Coop svarar på min kritik

20 maj 2013 at 10:24 e m 29 kommentarer

Tack för att du uppmärksammar oss på detta.

Nu har vi undersökt frågan och skylten har funnits uppsatt på fyra språk; svenska, rumänska, engelska och italienska.

Skyltarna på andra språk än svenska har nu tagits ned från butiken. Vi beklagar djupt att skylten på rumänska har upplevts som ett utpekande.

Beslutet att inte ta emot pantkvitton mot kontanter gäller förstås alla kunder, oavsett etnicitet. Syftet med skylten var en missriktad åtgärd för att ge tydlig information. Anledningen till beslutet är den omfattande kontanthantering som panten ger upphov till.

Vi kommer dock att ta upp beslutet om kontantutbetalningar till förnyad diskussion under morgondagen.

//info@coop.se


Jag svarar Coop:

Foto från @pernillarydmark från idag.

Foto från @pernillarydmark från idag, FYRA lappar ute på glasväggen.

Mitt foto från igår.

Mitt foto från igår, TVÅ lappar inne på kaklet.

Jag förstår intentionen med skyltar på språk pantarna förstår. Det är generellt bra med tydlighet, men det stämmer faktiskt inte, skylten fanns på två språk, inte fyra. Som ni kan se på bilden här ovan så satt skyltarna idag inte heller på samma plats som igår. Problemet med att begränsningen drabbar de allra mest utsatta kvarstår, oavsett vilket språk de talar. Så att sätta upp ytterligare två skyltar, eller att sätta upp två nya och ta bort tre, vilket det nu är man nu har gjort, löser knappast problemet.

Bra att ni tar upp till ny diskussion, hoppas att ni kommer fram till att återinföra möjligheten att få ut kontanter för pant.

Från @pernillarydmark på twitter har jag dessutom fått veta att problemet som personalen upplever är att butiken inte har den kapacitet för returförpackningar som behövs med tanke på butikens centrala läge och kundgenomströmning. Det finns bara en maskin. Man har alltså byggt in en aversion mot pantare generellt. Så för att komma åt problemet i grunden räcker det nog kanske inte att bara återinföra möjligheten att få kontanter för pant, utan man behöver även utvidga pantstationen.

Det sägs också att det närliggande Ica var först med att vägra kontantutbetalning, och att coop därmed blev överbelastade, snarare än detta med kontanthanteringen.

Jag vill också uttrycka en uppriktig ursäkt till personalen på Coop som fått hantera effekterna av beslut fattade högre upp. Det var klumpigt av mig att uttrycka mig på ett sätt som kan tolkas som att ni medvetet velat begränsa romers möjligheter. Så tror jag inte att det är. Men den här policyn är de facto en begränsning av romers möjligheter och lapparna något som pekar ut just det. Jag hoppas att frågan kan lösas utan att det återigen försämrar er arbetsmiljö!

Entry filed under: politik. Tags: .

Coop lägger krokben för romer Kärlek till coop som vågar backa!

29 kommentarer

  • 1. Coop lägger krokben för romer | ardin.se  |  20 maj 2013 kl. 11:03 e m

    […] här har jag bloggat om att coop svarat på min […]

  • 2. Andreas Meijer  |  21 maj 2013 kl. 10:00 f m

    Bra jobbat!

    Panten skall vara moroten för att se till att skadliga ämnen inte finns i naturen.

    Vänligen
    Andreas

  • 3. Göran  |  21 maj 2013 kl. 10:05 f m

    Jag tycker du är alldeles för snäll. Det har krävts av butikerna att ge kontanter för det som pantas. Om det är ett lagkrav eller en överenskommelse vet jag inte. Anledningen är att det är viktigt för att få in så många returförpackningar som möjligt, och man nämnde då hemlösa och barn som ”insamlare”. Tar man bort den möjligheten och kräver att folk ska köpa varor blir det mycket mindre attraktivt.

    Om man säljer mycket av dricka och öl tjänar man mycket pengar, då kan man också ta emot resterna, det är själva idén med producentansvaret. Det är klart att det slår olika mot olika butiker men man får väl se det över hela systemet. Coop- och Ica-butiker och enskilda butiker som sätter upp beloppsbegränsningar är bara intresserade av att tjäna pengar och har missförstått sin roll, och det vore bra om du fick fram ett policybeslut högre upp.

  • 4. Simon  |  21 maj 2013 kl. 10:50 f m

    Precis som man i en servicebutik inte riktigt väntar sig att någon köper tre flak öl, så väntar man sig nog inte att någon pantar tre säckar burkar, eller i alla fall inte att så sker särskilt ofta. Att kapaciteten för pantning speglar butikens storlek i övrigt känns väl för de flesta av oss rimligt. När man ska panta stora volymer så lastar man sina burkar och flaskor i bilen och kör till Ica Maxi eller till domusvaruhuset snarare än till Icas kvartersbutik eller Coops Servusbutik

    • 5. Anna Ardin  |  21 maj 2013 kl. 10:57 f m

      det är coop extra, det är stort, och de har bara en pantmaskin.

      • 6. simon  |  21 maj 2013 kl. 11:48 f m

        Men det ligger centralt och med dyr hyra och trots allt ganska ont om plats (det kanske inte ser trångt ut i butiken, men titta bakom handelsytan)

    • 7. Göran  |  21 maj 2013 kl. 12:10 e m

      Olika falla burkarnas lotter. Men servicebutiker typ 7-11 brukar knappt ta emot något alls. Kärnan i mitt resonemang är att samhällets målsättning är att så stor andel som möjligt ska komma tillbaka, och allt som gynnar det inklusive kontantbetalning är bra.

      Göran

    • 8. Otto  |  21 maj 2013 kl. 12:57 e m

      Nu verkar det här ju inte spegla ”kapacitet för pantning” i individuella butiker utan är snarare ett principbeslut i koncernen och handlar om kontanthantering.

      Precis som bloggaren påpekar går detta stick i stäv med tidigare överenskommelser på marknaden.

      Väl rutet, Anna Ardin!

  • 9. Ulla Dalaka  |  21 maj 2013 kl. 11:09 f m

    Det är ju många som går och (städar) i naturen och går till butikerna och pantar de burkar dom hittat, får man inte kontant betalt är ju risken att fom slutar med denna faktiskt naturvänliga syssla. det måste ju löna sig att (arbeta) och att dessa ofta är de fattigaste gör ju saken mera behjärtansvärd. Egentligen spelar det ingen roll vilket språk man använt för att förmedla detta. Det vore bättre om man satte upp lappar att man inte vill att storpantare kommer till deras pantmaskin. som kund kan det vara irriterande om man kommer med 7-10 burkar och mådte stå och vänta på en som har 100 burkar och kanske flaskor med.

  • 10. Coop ber om ursäkt för pantskylt | OFFF.net  |  21 maj 2013 kl. 4:30 e m

    […] ämnet har diskuterats flitigt i många digitala kanaler. Anna Ardin har tagit en bild av skyltarna och skriver att det var de enda som satt uppe vid tillfället. Coop-butikens personal säger till Kristofer Myrevik […]

  • 11. Bogdan Muntean  |  21 maj 2013 kl. 4:33 e m

    Vill bara uppmärksamma er på att det är stor skillnad på rumänska och romani. Jag själv talar rumänska och trots det förstår jag nästan inget romani. Varför begränsar detta endast romer och inte oss rumäner? Är det så att du tycker att vi är en samma?

    MVH Bogdan

    • 12. Anna Ardin  |  21 maj 2013 kl. 5:57 e m

      det finns inget skriftspråk för romane, så det hade varit svårt att sätta upp en skylt på det språket, läs inlägget igen är du gullig, för du drar konstiga slutsatser

  • 13. viktualiebroder  |  21 maj 2013 kl. 7:11 e m

    Allt man säger slår någon gång tillbaka. Jag vill bara påminna om din motion till den 19 februari 2012 om att ”minska kontanthanteringen”. Citat:
    ”Att minska kontanthanteringen är ett effektivt sätt att minska de faktiska möjligheterna för både skattefusk och droger. Minskad kontanthantering drar helt enkelt undan mattan för flera typer av brottlighet som är beroende av kontanter.”

    https://annaardin.wordpress.com/2012/02/19/kontanter-kostar-pengar-darfor-har-jag-motionerat/

    • 14. Anna Ardin  |  21 maj 2013 kl. 11:20 e m

      Jag talar om pappers & metallpengar, Coop skulle kunna betala ut på cashkort eller sätta över på mobilen. Ditt case är null.

      • 15. cast  |  22 maj 2013 kl. 7:55 f m

        Hmmm… då upphör det att vara kontanter (som var hela grejen med lappen)

        • 16. Anna Ardin  |  22 maj 2013 kl. 8:52 f m

          det beror ju på hur man ser det, för dem som behöver kontanter kan det funka lika bra med elektroniska pengar. Vad jag vänder mig mot är att de ska få betalt in natura för panten.

      • 17. Johan Hansson  |  22 maj 2013 kl. 11:35 f m

        Nu pratar du ju om icke fungerande system som inte på något sätt går att införliva för romerna i dag. Varför ska enskilda handlare bära hela europas samhällsproblem med romer? Samtidigt som ni polititiker lägger krokben för dem själva?

  • 18. Peter  |  21 maj 2013 kl. 7:52 e m

    Finns det något annat land än Sverige där allt tolkas som kränkningar hit och dit? De personer som har bemödat sig att översätta skylten har förmodligen haft goda skäl att välja de aktuella språken. Precis som Byggmax i Bromma har målat in ett angeläget budskap i asfalten vid utckheckningsbomen på polska.

    Eventuell kränkning står betraktaren för.

    Det ligger naturligtvis i samhällets intresse att dryckesförpackningar återanvänds, vill man höja graden ytterligare finns dock andra vägar att gå. Höja pantbeloppet t.ex.

    Anna, med ditt resonemang kan man lika gärna se det som kränkande att panten är så pass låg att nästan bara utsatta grupper från andra länder är motiverade att samla burkar och flaskor i våra papperskorgar.

    • 19. Mållgan  |  21 maj 2013 kl. 8:34 e m

      Det sista stämmer ju inte alls. Titta i vilken större stad som helst i Sverige så kommer du bla finna en stor andel svenska fattigpensionärer och andra grupper som som står utanför regeringens arbetslinje som samlar burkar och flaskor.

  • […] citat, det första från Anna Ardins blogginlägg i måndags och de andra från en motion till den socialdemokratiska […]

  • 21. Fred  |  21 maj 2013 kl. 11:44 e m

    Att trycka upp en skylt, förutom svenska, på annat språk känns utpekande som att det är problem med dom som talar just det språket.
    Tycker Coop hanterade det bra, tog bort skylten omgående, snabbt beslut.

    Att kunna lämna tonvis med pant är knappast coops problem, snarare politiskt.

    Kanske statliga särskilda pantstationer kunde lösa problemet med dom som ska panta tonvis.

    Tänk om alla som tankar, skulle ha en tank på 300 liter, finns inte en Statoil eller annan som kan dimensionera för det.

    Jag förstår coop att om för många, för ofta, ska panga tonvis så är det inte rimligt i en butik med begränsat utrymme, och dessutom skapar andra irreterande kunder.

    Vad tonvis är kan jag dock inte sätta en gräns för, verkar svårt.

    Samma sak med returpapper, den som kommer med 7-8 stora säckar bör åka till återvinningen och in fylla upp dom små gröna stationerna.

    Och dom som pantar kanske kan göra det oftare, är inte sannolikt att få ihop tonvis på en dag.

    Så om alla bara tänkte lite så skulle skylten aldrig kommit upp från början, men så långt tänker inte alla.

    Klart jag skall panta tonvis, min rättighet, att andra vill panta eller kan bli problem för butiken det är inte mitt problem.

    Isåfall är det lika svårt att kritisera coop som begränsar eller som ICA stoppar koktanter, ”inte vårt problem” resonemanget.

    Det är allas problem att alla ska ta emot pant, få kontanter och panta lagom med hänsyn till andra människor (kunder).

    Man får ha stort tålamod med andra men alla kan väll försöka tänka lite, även om det för vissa är jobbigt.

  • 22. Carl Von Dussein Webbsite här  |  22 maj 2013 kl. 9:21 f m

    Har du inget bättre att skriva om ?

    • 23. Anna Ardin  |  22 maj 2013 kl. 10:41 f m

      uppenbarligen inte, men jag skulle gärna slippa att moderera alla rasistiska kommentarer från folk som hittat hit via avpixlat

  • 24. Babar  |  22 maj 2013 kl. 10:15 f m

    Varför ljuger du för läsarna? Informationen fanns på fyra språk det vet vi alla, men den informationen vill du mörka för om vi fick se en bild av ett foto med information på fyra språk så skulle dom flesta bara tycka det såg ut som att COOP ville underlätta för folk som vill panta.

    • 25. Anna Ardin  |  22 maj 2013 kl. 10:30 f m

      skyltarna fanns på två språk när jag fotograferade dem

  • 26. Maria  |  22 maj 2013 kl. 12:14 e m

    Hej.

    De personer som har pantat i vår butik har under våren bestått av (till 90 %) två kategorier: svenskar och romer från Rumänien (samt en liten del av romer från Serbien).
    När vi införde nya rutiner vid pantning ville vi informera våra kunder på ett enkelt sätt: med lappar.
    Hur information om pantning skrivet på en lapp kan uppfattas som diskriminerande övergår mitt förstånd.
    Du har varmt välkommen och provjobba här någon dag. Då skulle du få uppleva verkligheten på nära håll. Det skulle förmodligen vara lärorikt.

    /Maria

    • 27. Anna Ardin  |  22 maj 2013 kl. 2:09 e m

      Problemet är inte att informationen har varit på ett visst språk, problemet är att begränsningen drabbar de fattigaste och de som är beroende av att få kontanter för pant, samt att butiken visar att man förstått detta. Jag har full förståelse för att det finns en massa reella problem med arbetsbelastning, arbetsmiljö osv. Men butiker får ersättning för hanteringen per burk/flaska, och om det blir mycket så borde ju också ersättningen öka. Jag tror inte att butiken menade något illa med informationen, men effekten av den ändrade policyn drabbar folk av en viss etnicitet. Jag tycker att förändringarna man gjort i butiken är bra och hoppas att ni hittar sätt att hantera problemet på ett bättre sätt än det som man nu frångått.

  • 28. Martin  |  22 maj 2013 kl. 9:28 e m

    Hej Anna! Jag tycker du har fångat och beskrivit mycket tydligt hur ett företags tillsynes marginella åtgärder får stora livspåverkande effekter för några samhällsgrupper. Just att det verkar ha gjorts omedvetet av dessa följder och endast motiveras med syftet att spara pengar i verksamheten gör det hela extra olyckligt. Det är ett mycket tydligt exempel på bristande CSR och okunskap om sitt företags roll och påverkan i samhället.

    Sen avundas jag din kraft att svara på alla inlägg, jag har faktiskt läst alla inlägg och svar och inser att jag fått lära mig mer om hur man kan bemöta vardagsrasism och också fått reflektera över mina egna fördomar. Tack för det!

    • 29. Anna Ardin  |  22 maj 2013 kl. 10:34 e m

      Men åh, tack vad du är gullig! Man känner sig faktiskt väldigt ensam när så många jobbar ihop för att vara elaka mot en (jag har raderat ungefär 200 kommentarer).


Twitter

Kategorier


%d bloggare gillar detta: