Det finns en trafikmaktordning (gör lokaltrafiken gratis)

19 augusti 2011 at 8:31 f m 1 kommentar

P-avgifterna tycks vara jordens viktigaste politiska fråga, och vi luras på något sätt att prata om den varenda dag [här i tidningen]. Varför? Jo, av samma anledning som skatten på bensin debatteras så otroligt mycket mer än sin andel av budget. Det handlar om bilar.

Minsta begränsning av bilisters rättigheter möts alltid med fullständigt ramaskri. En högre samhällsställning och en bättre möjlighet att göra sin röst hörd är nämligen direkt relaterat till hur sannolikt det är att man kör bil. Det märks i debatten.

Hur trafik och kollektivtrafik planeras, hur p-avgifter, bilförbud och vägbyggen prioriteras är nära kopplade till andra maktstrukturer. I rapporten Trafikmaktordningen beskrivs den typiske bilisten som vit, medelklass och medelålders. Det är inte så konstigt att just den gruppen nu är särskilt förbannad över att bilister får en extra liten kostnad. Trots att en väldigt stor andel av Gotlands spenderade trafikpengar går till just biltrafikens behov. Har ni till exempel tänkt på att p-avgifter kan betalas med kontanter, kort eller mobil, men att bussbiljetter bara kan betalas kontant? Det kostar nämligen att installera smidiga betalsystem.

På Gotland finns för många inget fungerande alternativ. Det går inte att välja bort bilen. Problemen behöver lösas politiskt.

Igår åkte jag buss från Ljugarn till stan. Vi var totalt ett tio-tal personer ombord, nittio procent var kvinnor och de flesta unga. En enkelresa denna sträcka kostar mer än bensinkostnader att köra ensam i bilen. Ändå täcker det vi betalar för biljetterna inte mer än 20 procent av den totala budgetposten.

Det är rent slöseri att köra halvtomma bussar. Fulla bussar skulle minska saker som föroreningar, klimatpåverkan, vägslitage, parkeringsproblem, trafikolyckor och samtidigt öka tillgängligheten och jämlikheten och göra landsbygden mer levande. Hur ska vi då göra för att fylla bussarna? Jo, vi skulle kunna göra kollektivtrafiken avgiftsfri för alla. Som en bonus slipper busschaufförerna då risken att bli rånade och inga investeringar för elektroniska betalningar ombord behövs.

Vi har byggt vårt samhälle för massbilism. Det håller inte längre. Det är pinsamt att Gotland är sämst i Sverige på andel kollektiva resor. Det är dags att börja bygga om.

Denna artikel publicerades på ledarsidan i Gotlands tidningar (Gotlands folkblad) den 12 augusti.

Entry filed under: Gotlands tidningar, politik. Tags: .

Handla på Konsum i Ljugarn Kom och skjut-upprop (inlägget jag aldrig trodde jag skulle skriva)

1 kommentar

  • 1. Isak Gerson (@IsakGerson)  |  19 augusti 2011 kl. 9:46 f m

    Kan inte hålla med mer. Bra att du tar upp frågan på ledarplats!


Twitter

Kategorier


%d bloggare gillar detta: