Förlåt för överorden

9 december 2011 at 12:09 e m 10 kommentarer

Igår skrev jag två blogginlägg om att jag tycker att det är ett problem att vänsterfolk dagtingar med sin övertygelse och tar jobb som talespersoner för det borgerliga systemskiftet.

Flera personer skrev och tyckte ”jobb som jobb”, ”man måste äta”, ”det ska inte finnas listor över jobb sossar får ha”, ”alla lagliga jobb är bra jobb” och så vidare.

I morse när jag vaknade tänkte jag på detta. Är alla jobb verkligen ok? Nej, jag tycker inte det. Det finns jättemånga jobb som jag inte tycker att någon bör ta. Jobb som är till för att förstöra det jag tror på.

Så jag skrev den här tweeten:

”Hallick, koncentrationslägervakt & Lundin-oil-styrelse är andra jobb jag inte tycker nån (speciellt S) bör ta, förutom PR för systemskifte.”

Internationellt sett är alla dessa jobb lagliga på många håll, det är sådant som både människor och lagstiftningar accepterar. Det tycker jag är absurt. Men det är ett bevis på att det är nödvändigt att man följer även etiken, alltså mer än lagen i yrkeslivet. Man kan inte se jobb som jobb, man måste ha hjärtat med.

Jag menade inte att jämställa chefsjobb i riskkapitalbolag eller kapitalisternas lobbyister med mördare, som Erik Laakso får det till, och Jonas Morian kände sig personligen kränkt. Förlåt! Det var inte meningen att rikta detta mot personer, och jag menar verkligen inte att säga att alla mina exempel är lika omoraliska, för vissa med andra värderingar än jag så är ju systemskiftet tvärtom till och med något moraliskt uppbyggligt. Där är vi olika som människor. Jag tycker fortfarande inte att dessa PR-jobb är okej, men värderingarna hos utföraren diskvalificerar olika av exemplen från jämförelsen. Beroende på vilka värderingar man har så blir det förstås olika jobb man bör undvika, därför kan jag bara göra listor utifrån mina värderingar. Och på min lista över vilka jobb jag inte tycker är ok finns både styrelseledamot för Lundin oil och  att vara talesperson för dem som vill sätta skattepengar på Caymanöarna, vid sidan av de exempel som bredare folklager har på sina listor, som hallick eller koncentrationslägervakt.

”Tokmoderaten” upplyste mig förresten, kanske på skämt, det var lite oklart men ändå, om att M har en lista över jobb som inte är okej, där styrelseledamot inom kooperationen finns med och jag känner anarkister som har polis på sin lista. Till exempel. Där är vi olika.

Förklarade detta i kortform på twitter, och Morian svarade: ”Okej. Förstår hur du tänker, men det där var verkligen absurda överord.”

Skönt. Tänker att det betyder att vi är friends again? Som nyårslöfte ska jag ha att inte använda extrema historiska och politiska exempel och jämförelser när jag diskuterar politik.

Entry filed under: politik. Tags: .

Mitt ljus i socialdemokratins mörker Alarmerande siffror på svensk massutvandring

10 kommentarer

  • 1. Jonas Morian  |  9 december 2011 kl. 12:30 e m

    Friends again.

    • 2. Anna Ardin  |  9 december 2011 kl. 11:02 e m

      :)

  • 3. Hampus Eckerman (@motbilder)  |  9 december 2011 kl. 12:45 e m

    Jonas Morian, som tjänat pengar på vanvård, ska känna sig kränkt. Ännu bättre om Erik Laakso som i hemlighet tagit emot pengar av Svenskt Näringsliv för att förstöra för socialdemokratin känner sig kränkt.

    De är inte koncentrationslägervakter, men de är personer som ska hållas så långt borta från socialdemokratin som möjligt. Ju mer de verkar acceptabla, desto färre röster blir det. Vem vill rösta på ett parti av karrärister och mutkolvar?

  • 4. Ulf Liljegren  |  9 december 2011 kl. 4:54 e m

    Tycker de verkar ta sig själva på för stort allvar och att de båda har svårt med proportioner. Jobb som jobb? Inte om det är stadgevidrigt eller som primegate.

  • 5. Mattias Irving (@Nonemo)  |  9 december 2011 kl. 5:29 e m

    När någon säger ”jobb som jobb”, då blir det en lite annan diskussion än den ursprungliga frågan om PR-uppdrag. Då måste en börja med att påpeka att det faktiskt går att göra en uppdelning mellan jobb som är okej, och jobb som inte är okej. Exempelvis hallick. Först därefter kan en diskutera om PR-jobben är okej eller inte.

    Det är föga förvånande att folk inte håller isär diskussionerna, men det är ju ändå värt att poängtera att du faktiskt inte jämförde någon med en lägervakt. Du har ju egentligen bara gett ett par exempel för att stödja tesen att det visst finns jobb som inte är okej för en sosse att ta. Det är åtminstone min tolkning av diskussionen.

  • 6. Pelle  |  9 december 2011 kl. 8:28 e m

    Men att vara sosse och tjäna massa pengar på friskolor är ok?

  • 7. sug av mig  |  10 december 2011 kl. 2:46 f m

    jag skulle vilja komma och slicka din fitta samtidigt som jag knullar dig hårt i röven och fittan. din lilla 20-lapps hora

    • 8. Anna Ardin  |  22 december 2011 kl. 3:20 e m

      oj, du måste vara vig!

  • 9. sossemannen  |  11 december 2011 kl. 11:58 f m

    jag måste dagligen stå ut med att en massa slödder och patrask förorenar vårt kära SAP genom sina medlemskap. Om patrask i pr-svängen tar illa upp har de ofta förjtänat det. Då jag inte är bättre insatt i detaljer vill jag inte peka ut någon särskild person.

    Den här rörelsen dryper a förakt från de där uppe (Mona Sahlin, Sven-Erik ÖSterberg, Östros och diverse karriäristiskt löst folk) mot oss här nere (vi som har riktiga liv, med riktiga studier eller lönearbeen eller arbetslöshet. Vi som inte försörjer oss på politiken)

    Det är bra att någon skriver sådant som du gör Anna. Min ilska vet få eller inga gränser när det gäller det översitteri som utövas av många i det här partiet. Om översittare blir trampade på eller illvilligt inställda till mig ser jag det som en merit.
    Det finns en mängd människor som inte borde vara medlemmar i SAP.

    • 10. Anna Ardin  |  11 december 2011 kl. 12:21 e m

      Jag gillar inte det här sättet att formulera sig, jag här själv drabbats av det här föraktet mot folk som försörjer sig på politiken när jag jobbade på 68:an, när jag inte tyckte att friskolor skulle förbjudas, när jag inte hyllade Castro. Jag håller med om att det finns personer som inte borde vara medlemmar, som missbrukat vårt partinamn för att sälja tjänster. De PR-folk som säljer rådgivning och utformar kampanjer har jag absolut inget problem med, inte heller ”högersossar” eller folk som inte tycker som jag i partiet. De jag har problem med är de som har hemliga företag och deras pengar som motivation i poitiken, när det blir ”socialdemokraterna” som får stå som avsändare på budskap som kommer från någon annan, när PR-killarna agerar i eget namn inifrån, agerar för att sätta folk de senare kan påverka för en uppdragsgivares räkning i nämnder osv utan att redovisa att de gör ett uppdrag. Det har hänt, och där det finns makt kommer det hända om man inte protesterar.

      De personer du nämner, och de flesta av PR-killarna tycker jag inte borde hoppa av partiet. Kanske är det läge att bilda ett par nya socialdemokratiska partier, men inte pga detta. Den sortens pr-killar jag talar om nu, som är beredda att sälja sin legitimitet som socialdemokrater vill jag inte ha i något av de nya partierna heller om det skulle bli så.


Twitter

Kategorier


