Kärlek till coop som vågar backa!

21 maj 2013 at 5:07 e m 29 kommentarer

Efter bara ett dygns debatt om coops begränsning av utlämning av kontanter för pant (och information som var menad att vara service, men som blev fel) så har butiken i fråga nu bett om ursäkt för skylten och lovat att återinföra möjligheten att få ut kontanter mot pantkvitton.

Även butikschefen för ica i närheten meddelar att deras motsvarande regel inte heller gäller. Alla är välkomna att panta, och alla som vill kan få ut upp till 25 kronor åt gången i kontanter

När jag såg skylten pantade jag för 35 kronor, och det ska fortfarande bara va ok att ta ut 25 spänn (kanske 100 hade varit rimligt), så det är fortfarande lite snålt. Men det är tydligt att coop varken vill peka ut vissa etniciteter och inte heller frånta de allra fattigaste den här möjligheten till försörjning (åtminstone inte helt), och det är jag hemskt glad för

Hoppas att alla butiker som inskränkt den här möjligheten likt coop och ica återgår till att betala ut pant i kontanter. Hoppas också att människor, organisationer och företag framöver vågar backa och be om ursäkt när de inser att de sagt eller gjort nåt som är eller uppfattas som diskriminerande. Det är den enda vägen till ett mindre diskriminerande samhälle.

Jag tänker fortsätta handla på coop, och jag hoppas att ni kan skaffa en till pantautomat eller komma på andra lösningar så att det varken innebär arbetsmiljöproblem eller hinder för burksamlarna!

Entry filed under: politik. Tags: .

Coop svarar på min kritik Nio infernon, nio jobbskatteavdrag & fas9

29 kommentarer

  • 1. Daniel stintzing  |  21 maj 2013 kl. 5:30 e m

    Ja det är bra att man kan ändra saker.

  • 2. sofia  |  21 maj 2013 kl. 6:10 e m

    Varför Coop/Fatburen och knalla flera hundra meter när du har 5-6 automater i ditt eget kvarter typ Ringen och Medis ?. Har de andra också smällt upp skyltar eller beror detta ”problem” på att pendeltågs-uppgången är precis intill Coop Fatburen.

    • 3. Anna Ardin  |  21 maj 2013 kl. 6:19 e m

      enligt uppgift hade även ica regeln om att man inte fick ut kontanter, men de har tagit bort den. menar du att jag ska panta någon annanstans? coop är i så fall den närmaste butiken för mig efter willys, men utbudet av mina favoritvaror är mycket bättre på coop. eller spekulerar du i var pantare generellt bor? inte med tillgång till 5-6 automater skulle jag tro i så fall.

      • 4. sofia  |  22 maj 2013 kl. 10:55 f m

        Du har Coop Grindsgatan närmast dig, följt av Willys på Götgatan, därefter ICA supermarket i Ringen+automater vid systemet, sen Coop Östgötagatan, sen gamla Metro (nu ICA) på Folkungagatan, sen kommer din butik med sämsta sortiment vid Fatburen. Det här är ett gammalt problem där ICA började att ”ransonera” och då började ”pantarna” att besöka de andra närliggande butikerna, så varför knatade du till butiken allra längst bort med sämsta sortimentet, jag får inte ihop det. Sen -om du kollar hur maskinerna funkar så brukar de klara max 2 sopsäckar innan maskinen är full och måste tömmas, det brukar ta en bra lång tid då maskinen innehåller en komprimator som måste tömmas. Då blir det naturligtvis gnissel om en person med 2 säckar slår ut automaten när det står folk i kö med mindre påsar = kunderna blir förbannade. Jag har inte uppfattningen att det är romer, de sitter mer på lastpallar nära bankomaterna och tigger medan storpantarna har en annan bakgrund. Anledningen till Fatburens problem är närheten till pendeltågs-uppgången och att bilar kan parkera intill, och skylten var också artig i sitt språk.
        Kan det vara så att du besökte de andra butikerna där det satt lappar att de var ur funktion och att du sen kroknade när du kom fram till Fatburen och såg skyltarna där, du hade ju inte ens snackat med personalen på plats utan drog igång här i din blogg istället.

        • 5. Anna Ardin  |  22 maj 2013 kl. 2:32 e m

          lite creepy att du sitter och googlar på vilka närbutiker som ligger närmast mitt hem, jag gillar coop och jag tycker att jag får handla där trots att willys ligger lite närmare. det tar lika lång tid att gå till ica ringen och längre till de andra affärerna du nämner. och varför spekulerar du om konstiga hypotetiska scenarier att jag vandrar runt till en massa butiker, vart vill du komma? ett blogginlägg drar inte ”igång nåt”, det är människors reaktioner på det jag skriver som gör. du verkar i alla fall bry dig ganska mycket.

        • 6. Anna Ardin  |  22 maj 2013 kl. 10:36 e m

          Varför ska ni äckliga stalkers som berättar att ni vet var jag bor alltid utge er för att vara någon annan än de ni är? Du är med största sannolikhet inte kvinna, eller hur?

  • 7. rasmus  |  21 maj 2013 kl. 6:19 e m

    Om du kan försöka att se på det ur ett litet annat perspektiv än ditt eget så föreställ dig det här:
    Du jobbar på Coop, varje dag kommer det in rumäner och pantar burkar. Till slut blir det ohållbart för att butiken kan inte ta hand om alla burkar, så ni blir tvingade att sluta ta emot så mycket burkar.
    ”Men…” säger någon, ”hur ska vi förklara detta för alla rumäner? dom kan ju varken svenska eller engelska”. ”Jag vet!” utbrister en annan, ”vi sätter upp en lapp på rumänska som förklarar att vi tyvärr inte kan ta emot så mycket pantburkar längre”. Alla enas om att det är en bra ide och dessutom bra service till rumärnerna som tidigare varit där och pantat.

    Men en dag kommer en bloggerska in ”aha” tänker hon, ”perfekt tillfälle att göra reklam för min blogg, skitsamma att det kommer bli jättejobbigt för både personalen på Coop och för dom som vill panta”.
    ”och sen..” tänker hon för sig själv ”sen hör jag av mig till mina vänner på DN, dom gör ju också allt dom kan för att det ska verka som dom bryr sig om dom svaga i samhället och dom skiter nog också totalt i att det kommer bli krångligare för både personalen på Coop och rumänerna. Vad gör man inte för lite credz bland alla coola vänstermediamänniskor lixom?”

    Efter den här artikeln är det inte mer än rätt att du lär dig rumänska och sen ställer dig på Coop under alla dagar och timmar de har öppet och agerar tolkar åt personalen.

    • 8. Anna Ardin  |  21 maj 2013 kl. 6:21 e m

      ja, som du ser så har jag flera gånger sagt att detta är ett troligt scenario, det får ändå dåliga konekvenser att agera på det sättet. det ser coop och därför har de bett om ursäkt och ändrat både skyltar och policy.

    • 9. rasmus  |  21 maj 2013 kl. 7:14 e m

      Vad jag kan läsa av dina bloggilägg har du inte frågat en enda rumän vad deras åsikt är om detta?
      Är det så man för de svaga i samhällets talan anser du? Man tycker inte ens det är värt att fråga va de tycker utan man tvingar på dem åsikter som egentligen är ens egna.

      • 10. Anna Ardin  |  21 maj 2013 kl. 8:16 e m

        De som inte vill panta slipper, men de som vill har nu lite bättre möjligheter till det, jag tror inte att det drabbar någon rumän att det nu är tillåtet att få kontanter mot pant, om det förbudet nu är ett sätt att kämpa för utsatta

        • 11. susitar  |  22 maj 2013 kl. 4:10 e m

          Men det kan ju drabba rumäner som inte kan svenska att deras tillgång till information begränsas. Som sagt, du utgår från att rumänsktalande skulle känna sig diskriminerade av att det finns en lapp på deras språk (som säger samma som den svenska lappen), utan att ha ens talat med en rumän. Det var ju inget illa syfte bakom skylten heller… Om det t ex dök upp en sådan skylt på finska skulle jag bara bli glad över att se mitt språk på en offentlig plats.

          Nej, sätt tillbaka skyltarna så kan jag erbjuda Coop att hjälpa med översättning till även fler språk, så som finska och japanska.

          Men det är bra att butiken åtminstone kommer ge ut pengar nu. Att panta burkar är en syssla som borde uppmuntras!

          • 12. Anna Ardin  |  22 maj 2013 kl. 4:51 e m

            varför ska jag behöva tala med någon rumän!? det är, som jag säger om och om och om igen, inte lappen som är problemet, utan informationen på lappen, och vilka man tycker sig behöva begränsa i sin butik. dessutom är skylten (enligt en rumän jag pratat med om det intresserar dig) översatt i google translate och knappt ens begriplig.

            • 13. susitar  |  22 maj 2013 kl. 7:33 e m

              Om det är en dålig översättning så är det ju bedrövligt. Men hur begränsas rumänsktalande på ett annat sätt än svensktalande i det här fallet? Reglerna gällde ju alla, oavsett modersmål.

            • 14. Anna Ardin  |  22 maj 2013 kl. 8:06 e m

              Jo, men reglerna drabbar dem som behöver samla burkar och få panten i kontanter mycket mer än dem som ändå skulle handla. Och affären visar genom sin lapp att de har förstått At en stor grupp av dem som kommer drabbas är just rumänsktalande, i efterhand har personal (här i kommentarerna på min blogg) bekräftat att det var romer från Rumänien lappen riktade sig till. Det är inte informationen utan budskapet som är problemet, även om informationen också var bristfällig, vilket man ser om man kör den svenska texten i google translate, det blir nämligen exakt det meddelande som syns på min bild.

            • 15. susitar  |  22 maj 2013 kl. 8:40 e m

              So problemet enligt dig är att personalen vet vilka grupper som pantar mest? Förtydliga gärna.

            • 16. Anna Ardin  |  22 maj 2013 kl. 10:35 e m

              Snälla du, jag orkar inte förtydliga mer, jag har förklarat i timmar, läs mina tidigare svar, jag kan nog inte säga det tydligare.

  • 17. Erik S  |  21 maj 2013 kl. 6:51 e m

    Det rimligaste är väl att sätt upp anslagen på ALLA världens språk så att inte romerna känner sig utpekade?

  • 18. Tony  |  21 maj 2013 kl. 7:20 e m

    Bra att andrats, finns skyltar i London pa polska men det ar pga manga polacker bor i ett omrade o dem har inte tagit illa emot. Ambassader kan gora mer eller?

  • 19. Dennis Nilsson  |  21 maj 2013 kl. 7:43 e m

    Hade inte du uppmärsammat detta, och det inte hade blivit så stort hallå om saken, så hade varken Coop/Ica/o.s.v brytt sig om att backa.

    Du behöver med andra ord, inte be om ursäkt.

    Tack för att du tog upp detta. Vi människor har så lätt att döma och fördöma…

  • 20. mohammed ali  |  21 maj 2013 kl. 8:49 e m

    Nu känner du dig väl mysig din självgoda jävla råtta.

    • 21. Anna Ardin  |  21 maj 2013 kl. 10:51 e m

      En fullständig explosion av inlägg från antiziganister & islamofober den senaste timmen, jag raderar det mesta, men den här var ju tokrolig. Vad jag undrar är varför ni plötsligt kallar er Muhammed och Taikon när ni kommenterar? Har ni nån grupp där ni diskuterar strategier där alla samtidigt kommer på att det är smart att göra typ exakt likadana inlägg?

      • 22. Rasm  |  22 maj 2013 kl. 7:59 f m

        Haha raderar det mesta? Du godkänner ju inte ens de flesta kommentarerna. Jag har ställt helt valida frågor som tex hur du tänkt dig att butiken ska kunna ta hand om alöa pantburkar o hur du kan tycka att du för romernas talan när du inte pratat me en enda en det verka du inte kunna svara på eftersom du inte godkänt dom kommentarerna.

        • 23. Anna Ardin  |  22 maj 2013 kl. 10:19 f m

          jag raderar det mesta som säger att romer stjäl, och jag för inte romernas talan, jag pekar på att man begränsar pantares möjligheter, och de som vill ha kontanter vill med största sannolikhet det för att de behöver det. och ja, jag har pratat med romer. har du?

          • 24. Rasm  |  22 maj 2013 kl. 12:25 e m

            Ja jag känner flera romer och har gjort det hela livet. Du svara fortfarande inte på min andra fråga, hur ska butiken kunna ta emot så mycket pantburkar? Om det är ett problem att butiker inte kan ta emot all pant är det snarare något som Stockholms stad borde lösa. Hade varit bättre om du hade kontaktat dom om problemet istället för att försöka hänga ut en enskild butik som främlingsfientlig och göra arbetet för dom som jobbar där mycket krånligare. Jag tror som sagt att dom flesta människor, även rumäner, förstår att en butik inte kan ta hand om hur mycket pantburkar som helst. Hoppas Coop-personalen kan få sin hämnd o göra ditt jobb jobbigare nån dag i framtiden!

  • […] Original post: Kärlek till coop som vågar backa! | ardin.se […]

  • 26. Johnny Karlsson  |  22 maj 2013 kl. 2:16 e m

    Vad fel det blev när fyra skyltar på fyra språk (engelska, italienska, rumänska, svenska) blir en skylt på svenska. Det blev bara sämre kundservice. Ni som lider av hysterisk rasismfobi måste lugna ner er, allt är inte rasism och absolut inte i det här fallet, skärpning. Ni bara skadar människor som menar väl när ni anklagade dem för rasism i tid och otid och ni själva framstår som hysteriska idioter. Lite sans och balans tack.

    • 27. Anna Ardin  |  22 maj 2013 kl. 2:22 e m

      min poäng (om du hade läst blogginlägget och inte bara avpixlats analys) är att fattiga hindras från att byta in pantkvitton mot kontanter, och poängen med skylten på rumänska är att affären visar att de har förstått vilka som kommer drabbas. vem har sagt rasism? jag tycker att fobin mot att någon över huvud taget analyserar något som en del av vardagsrasism ligger hos folk som dig. varför är det så himla farligt att diskutera diskriminerande strukturer?

      • 28. susitar  |  22 maj 2013 kl. 4:13 e m

        Ja, det finns diskrimering mot romer och andra etniska minoriteter. Men medge att det knappast blir bättre service av att banta ner skyltutbudet från 4 på olika språk, till en på endast svenska?
        För det är ju ditt klagomål som ändå lett till det resultatet.

        • 29. Anna Ardin  |  22 maj 2013 kl. 4:49 e m

          mitt klagomål har lett till att informationen inte längre behövs, eftersom det nu är tillåtet att få åtminstone en viss mängd kontanter för pant. information är bra, men inte om saker man inte borde behöva informera om. problemet jag ser var INTE att skylten var på rumänska, utan att man ansåg sig behöva informera en specifik grupp om att de inte längre fick göra något de uppenbarligen vill/behöver göra.


Twitter

Kategorier


