Sorg, och ilska, och sorg

23 juli 2011 at 5:15 e m 24 kommentarer

Idag har jag ägnat hela dagen åt att försöka greppa de fruktansvärda terrordåden i Norge. Men jag skriver mest på twitter, så följ mig gärna där, eller här till höger.

Min första reaktion var stor ilska, och jag twittrade en massa om Kent Ekeroths (SD) fullständigt idiotiska antydningar om att det var muslimer som låg bakom. Som blev totalt haveri när det visade sig att gärningsmannen var kopplad till Sverigedemokraternas systerparti Fremskrittspartiet.

Till min stora bestörtning har dock både DN (Henrik Brors) och SvD (Per Gudmunsson) och en massa andra stora seriösa medier världen över gjort exakt samma sak. Försökt antyda att detta är ytterligare en anledning att vara rädda för muslimer. Och min ilska övergick till sorg. Inte bara den stora sorgen över de många döda och skadade vännerna, utan även en enorm sorg över det politiska läget, över hatet.

Terroristen var tyvärr inte en ensam galning, han är barn av sin tid. Han är barn av en uppskruvade retorik av polarisering, vi mot dom.

Läs också gärna vårt uttalande från Hjärta och Ulf Bjerelds vidareutveckling av min tweet om att det idag är dagen då det är dags att engagera sig för det öppna demokratiska samhället. Det är nu, jag hoppas att ni fattar det.

Andra läsvärda inlägg är ögonvittnena Khamshajiny Gunaratnam och Prableen Kaur.

Läs även hat er ikkje löysinga no och fd Sverigedemokraten Camilla Rågfors blogginlägg om att hon hade mördaren som vän på facebook.

Gammelmedia: DN / DN2 / DN3 / DN4 / DN5 / SvD / SvD2 / SvD3 / SvD4 / Aftonbladet / Aftonbladet2 / Aftonbladet3 / Aftonbladet4 / Aftonbladet5 / Expressen / Expressen2 / Expressen3 / Expressen4 / Expressen5 / DN6 /

Entry filed under: jämlikhet, kristen höger, nationalism, politik, religion, socialdemokraterna, syskonskapsrörelsen. Tags: .

Valberedningsskräll i S-kvinnor Det handlar om politik – vi står inte eniga i detta

24 kommentarer

  • 1. Mållgan  |  23 juli 2011 kl. 6:04 e m

    Terroristen var aktiv på hatsiten Document.no, en site där Per Gudmundson och Magasinet Axess hyllas.

  • 2. Fredrick  |  23 juli 2011 kl. 7:26 e m

    När ska vänstern ta avstånd ifrån AFA, stenkastar- terrorist-vänstern, manshatarna och radikalfeministerna?

    • 3. Anna Ardin  |  23 juli 2011 kl. 7:59 e m

      Jag tänker ALDRIG ta avsånd från radikalfeministerna eller andra som står för fullständig jämlikhet. Jag hatar många av AFAs metoder och tycker att AFA förstör en massa, jag tar avstånd från dem därför. Men jag tar inte avstånd från deras världsbild eller från deras strävan mot jämlikhet och kamp mot fascism, det är en väldig skillnad mot att driva politik för skillnader, för exkludering, för diskriminering. Det räcker inte för Sverigedemokraterna att ta avstånd från våld och dödande, de behöver även ta avstånd från kampen att cementera vi & dom enligt härkomst, hudfärg, religion och etnicitet, men det går inte, för då förlorar dom sitt existensberättigande, sin själ.

      • 4. Fredrick  |  23 juli 2011 kl. 8:08 e m

        OK, tack för svar.

  • […] också bl.a. Time, Ulf Bjereld, Markus Blomberg, Anna Ardin och Röda Berget, samt Emanuel Karlstens inlägg om mördare och sociala […]

  • 6. haNavi heHadash  |  23 juli 2011 kl. 8:41 e m

    Intressant bakgrundsinformation är den nya undersökningen av den massiva antisemitismen i Norge, http://israelisverige.info/?p=8452

    • 7. Anna Ardin  |  24 juli 2011 kl. 12:52 e m

      Antisemitismen och antimuslimismen är exakt samma sak, det är samma retorik, samma skit, samma sjuka uppdelning av vi och dom, samma idiotiska förvrängningar av heliga texter, samma idé om att förtrycka andra för att förhäva sig själv.

      Efter att man dödat så otroligt många judar som man gjorde under andra världskriget så blev det svårare att använda just ”judar” som det stora hotet, som det ”vi” kunde vara något annat än. Då började man hetsa mot invandrare och har på senare år mer och mer bytt ut även det mot ”muslimer”. Det passar perfekt in i en lång historia av antisemitism.

      Antisemitism har ju länge riktats mot alla semiter, dvs även mot muslimer. På på senare år har man velat separera judehat från muslimhat – både bland rasisterna och motståndarna mot dessa idéer! Många tror att man måste välja att vara motståndare antingen till antisemitism eller antimuslimism, men jag accepterar inte det. Jag tycker att båda är lika vidriga och kräks när nazister (judehatare) bråkar med Sverigedemokrater/Fremskrittspartister som Breivik (muslimhatare).

  • 8. Oskar  |  23 juli 2011 kl. 11:35 e m

    Döda 1 och du är en mördare döda 10 och du är en massmördare. Döda ett par tusen och du är en politiker. GwB har dödat miljoner oskyldiga personer som bara oj råkade få en bomb i huvudet av misstag. Mår illa av sådana som ni!

    • 9. Anna Ardin  |  24 juli 2011 kl. 12:44 e m

      Jag har moderering på inläggen, man behöver inte skriva två gånger.

  • 10. Oskar  |  23 juli 2011 kl. 11:36 e m

    Döda 1 och dom kallar dig mördare, döda 10 och dom kallar dig för massmördare. Döda ett par tusen och dom hyllar dig som stor ledare. GwB har dödat flera tusen oskyldiga personer som råkade få en bomb i huvudet av misstag. Mår illa av sådana som ni!

    • 11. Anna Ardin  |  24 juli 2011 kl. 12:43 e m

      Har jag sagt något som får dig att tänka att jag stöttar George W Bush? Det är iaf ett stort missförstånd. Jag sörjer den dagen han blev vald, det var en vidrig tragedi för världen, och en orsak till polariseringen vi ser nu.

  • 12. Hazza  |  24 juli 2011 kl. 12:30 f m

    Hur kan man påstå sig vara för jämlikhet men samtidigt ta Islam under sin skyddsvinge? Värre individsförtryckar ideologi finns inte.

    • 13. Anna Ardin  |  24 juli 2011 kl. 12:51 f m

      Jag är för både jämlikhet och individers frihet, tror inte att individers frihet är möjlig utan jämlikhet, men en jämlikhet utan frihetlighet leder också fel. Även om man skulle se islam på det förvrängda sätt du tycks göra, även om man till och med blivit förtryckt av människor som missbrukar islams namn, så är ditt resonemang inte logiskt. Men strunt i det, huvudsaken är att de flesta utövare av islam inte alls ser sin religion på det sättet, och inte använder den på det sättet, alltså är den inte sån. Det är märkligt att tolka en religion bokstavligt, oavsett om man r inne eller ute.

      • 14. Arne  |  24 juli 2011 kl. 7:59 e m

        Så om män inte ser sig själva som förtryckare av kvinnor så är det inte så? Använder vi kanske någon helt annan logik när det gäller vita män?

        Om du måste välja, vilka män är dom största förtryckarna av kvinnor? Vita svenska män eller muslimska män?

        Ska kvinnor få gå klädda som dem vill eller ska en religion bestämma deras kläder?

        Bara radikalfeminister har tillräckligt bristande logik för att ständigt klaga på vita män som är dem mest jämställda världen någonsin skådat samtidigt som man med alla medel ska försvara muslimer.

        • 15. Anna Ardin  |  25 juli 2011 kl. 9:49 f m

          Vita svenska män har betydligt starkare maktpositioner att försvara och att agera utifrån i Sverige, men det är inte männen utan systemet jag kritiserar. Det systemet upprätthålls av män oavsett religion, av kvinnor, av barn till och med. Jag accepterar inte att man använder feministiska argument för att uppnå något helt annat, att invadera Afghanistan utan rättsäkerhet eller att spä på legitimeringen av antimuslimismen. Visst ser jag att det finns stora orättvisor mellan könen i världen, mer i Mellanöstern, Asien och Afrika och på de flesta platser utanför Norden, jag är inte blind. Men att använda det för att försöka få acceptans för att förtrycka en annan grupp – samtidigt som de som är mest hatiska mot muslimer också är de mest kvinnohatande – är bara patetiskt.

          • 16. Arne  |  25 juli 2011 kl. 1:22 e m

            Anledningen att man inte klarar av er feminister är för att ni är så otroligt ologiska och okonsekventa. Lyssnar man på svenska feminister får man verkligen uppfattningen att vita män är mångfaldigt värre än muslimska män när det gäller att förtrycka kvinnor. Ska ni fortsätta med denna retoriken så kan man inte ta er seriöst när det gäller nånting.

            Jag vill bara ge dig ett tips om varför fler och fler slutar lyssna på ert hat. Var konsekventa och hederliga i era argument så kommer det gå bättre!

            • 17. Anna Ardin  |  26 juli 2011 kl. 11:13 f m

              Anledningen till att många inte klarar av feminister är för att de inte vill att kvinnor och män ska vara jämställda.

              Ge mig ett exempel på där jag sagt något ologiskt, ge mig ett exempel där jag på något sätt menar att ”muslimska män” är ”bättre” än ”svenska män” och ge mig ett exempel där jag spridit hat mot män.

              På samma sätt som man inte hatar judar för att man förvarar muslimer rättigheter, eller hatar muslimer för att man försvarar judars rättigheter så hatar man inte män för att man förvarar kvinnors rättigheter. Jag älskar många judar, muslimer och män, särskilt män.

              Hela din världsbild är fel, hela ditt sätt att se på skuld, ansvar och relativisering av patriarkatet för att slippa göra nåt åt systemet är fel, men ge mig exempel på ovanstående så att jag fattar vad du menar och kan försvara mig.

            • 18. Arne  |  26 juli 2011 kl. 1:34 e m

              Finns ingen svarsknapp på ditt inlägg så jag svarar på mitt istället.

              Detta har ingenting med jämställdhet att göra. Det handlar om t.ex http://www.aftonbladet.se/debatt/article10448146.ab. Jag kan ta fram 100 liknande artiklar från våra största medier. Att feminister har gjort det okej att alla ska vara skyddade från mobbing förutom vita män. Vi kan väl vara överens om att man aldrig skulle få skriva något liknande om någon annan grupp, även om det bara är för att provocera?

              Att ständigt provocera vita män genom såna här artiklar och uttalanden är att sprida hat!

              Om vi som inte gillar feminister skulle få tillgång till Sveriges största medier för att skriva såna här artiklar om feminister hade du inte varit glad. Du blir ju totalt upprörd över kommentarer, tänk då om allt hat fick skrivas direkt i artiklarna istället?

            • 19. Anna Ardin  |  26 juli 2011 kl. 1:44 e m

              Ni som inte gillar feminister får mycket medieutrymme. Mycket. Vi har till och med en jämställdhetsminister som inte är feminist. Feminist betyder att män erkänner att det det finns ojämställdhet och vill göra något åt det. Varken mer eller mindre. Det är inte hat, det är kärlek.

            • 20. Arne  |  26 juli 2011 kl. 4:57 e m

              Om du kan hitta en artikel från dem senaste 10 åren i någon av våra större tidningar som beskriver feminister på samma sätt som vita män beskrivs i artikeln jag länkade så ska du få en medalj.

              Du tror fortfarande att feminister är hatade för att män inte vill ha jämställdhet. När feminister skriver om hur mycket dom hatar vita gubbslem i våra största medier, ska dessa vita gubbslem då älska feminister? Är det en naturlig reaktion på dessa texter tycker du? Dom enda som föder hat är ni feminister. Män reagerar enbart naturligt när dom hatar er tillbaka pga all skit ni ständigt vräker ur er.

              Ett tecken på att du är ologisk är även att du gör en poäng av att jämställdhetsministern inte är feminist. Att ha en feminist som jämställdhetsminister skulle kunna liknas vid att ha en nazist om integrationsminister.

  • 21. Hazza  |  24 juli 2011 kl. 1:23 f m

    Ja ta det här med olika badtider för kvinnor och män, ytterligare ett bevis på gräsrots-förtryck i Islams namn.

    Sen är det bara att lyssna på pro-sharia islamisten Abdirizak Waberi ”kloka” ord för att inse att en islamist och jämlikhetshatare inte alls är den stereotypa bilden av ett argt äldre skägg som filmar sig själv i en grotta.

    Konstigt att ni feminister inte ryter till när era systrar måste sitta längst bak i moskeérna under bön för de har mens.

    Det finns farligare saker än porr där ute, feministernas favorit hatobjekt, det heter Islam och är systemfientligt i våran demokratiska del av världen.

    Att påstå att Islam är något vackert är lika illa som att hylla kommunism, se bara på Iran, Saudi etc. Islam kanske ser vackert ut på pappret, som kommunismen, men fungerar inte i verkligheten.

    • 22. Anna Ardin  |  24 juli 2011 kl. 8:29 f m

      Oj, känner du dig verkligen förtryckt när du inte får bada samtidigt som folk av det andra könet? Tur då att det finns väldigt många badhus, alla i Sverige skulle jag tro, där den möjligheten finns. Att det finns en möjlighet att bada med bara kvinnor på plats som finns på vissa badhus är väl också bra för dem som känner för det.

      Nej, men visst, jag fattar vad du menar. Jag känner mig också obehaglig till mods när kvinnor får mindre rätt att utnyttja det offentliga rummet, när män går iväg och bondar med varandra och fattar besluten genom att de umgås utan kvinnor och det finns en hel del legitimerande av sånt inom både religion, politik och föreningsliv.

      Om du gillar jämställdhet så borde du läsa något av det som terroristen skrivit om saken, eller vad Sverigedemokraterna anser eller överhuvudtaget vad dessa anonyma webbkommentatörer anser om kvinnors rätt. De extrema grupperna, både islamfanatiker som vill separera sig från samhället och de antimuslimska, nationalisterna, flashbackgänget, extremister inom SD har ganska liknande åsikter om kvinnors roll i samhället. De är precis lika mycket anitifeminister. Hat mot kvinnor är centralt i de flesta extrema ideologier som är vanliga hos män.

  • […] ta tillbaka Utöya, Ulf Bjereld om att det är idag du skall gå med i ett demokratiskt parti,Anna Ardin om sorg och ilska och sorg, Prableen Kaur med en ögonvittnesskildring från […]

  • 24. Etiska dilemman, vad är rätt och fel? « Parkstugan  |  24 juli 2011 kl. 11:49 f m

    […] ta tillbaka Utöya, Ulf Bjereld om att det är idag du skall gå med i ett demokratiskt parti,Anna Ardin om sorg och ilska och sorg, Prableen Kaur med en ögonvittnesskildring från […]


Twitter

Kategorier


