas. Det är ett fegt sätt att försöka tysta okunniga.

    • 3. Anna Ardin  |  25 juni 2014 kl. 6:54 f m

      Verkligen! En obehaglig härskarteknik att börja hota folk med juridiska låtsasregler när de kommer med kritik.

  • 4. Björn  |  25 juni 2014 kl. 11:05 f m

    Hej! Du blandar ihop SverigeTaxi och SverigeTaxi i Stockholm. Det är två helt olika bolag. Bara så att du inte jämför äpplen och päron i framtiden igen. Ha en bra dag!

  • 5. Karin Bergman  |  25 juni 2014 kl. 11:44 f m

    Hej.
    När jag läser ditt inlägg om vad din väninna Claudia varit med om blir jag ytters ledsen och besviken på vår förare. Vad han än varit med om före händelsen med Claudia, är hans beteende och ordval helt oacceptabelt och verkligen inget vi på Sverigetaxi står bakom. Jag hoppas verkligen att du förstår det.
    Vi på Sverigetaxi har en mycket humanistisk värdegrund. Bland våra chaufförer finns representanter från många olika länder och världsdelar. I Sverige, och hos Sverigetaxi, har vi en medmänsklig människosyn och naturligtvis använder vi inte ord som ”hora”. Det är oacceptabelt.
    Att sedan vår trafikchef svarade som han gjorde är även det ytterst olyckligt. När jag pratade med honom förklarade han att han menade något annat.
    Än en gång ber vi från Sverigetaxi om ursäkt för det inträffade och självklart kommer vi att försöka ta reda på vem föraren var.
    Karin Bergman
    Kommunikationsansvarig Sverigetaxi

    • 6. Anna Ardin  |  25 juni 2014 kl. 2:11 e m

      Tack för svar Karin! I sammanhanget är dock er trafikchef det absolut största problemet. Om han menade något annat än det han skrev så borde han nog försöka förklara sig, kanske direkt till Claudia. Det är ju helt sjukt att börja hugga på en tjej som just blivit utsatt för en sån händelse och hävda att det är förtal och straffbart att gå vidare! Nej, det är det inte förresten. Han Tord verkar inte riktigt klok och det verkar inte så bra för ert bolag att han hanterar kundkontakter.

  • 7. Karin Bergman  |  25 juni 2014 kl. 3:21 e m

    Anna. Självklart har vi redan pratat med vår trafikchef om svaret till Caludia. Hans svar är inget vi på Sverigetaxi står bakom. Ingen kvinna ska, ALDRIG, behöva bli kallad för ”hora”.

    Karin Bergman
    Kommunikationsansvarig Sverigetaxi

    • 8. Anna Ardin  |  25 juni 2014 kl. 4:50 e m

      Fint, inte hotade med förtalsanmälan heller antar jag!? Och han borde be om ursäkt. Det räcker liksom inte att lägga problemet på föraren.

  • 9. Angelika  |  25 juni 2014 kl. 3:49 e m

    Hej
    Jag har varit med om en liknande händelse. En sverigetaxi-förare skrek hora till mig upprepade ggr när jag arbetade som taxivärd utanför ett hotell i sthlms innerstad. Jag ringde upp med signalement till deras kundtjänst och hon jag mötte beklagade sig…
    Kan vi göra något? Hur kommer jag i kontakt med tjejen som utsattes denna gång?
    Mvh
    Angelika

    • 10. Anna Ardin  |  25 juni 2014 kl. 5:12 e m

      Intressant! Det verkar krävas några tusen bloggläsare innan sverigetaxi ser det som ett problem. Om någon vill skriva om det här kanske de kan kontakta dig?!

  • 11. Claudia  |  25 juni 2014 kl. 8:14 e m

    Vill berätta att jag mailledes fått ytterligare ett svar från Sverigetaxi. Ett bra men tyvärr ofullständigt svar. Jag skulle gärna vilja veta vad man kommer att göra för att undvika att detta agerande inte sker igen. Jag är tacksam för allt stöd jag fått från er och är säker på att detta nya svar aldrig hade kommit om det inte vore för alla era reaktioner i sociala medier.

    Hej Claudia!
    Jag vill börja med att be om ursäkt, först å förarens vägnar sedan å trafikchefens på vårt lokala Sverigetaxibolag.

    Deras uppförande är verkligen inget vi från Sverigetaxi står bakom och jag är ytterst leden för den behandling du utsatts för.

    VDn för Sverigetaxi Stockholm och jag har idag direkt på morgonen haft ett samtal med trafikchefen, som medger att detta var ett helt förkastligt sätt att besvara någon, överhuvudtaget, på.

    Jag förstår att detta inte på något sätt kompenserar det du fått utstå, utan kan bara säga att jag är ledsen och bedrövad att du behandlats på detta sätt av någon i vår organisation och förstår att du är detsamma.

    Du är givetvis välkommen att höra av dig till mig.
    Med vänlig hälsning
    Magnus Eliason
    Affärsområdeschef
    Sverigetaxi Service AB

  • 12. Emma Thorsell  |  26 juni 2014 kl. 2:36 e m

    Det jag blev utsatt för i en taxi för ett år sen har inget med just Taxisverige att göra utan jag vill bara få fram att jag tycker att det är så mycket som behöver ses om inom taxirörelsen.
    Tyvärr händer det alltför mycket hemska (friåkarnas taxameter tex) och olagliga saker (ex. våldtäkter, sexuellatrakasserier, falska kortdragare) i anknytning till taxiåkande.

    Men jag vill passa på att berömma din fantasi på rim, trots en tråkig berättelse så kunde jag inte låta bli när du ändrat företagets slogan.


Twitter

Kategorier


