Sverigedemokrat på grund av vilja till jämlikhet

3 augusti 2011 at 11:08 f m 26 kommentarer

bild på ledarsidan den 3 augustiHannes Müller presenterade sig som en pappa i Klinte när han ringde mig och berättade att han gått med i SD. Han skrev också ett debattinlägg angående min artikelserie om högerpopulismen. Han var trevlig och skrev flera väldigt tänkvärda saker i sitt inlägg. Bland annat att den starke inte ska få trycka ner den svage, att vi inte ska utmåla andra som onda och att varje människas ord ska väga lika tungt. Idag debatterar vi på folkbladets ledarsida. Jag är övertygad om att Müller inte är rasist, och därför är det en dålig idé att vara med i ett parti som aktivt främjar uppdelning. åtskiljande, diskriminering och rasism.

Här är mitt svar på Müllers artikel:

Hannes Müller frågar hur jag tänker kring Per-Albin Hanssons citat, som bland annat handlar om att ingen bör försöka skaffa sig fördelar på andras bekostnad. Och jag tänker faktiskt precis som Per-Albin.

Just därför är det så viktigt att motverka högerpopulismen, och Sverigedemokraterna (SD) som står för denna högerpopulism.

Det är viktigt att motverka den högerpopulism som säger att vi kan lösa alla problem bara vi försämrar än mer för redan utsatta, bara vissa människor får minskade rättigheter, bara vi minskar asylinvandringen.

Nej, vi kan inte möta utmaningarna i samhället genom att stoppa invandrare vid gränsen. Sverige hade inte varit ett bättre land idag om vi inte tagit emot flyktingar. Sverige är byggt på solidaritet, och måste fortsätta att byggas på solidaritet. Människor måste fortsätta kunna söka skydd i Sverige, på samma sätt som Hannes Müllers far fick en fristad här undan nazismen.

Vi behöver också låta alla människor bidra till samhället på samma villkor, utan att hämmas av diskriminering. Diskriminering skadar vår ekonomi.
Diskriminering ingen lösning
Jag håller verkligen med Müller om att varje människas ord ska väga lika tungt, ett exempel på människors som idag knappt hörs alls är muslimer. Hur ska vi ändra på det? Hur ska muslimer inkluderas i debatten, i arbetslivet, i tillgången till bostäder och politiska maktpositioner på samma sätt som andra svenskar? SD:s politik har inga svar på det, bara förslag på ytterligare diskriminering.

Müller kritiserar min artikelserie ”så motverkar vi högerpopulismen” för att jag inte hade något att säga om SD:s politik. Men han har fel även där. Tro mig när jag säger att jag har mycket att säga om SD:s politik. Jag har mycket att säga om hur de delar upp människor i ”vi” och ”de andra” och hur de vill ge människor olika rättigheter på grund av etnicitet. Det är rasistiskt och jag accepterar inte det. Jag har mycket att säga om SD:s reaktionära syn på kvinnor, på hur de lägger skuld för brottslighet på människor på grund av religion, på hur deras straffpolitik skulle brutalisera samhället och mycket annat.

Huvudsyftet med mina artiklar var dock att ge verktyg till demokrater som vill motverka högerpopulismen, inte att kritisera SD.
Samma ideologi
Slutligen vill jag säga nej, nej, nej. Jag vill inte lägga skulden för morden i Norge på SD. De flesta Sverigedemokrater tar förstås starkt avstånd från våld. Men SD:s ideologi utgår från att man kan lösa samhällsproblem genom att man slipper vissa människor i sitt land. Det stämmer inte och det är dessutom samma ideologi som låg bakom katastrofen på Utöya.

Det klimat av misstro mot varandra på grund av hur vi ser ut, som SD faktiskt kraftigt bidrar till, leder till hat och rädsla. Därför måste vi motverka högerpopulismen. Därför skrev jag min artikelserie om strategier jag tror att vi alla, inte bara socialdemokrater, behöver använda.

Om Müller inte vill stödja högerpopulismen, om Müller inte är rasist, så är ett första steg att inte betala nästa medlemsavgift till SD.

Andra bloggar: Nya äventyr, SD har en skrivad idévärld, SD-politiker kvar som nämndeman – vänstermedia har sorg, Breiviks manifest jämfört med UNA-bombarens och Ulrike Meinhofs texter, Den nya tidens judar, Lokal rasist får sitta kvar!, Den blonde kristne terroristen, SD gör skillnad på folk och folk, Pride – är det egentligen bögarnas fel att KD är homofobiska?, Bristen på pedagogik sliter isär landet…

Dessutom: AB, DN,  SvD

Entry filed under: antimuslimism, Gotlands tidningar, jämlikhet, nationalism. Tags: , , , , , , .

Pirater – ett ojämlikhetsproblem Respektera att djur har rättigheter

26 kommentarer

  • 1. Arne  |  3 augusti 2011 kl. 11:24 e m

    Varför ska muslimer inkluderas i debatten?
    Muslimer ska inte ha någonting att säga till om i vårat samhälle. Du bevisar ju bara med det du säger det alla är rädda för, att muslimer ska börja ta för sig mer i samhället och få tillgång till viktiga positioner och därmed ändra hela vårat sätt att leva.

    Vad leder det till om muslimer får politiska maktpositioner? Kan man på något sätt använda sin röst för att detta inte ska ske?

    I en demokrati ska man få ha åsikten att en religon inte ska påverka ens liv. Kan man få ha den åsikten utan att vara rasist och annat?

    Och du behöver inte kalla min islamofob, hade du börjat babbla om att det är viktigt att få kristna till politiska maktpositioner hade min reaktion varit den samma.

    Är vi så hopplöst förvirrade i samhället att vi måste ta hjälp av koranen för att leva våra liv nu?

    • 2. Anna Ardin  |  3 augusti 2011 kl. 11:31 e m

      Kristna har maktpositioner. Muslimer är säkert diskriminerade för att de är troende, men framforallt pga etnicitet. Att medborgare stängs ute av ovidkommande skäl betyder att demokratin vacklar. Det är inte ok. jag förstår inte heller hur jag bevisar att muslimer ”tar för sig” genom att saga att de har för lite makt jämfört med andel av befolkningen. Det enda som är bevisat är att du är oförklarligt rädd för ett spöke som finns inuti ditt eget huvud.

      • 3. Arne  |  4 augusti 2011 kl. 12:09 f m

        Din poäng var att du vill att muslimer ska få maktpositioner i samhället. Det vill inte jag. Jag vill leva mitt liv utan någon religon. Är detta en åsikt jag ska få ha i Sverige tycker du? Det finns ingen politisk fråga som kan påverka ens liv så direkt som just frågan om islam. Om jag får 1000 spänn mer eller mindre i plånboken påverkar inte mitt liv nämnvärt, men om jag måste börja leva som man gör i muslimska länder påverkar det mig enormt.

        Varför är det så otroligt konstigt för er att förstå att man inte vill ha islam i sitt liv? Kan man få bestämma det själv i våran demokrati?

        Jag har själv bott och arbetat i ett muslimskt land. Det finns otroligt många regler som påverkar ens liv i dessa länder. Kan det få vara min demokratiska rättighet att rösta för att inte få hit dessa regler till Sverige?

        Jag vill leva i ett land där man får vara berusad, gå på casino och där män och kvinnor får sova i samma hotellrum utan att vara gifta.

        Är det okej för dig att jag vill använda min röst för att inte få hit detta muslimska sättet att leva?

        Det är fullkomligt otroligt att du inte kan förstå att man inte vill styras av islam.

        • 4. Anna Ardin  |  4 augusti 2011 kl. 10:19 f m

          Ok, bara ateister ska kunna ha maktpositioner. det var ju en fräsch och demokratisk åsikt. inte.

          • 5. Arne  |  4 augusti 2011 kl. 7:52 e m

            Du vill kvotera in muslimer till politiska maktpositioner enbart för att dom är muslimer. Den enda slutsatsen man kan dra av det är att dom ska förändra samhället mot att bli mer muslimskt, varför skulle de annars ha betydelse om dom är muslimer eller inte?

            Religon är någonting man får syssla med privat, ska man ha politiska maktpositioner i detta landet får man lämna koranen och bibeln hemma.

            Du svarade heller inte på frågan. Ska man i en demokrati få ha åsikten att man inte vill påverkas av islam i samhället?

            • 6. Anna Ardin  |  4 augusti 2011 kl. 8:44 e m

              Jo, det får man tycka, man får tycka vad som helst, men man får inte säga vad som helst. Just det tycker jag dock att man får säga, men det är en väldigt annorlunda sak att säga att man inte vill bli påverkad av islam legitimerar att muslimer inte ska ha maktpositioner. Det får man inte säga, iallafall inte om man vill kalla sig demokrat.

              Edit: tack Henrik för att du uppmärksammade mig pa den lätt missuppfattade formuleringen, har fixat & hoppas det går fram bättre nu.

            • 7. Arne  |  4 augusti 2011 kl. 9:52 e m

              Förstår du inte att enda sättet att hindra att islam får en inverkan på ens liv är att stoppa muslimer från att få politiska maktpositioner? Den dagen dom får dessa maktpositioner är allting redan kört om man inte vill styras av islam. Det är bara en tidsfråga innan det skapas ett islamistiskt parti i Sverige. Det absolut enda man kan göra i Sverige idag om man inte vill styras av islam är att rösta på SD, även om man tycker dom är rätt värdelösa i alla andra frågor.

              Varför anses det vara en självklarhet att alla bara ska acceptera att islam breder ut sig i Sverige? En demokrati fungerar ju som så att ju fler muslimer som kommer hit ju mer makt får dom i samhället och ju mer påverkas mitt liv av islam. Jag MÅSTE få använda min röst för att stoppa denna utveckligen om jag inte gillar den utan att bli kallad rasist.

              Jag har som sagt bott i ett muslimskt land så jag vet hur ett sådant fungerar. Jag vill inte ha hit islam! Jag är inte rädd för svarta människor!

            • 8. Henrik  |  5 augusti 2011 kl. 11:53 f m

              Som politiker skulle jag fråga mig om svenska folket välkomnar eller tar avstånd från religiösa krav i politik och lag.

              För egen del tror jag svenska folket vill fortsätta utvecklas mot en sekulariserad stat och värna om individers frihet.

              Tittar jag på islam så är sharialagar och hederskultur företeelser kopplade till religion som jag inte kan se fungera i vårt samhälle idag då de ofta bryter mot svensk lag. Klart att många svenskar blir oroliga när krav från undantag från lagen görs av muslimer med stort inflytande. Klart det ses med skepsis när ordföranden för sveriges största muslimska förbund vill införa sharialagar.

            • 9. Anna Ardin  |  8 augusti 2011 kl. 10:31 f m

              Nu snackar du ju bara för mycket skit.

              Vilket är sveriges största muslimska förbund? Vem och när har sagt att vi ska införa sharialagar? Vilka lagar är det man vill ha undantag ifrån?

              För egen del så är jag övertygad om att svenska muslimer är minst lika starka förespåkare för den sekulära staten som alla andra, eftersom de vet vad det innebär att inte ha en sekulär stat.

              Många av de krav som framförs stup i ett av antimuslimisterna, om att vi ska ha religionskontroll på våra politiker, och att vissa ska hindras i politiken på grund av av att de har fel religion är obehagliga just därför att de innebär avsteg från idén om den sekulära staten.

    • 10. Johan Kraft  |  5 augusti 2011 kl. 10:21 f m

      Intressant resonemang, Anna.

      Är det då ok att säga att man inte vill att bli påverkad av kommunism eller att kommunister kommunister inte ska ha maktpositioner?

      Är det ok att säga att man inte vill bli påverkad av nazism eller att nazister inte ska ha några maktpositioner?

      Är det ok att säga att man inte vill bli påverkad av Sverigedemokraterna och att Sverigedemokrater inte ska ha några maktpositioner?

      Vore tacksam om du kunde klargöra hur du tänker i denna fråga.

      • 11. Anna Ardin  |  6 augusti 2011 kl. 8:47 f m

        Islam är en religion, kommunism och nazism är politiska ideologier. I praktiken föds du till att bli muslim, visst kan du konvertera, men du kommer ändå att räknas som muslim. Muslimer har olika politiska ideologier. Jag vill inte bli påverkad av ateism i mitt liv, men det vore sjukt om jag därför började hetsa mot ateister och påstå att de hade gemensamma politiska intressen, att om det satt någon ateist i riksdagen så skulle den göra så att jag inte fick döpa mina barn i kyrkan, tvinga mig att ta av mitt kors och straffa mig om jag bad till gud. Jag tror inte ateister skulle göra det, det finns ateister som har mitt förtroende som jag kan rösta på, andra som är svin, kapitalister, fascister osv som jag inte vill rösta på. Men det är på grund av hur de tänker politisk, inte vilken religion, eller i det här fallet är ni ännu knäppare eftersom det handlar om etnicitet.

        • 12. Arne  |  6 augusti 2011 kl. 12:41 e m

          Om vi accepterar att du inte vill bli påverkad av ateister i ditt liv och låter dig använda din demokratiska röst för att försöka se till att ateister inte får någon makt i Sverige, accepterar du då att vi inte vill bli påverkade av muslimer och slutar kalla oss islamofober?

          Jag tycker du ska komma på ett land med en muslimsk majoritet som du vill bo i, sen dra logiska slutsatser utifrån det och sen ta dig en funderare på vad fan det är du försvarar egentligen.

          • 13. Anna Ardin  |  6 augusti 2011 kl. 2:57 e m

            Jag vill bli påverkad av andra människor, gärna även ateister. Jag har inte med ett ord sagt att jag inte vill bli påverkad av ateister, mitt inlägg ovan menar att förklara just skillnaden mellan en religiös ståndpunkt (ateism) och en människa som bekänner sig till den tron (ateist). Att du/ni inte kan ta den tanken i ert huvud förklarar något av problemet i den här debatten. Ni har fått för er att islam är en ideologi, och att muslimer är organiserade för att driva den, och att alla muslimer är med i samma organisation. Det är helt enkelt inte så. Det är fel på alla tre punkterna.
            Jag har bott i länder med katolsk majoritet som funkar ganska dåligt, men det beror inte på kristendomen. Jag har också bott i länder där de som bestämmer är svarta, som funkar så jävla dåligt att män blir hysterisk. Men att av det dra slutsatsen att svarta människor i sverige inte ska ha fullvärdiga demokratiska rättigheter vore rasistiskt ändå. Och inte ok. För problemen beror inte på att de är svarta, utan på kolonialism och en lång rad andra saker. På samma sätt som exempelvis olja är en större faktor till problem än alla religioner ihop i arabländerna. Visst används religion som ett argument och ett medel för att förtrycka människor, men att använda detta faktum till att förtrycka en hel grupp, istället för att försöka avslöja maktgubbarna som missbrukar religionen är inte särskilt schysst.
            Du, och alla ni som bombarderar min blogg med kommentarer om att vissa människor får skylla sig själva att deräknas som mindre värda. Att det till och med är rätt. Till er vill jag säga: jag respekterar inte er åsikt och jag orkar inte försöka förklara mer för er just nu. Det är väldigt besvärligt att prata med människor som inte försöker förstå vad man menar och som dessutom har en helt annan grundvärdering kring människovärdet. Hoppas att ni förblir få.

            • 14. Arne  |  6 augusti 2011 kl. 4:32 e m

              Du tror du är smartare än alla andra när det är precis tvärtom. Du vill se muslimer i maktpositioner, men inte som muslimer utan som människor, men det är ändå viktigt att dom är just muslimer.

              Ska vi göra det enkelt för oss? Om det stod 10 miljoner vita äckliga moderatgubbar vid gränsen och ville in i landet. Skulle du släppa in dom och förevigt göra Sverige till ett moderatstyrt land?

              Förlåt, jag glömde, man kan inte jämföra det med islam för islam är en religon, en religon som bestämmer hur folk ska leva i samhället.

              När skolor ändrar sin mat för att passa muslimer så blir islam politik vare sig du vill det eller inte.

            • 15. Anna Ardin  |  8 augusti 2011 kl. 10:12 f m

              Jag vill att muslimer ska ha rätt och möjlighet till maktpositioner på samma sätt ochg under samma villkor som alla andra svenskar. Jag vill inte att religion, och ännu värre i det här fallet när det handlar om etnicitet och ras, ska påverka vilka möjligheter man har i livet.

              Moderat är fortfarande en åsiktsgemenskap, det är inte islam. Det handlar inte om 10 miljoner människor. Den här sjuka idén om att det finns någon slags Eurabia, att Saudi via muslimer håller på att kolonialisera Sverige och Europa är helt vrickad. Det ligger väldigt långt från sanningen. Det är snarare så att muslimer som kommer hit är extra demokratiska eftersom de oftare har egen erfarenhet av diktatur än flergenerationssvenskar. Om du börjar hänga med muslimer så kommer du märka att extremt få tycker att Saudiarabien är ett härligt land att lyssna till.

              Och vad är det egentligen som är så fruktansvärt med att äta lite mindre gris i skolmatsalarna? Eller at elever som inte vill äta gris i skolan (som jag själv sedan femte klass) har rätt till det? Exakt vilka regler om hur man ”ska leva sitt liv” är du rätt för? Om vi pratar konkret, vad är det du inte vill göra, som du tror att ett par extra muslimer i riksdagen skulle kunan tvinga dig till?

            • 16. Arne  |  7 augusti 2011 kl. 3:41 e m

              Måste du verkligen censurera bort svar för att försvara dina argument?

          • 17. Anna Ardin  |  6 augusti 2011 kl. 2:59 e m

            Jag vet vad jag förvarar, det är principen om allas lika värde. Det ar det vackraste med att vara människa. Det kommer jag att försvara så länge jag lever. Vad försvarar du?

            • 18. Johan Kraft  |  6 augusti 2011 kl. 9:47 e m

              Du hänger upp dig på att islam är en religion. Islamism är politisk islam. Då undrar jag:

              Är det ok att säga att man inte vill bli påverkad av islamism eller att islamister inte ska ha några maktpositioner?

            • 19. Anna Ardin  |  8 augusti 2011 kl. 10:26 f m

              Ja, det tycker jag är ok. Det finns dock inte en typ av islamism. Muslimer jag känner som är politiskt och religiöst aktiva (vilket troligtvis totalt sett är extremt få av de svenska muslimerna, de flesta är ju tyvärr varken eller) hämtar ofta inspiration till sin politik från sin religion. Exempelvis om allas lika värde. För mig är det en väldigt religiös princip, kristet religiös, men samma tanke finns inom islam. Oavsett vad vetenskap, statistik och förnuft säger så finns det en okränkbar princip om människovärde och mänskliga rättigheter. Religionen ger grundförutsättningen för den politik jag sedan kommer att driva och åsikter jag kommer att ha i konkreta sakfrågor. Hade jag varit muslim hade jag kallats islamist av många. Och mina muslimska politiska vänner är ju per defininition islamister när religionen på det sättet blir politik. Men de skulle inte själva kalla sig islamister eftersom det drar tankarna till diktatorer som försöker upprätthålla sin makt med hjälp av missbruk av religionen.
              En sekulär stat är grunden för religionsfriheten. Varje uttryck för avsteg från detta bör bekämpas, oavsett om det kommer från dem som vill isnkränka muslimers rättigheter eller från dem som vill låta religiösa auktoriteter få inflytande utanför den demokratiska kontrollen.

  • 20. quelq1k  |  4 augusti 2011 kl. 10:58 f m

    Youtube: spanish verbs
    Dra nytta av Gotlands högskola, ring informationsansvarig och ta reda på vilka konferenser och seminarier som planeras, skaffa presskort och var närvarande kolla efter hur många vita människor som sitter med i dessa debattpaneler sen ställer du dig upp och frågar varför det ser ut så. Just pop the question just like that and see what happens!

  • 21. olle w  |  5 augusti 2011 kl. 5:16 e m

    Du har inte riktigt fattat vitset med religionsfrihet och varför den kom till. I dag missbrukas den å det grövsta av muslimer. Folk som du som påstår sig stå för jämställdhet mm har inga åsikter om att muslimska kvinnor är uppenbart helt undertryckta och särskilt de från Somalia som gå runt i tält.

    • 22. Anna Ardin  |  8 augusti 2011 kl. 10:00 f m

      Jag har en massa åsikter om förtrycket mot kvinnor i världen, och att samhällen som styrs av män på olika sätt tvinga kvinnor att klä på sig eller ta av sig vissa plagg för att accepteras.
      Och jag tror faktiskt att jag har förstått vitsen med religionsfrihet, det är en frihet både till att ha och utöva sin religion och att slippa. Jag jobbar på en muslimsk folkhögskola, pluggar arabiska och är ordförande för Hjärta, där majoriteten av de aktiva är just muslimer, och enligt min erfarenhet så missbrukar muslimer inte religionsfriheten. Visst finns det tokstollar och fanatiker, precis som inom alla andra grupper, men de brukar sällan få så mycket uppmärksamhet som ni vill ge till muslimska fanatiker.
      Jag har inte träffat en enda muslim som vill tvinga på någon annan sin religion, sina religiösa regler osv. Och jag har bara sett några få niqabiyas (det ni kallar folk med burka) i hela mitt liv, och då har jag ändå under perioder dagligen rört mig långt ut på blå linjens tunnelbana. Det finns däremot ett gäng åsikter som jag upptäckt är mer vanliga bland svenska muslimer än bland andra medborgare, åsikter jag och många andra kristna ofta håller med om, som internatonell solidaritet, vikten av att se världen ur ett internatonalistiskt perspektiv och inte snöa in i vår egen lilla bubbla, behovet av ett starkt välfärdssamhälle, bra villkor för småföretagare och politik för att minska alkoholismen för att nämna några exempel. Däremot inte sagt att det inte finns en massa muslimer osm inte alls håller med om det.

  • 23. olle w  |  5 augusti 2011 kl. 5:23 e m

    Anna är du medveten om att det är skillnad på utländska medborgare och Svenska?

    Det finns alltså ett vi och dom.

    Om du inte är det så borde du analogt med detta tro att det är fritt fram för 6 miljarder människor att ”komma hit”.

    • 24. Anna Ardin  |  8 augusti 2011 kl. 10:37 f m

      Jag förstår att du är rädd om du tror att 6 miljarder människor är på väg hit, att våra gränser är en svag barriär mot den tsunami av människor som likt gräshoppor trycker på utanför och som kommer att välla in och äta upp allt i sin väg om vi inte förstärker muren omedelbart. Men det är inte så. Verkligheten min vän, verkligheten. Kanske borde du gå i någon form av KBT-terapi mot dessa fobier som är kopplade till vanföreställningar.

      Jo, det finns utländska medborgare. De flesta av dem har ingen som helst möjlighet att ta sig hit ens om de fick, och nu får de inte ens det. Vi har en strikt migrationspolitik och det pågår omfattande assimilering. Det behövs verkligen inga förstärkningar av den diskriminering och misstro som finns mot alla med svart hår i det här landet. Tvärtom faktiskt.

  • 25. Henrik  |  6 augusti 2011 kl. 7:12 e m

    Det borde väl finnas många exempel på islamism påverkat samhällen. Eller kan du visa på motsatsen?

  • 26. Micke  |  8 augusti 2011 kl. 9:40 f m

    Arne försvarar liksom alla moderna fascister den nazistiska iden om en ren arisk kultur befriad från inflytande från andra kulturer.


Twitter

Kategorier


%d bloggare gillar detta: