Professor: Palestinierna får skylla sig själva att de föredrar terrorism över fred

8 december 2012 at 12:26 e m 3 kommentarer

Igår skrev Steven Saxonberg, en av mina gamla lärare från statsvetenskapen i Uppsala ett brev till mig på facebook, apropå att jag skrivit några inlägg om situationen för Palestinierna.

Som jag har skrivit flera gånger, oberoende av hur bra är dåligt Israels bostadspolitik är (och jag är också emot detta), så tror jag att ALLA länder hade försvarat sig om de hade fått missiler skickat emot dem dagligen. Tänk om efter att Sverige hade erövrat Skåne från Denmark och Denmark hade anfallet Sverige varje dag, då hade Sverige helt klart slagit tillbaks, trots att Sverige ockuperade Skåne. Hälsningar, Steve

Jag svarade att Sydafrika vore ett bättre exempel:

Jag vill helst inte diskutera det här mer ned dig, för jag tycker att du är ovetenskaplig och dina exempel är helt absurda. En mycket mer relevant jämförelse är tex Sydafrika. Huruvida ANC skulle ha angripit apartheidregimen varje dag kan omöjligt vara i kärnan av diskussionen, eller legitimera fortsatt apartheid.

Då svarade han:

Jag vet att folk i Sverige tycker om att jämföra konflikten i mellan östen med Sydafrika, så jag tycker att en ärlig jämförelse visar min poäng om hur till en mycket stor del för palestinierna skylla sig själva för att de föredrar terrorism över fred. I Sydafrika använde ANC icke-vald i början och ändrade taktiken bara när de hade försökt under några årtionden och misslyckades p g a att regimen ville förtrycka dem. I Mellanösten var det tvärtom. Israel ville aldrig förtrycka araberna. Israel sade ja till FN:s förslag och arbarna sade nej och starta krig och försökte förintgöra Israel. Men i motsatsen till Sydafrika fick araber, som bodde i Israel medbogarskap och får rösta i val osv. Judar är ingen förtryckare minoritet i Israel som de vita i Sydafrika, utan judar är majoritet.

Detta är alltså en kille som varit docent i statsvetenskap vid Uppsala universitet, som påstår att palestinerna vill ha terrorism, och att det är deras fel att de förtrycks. Man tar sig för pannan.

Varje död, psykiskt skadad människa och person som fråntas sitt hopp är en tragedi i det här eviga kriget. Vill påminna om bilden som illustrerar de senaste decenniets dödstal. Jag tycker att den sätter Stevens absurda anklagelse i perspektiv. Klicka på den för att se hela.Image.

Entry filed under: antimuslimism, israel & palestina, politik, rasism. Tags: , .

Problemet är inte att Almqvist kallar nån babian/kebab Islam & politik

3 kommentarer

  • 1. Christer  |  8 december 2012 kl. 1:10 e m

    Lek med tanken att någon sagt att Israel haft sig själv att skylla… Det är skillnad på folk och folk.

  • 2. Matti Karhunen  |  9 december 2012 kl. 2:01 f m

    Hur många gånger har inte palestinierna sagt -NEJ! -NEJ! -NEJ! till fred, erkännande och förhandlingar med Israel?????

    • 3. Anna Ardin  |  15 januari 2013 kl. 8:07 e m

      Liknande krav bör ställas på båda parter i konflikten – upphör med våld, erkänn varandras stater och respektera ingångna avtal. Så länge kraven bara ställs på ena parten blir det inget annat än tomma ord.


Twitter

Kategorier


