Nio argument för varför jag inte kan bli vänsterpartist

24 januari 2013 at 10:47 e m 5 kommentarer

Tack till alla er som bjudit in mig till vänsterpartiet. Jag är tacksam för att ni vill ha mig, och jag önskar av hela mitt hjärta att Jonas Sjöstedt är med i samma parti som jag en dag, men jag kan inte gå med er för att:
1. Socialdemokraterna är det sanna arbetarpartiet.
2. Socialdemokraterna är det enda socialdemokratiska partiet. (Detta är ett svagt argument, jag är medveten om det).
3. Jag är Sveriges största gråsosse.
4. Jag gillar frikyrkor, friskolor, egenmakt & kooperation.
5. Jag gillar att få rätt mer än att ha rätt.
6. Jag kan inte arbeta för att driva något högerut, när det som krävs är en vänstersväng.
7. Jag vill hellre svänga den stora färjan än att åka med några få i den lilla racerbåten bredvid.
8. Alla ska med.
9. Jag lämnar alltid fester sist.

Entry filed under: politik, socialdemokraterna. Tags: , , .

Problemet, vill jag säga till partiledningen, är inte att vi förlorar… En fail i vår opinionsbildning

5 kommentarer

  • 1. christerprivate  |  25 januari 2013 kl. 12:21 f m

    jepp.. det är bara att kämpa på ;-)

  • 2. Kränkt  |  25 januari 2013 kl. 9:09 f m

    här sitter jag pensionär, min pension som sossarna med högern gick ihop och förstörde, samt tog bort mina mediciner i GP: s regering från högkostnadsskyddet. neej minsann s är inte nåt arbetarparti långt därifrån. det ser man bara på Magdalenas uttalande och Löfvens ”affärsplan” fy säger jag bara. och här har mina föräldrar röstat fram dom där de sitter med sina FETA pensioner, men det är klart då kan man inte sätta sig in i fattigpensionärers situation. Korrupt det är vad s är i dag.

  • 3. Gracchus Babeuf  |  27 januari 2013 kl. 9:50 f m

    Något egentligt socialdemokratiskt parti finns inte längre. Den tredje vägens politik landade så småningom i liberala utmarker. Idag är Socialdemokraterna ett vänsterborgerligt parti, ett slags vänsterfolkpartister. Det är bland annat därför man inte förmår någon opposition värd namnet. Man parar nyliberalism med en identitetspolitisk agenda. Precis som de andra liberalerna i riksdagen.

  • 4. Simon  |  27 januari 2013 kl. 9:40 e m

    Hejsan Anna!

    Skulle gärna fråga dig några saker angående dina 9 argument, som jag personligen inte kan få ihop..
    Hur skulle du definiera en ”gråsosse”? Är det som en fundamentalist eller?
    Tycker att ditt resonemang ”Jag gillar att få rätt mer än att ha rätt” låter väldigt konstigt när man är utbildad statsvetare för då borde man väl har mer rätt, särskilt när det kommer till det politiska områdena.

    Angående din ”vänstersväng” så då tycker du inte att man kan utveckla andras idéer om det inte kommer från ett vänster håll, är det så man ska tolka det? För jag skulle vilja påstå att man inte bara kan ta ståndpunkter från en sida eftersom som det aldrig kommer fungera, utan man måste ha en fast grund ide som man sedan bygger allt annat på precis som de flesta företag/klubbar gör i verkligheten.

    Måste även fråga dig vad fest har med politik att göra? Om du ska festa så är det väl med Annie Lööf du ska göra det med :D
    Personligen så är sista punkten den absolute sämsta om du skulle fråga mig.

    Notis: Om ditt senaste inlägg om partier och jämlikhet, så finns det väl inget Riksdags parti i dag som är helt för jämställdhet då samtliga partierna gör skillnad på människor då menar jag pensionssystemet som exempel där riksdags ledamöter har ett annat pensionssystem som gäller för dem bara. Skulle det finnas att parti som skulle vara för jämlikhet så skulle det inte finnas längre i Sverige. Du får gärna rätta mig om du tycker jag har fel.

    Hoppas att du tar dig tid och svara på det här och att du har haft en härlig helg :)

    Mvh Simon

    • 5. Anna Ardin  |  28 januari 2013 kl. 12:58 f m

      Gråsosse betyder för mig att vara i mittfåran av socialdemokratin, att vara fast övertygad om pragmatismen och socialdemokratins riktighet.

      Som politisk människa vill jag påverka min samtid. Det jag menar med att få rätt är att man inte ska låta det bästa bli det godas fiende, utan acceptera att reformer tar tid. Den reformism och pragmatism som präglar S gör att man troligare når sina politiska mål, även om det då och då innebär att man måste dagtinga med sitt samvete i allehanda kompromisser. Att vara statsvetare innebär inte att man blir expert på vilka mål politiken ska uppnå, det handlar om värderingar som alla kan ta ställning till, oavsett utbildning eller utbildningsnivå. Låt ingen lura dig att statsvetare sitter inne med sanningen om hur politik ska drivas!

      Idéer kan komma vart som helst ifrån och leda rätt, men i en samlad bedömning behöver idéer som drivs gå i en riktning. Det kapitalistiska system vi lever i idag fungerar inte, och detta system kallar jag höger. Vi behöver ändra systemet, det kallar jag vänstersvänd.

      Du säger att den sista punkten är sämst, någon annan menade att den var genial. Det är olika det där vad man tycker. Jag tycker att den är rolig. Jag tycker att den säger mycket om hur jag är som person, både på fest och i andra sammanhang. Jag menar att jag inte ör den som ger upp.

      Nej, du har rätt, det finns brister hos alla partier. Men med jämlikhet som mål menar jag inte planekonomi eller någon slags millimeterrättvisa, utan en strävan efter utjämning i de enorma maktskillnader vi har i Sverige och världen.

      Hoppas det var svar på dina frågor. Trevlig vecka!


Twitter

Kategorier


