Att kräva jämlikhet gör dig till ett öppet mål för kritik

2 maj 2011 at 4:29 e m 7 kommentarer

bangaler på läktaren och en massa bajenfansFörsta maj i opposition, första maj i solidaritet med nyvakna demokratirörelser i Mellanöstern, första maj med nedmontering av sjukförsäkringen och hela välfärdssamhället. Kort sagt, första maj med större anledningar att demonstrera än på många år, ändå kändes det en aning urvattnat.

För ett par veckor sedan stötte jag däremot på ett långt ifrån urvattnat demonstrationståg. Jag skulle ta en promenad på Södermalm i Stockholm. Plötsligt hörde jag ett märkligt brus, som från ett jättelikt torgmöte eller en uppretad folkmassa. Tanken gick till Tahrirtorget och de tusentals demokratiaktivisterna, så jag sökte mig mot ljudet. Tiotusen människor tågade längs Götgatan i riktning från moskén vid Medborgarplatsen. De flesta män i 20 till 40-årsåldern, klädda i islams gröna färger.

Men något stämde inte, en man hoppade upp och bröt av en vägskylt och bar med sig med ett triumferande vrål utan polisingripande eller reaktion från motdemonstranter. Slagord som ”bärs olé ­ socialgrupp tre” haglade. Bengaliska eldar lyste upp och ett närmast extatiskt mässande av ett enda ord låg som en fond för alla andra utrop: ”Hammarby”. Det var dags för hemmapremiär för fotbollslaget Hammarby på Söderstadion.

Frågan jag ställde mig var: vad gör vi för fel på första maj? Var är denna lyriska hängivenhet i vänsterrörelsen? Engagemanget, massorna, det tydliga budskapet? Ska vi också uppmuntra till att förtära starköl? Ska vi ha enklare ramsor? Ska vi bli bättre på att bygga identitet och starta en S-souvenirshop?

Nej, svaret jag hittade var lika enkelt som deprimerande. Att kräva rättvisa kostar på mer, och är helt enkelt inte lika attraktivt som att kräva matchseger. Fotbollsfansen kräver inga reformer för socialgrupp tre, bara bärs olé. För även om fotboll ibland kallas religion, så är det en okontroversiell religion, som blickar inåt och inte kräver samhällsförändringar.

Islam däremot anser jag vara en religion som förklarar att vi måste betala skatt och bygga ett starkt samhälle för att kunna utföra Guds vilja. Vad hade då hänt om det verkligen varit islam som manifesterats i tåget från Medborgarplatsen? Jag tror att den trasiga vägskylten hade blivit en löpsedel, nedskräpningen en förstasida och mansdominansen ett debattämne i veckor. Allt jag såg om Hammarbydemonstrationen var en intervju med Gunnar, 62, som gick i tåget med barnbarnen.

Första majfirandet urvattnas, entusiasmen för fotboll tycks ibland större än för vänstern och den svenska islamiska folkrörelsen är hårdare granskad och kritiserad än supporterkulturen. Det kan tyckas vara tre orelaterade spaningar, men jag tror att de hänger ihop.

Att kräva rättvisa gör nämligen att vi blir ett öppet mål för kritik och granskning in i minsta detalj. Aldrig får jag så många hot, påhopp och arga kommentarer på min blogg som när jag skriver om jämlikhet, antirasism eller feminism. Men jag fortsätter. Vi måste fortsätta stå upp för jämlikhet, i politiken, på första maj, i moskén och på Söderstadion, för politik är en livsnödvändighet.

Ledare publicerad i Tro & politik

Entry filed under: islam, politik. Tags: .

Troende Socialdemokrater på Medborgarexpo Drömmen om att få besöka Luleå (där flickorna inte går med negrer)

7 kommentarer

  • 1. Bengt  |  6 maj 2011 kl. 4:56 e m

    Felet ni ”sossar” och övriga inom vänstern gör är att ni har lättat från verkligheten och blivit allt för mycket inåtvända och navelskådande. Världen består INTE enbart av metrosexuella surdegsbakande människor som går i ”Prajd”-tåg och ser ”könsneutrala toaletter” och ”butlers i tunnelbanan” som kronan på samhällsbygget.

    Hägglund hade mer än rätt i Almedalen 2009 när han gick till angrepp mot den mediala ”kulturella eliten” på Södermalm i synnerhet som hade lättat från vad vanliga människor diskuterade hemma vid köksborden utanför tullarna!

    • 2. Anna Ardin  |  7 maj 2011 kl. 3:12 e m

      Felen med dig Bengt är bland annat att du har snöat in på en enda sak, inte kan tänka och att du är jättetråkig.

      • 3. Bengt  |  7 maj 2011 kl. 3:56 e m

        Nej Anna! Jag kommer med konstruktiv kritik och analys om varför (S) håller på att falla igenom golvet!

        Dessutom kan du, om du nu läser mitt inlägg rätt, se att jag skriver om _sak_ och inte om person som du själv gör.

        • 4. Anna Ardin  |  7 maj 2011 kl. 4:45 e m

          Ja, den här gången kommenterade du inte med min sexualmoral som argument, det var ju jättebra Bengt, nu var du duktig. Men din kritik är inte det minsta konstruktiv utan bara tjatig, ointellektuell och på ett helt annat tema än vad inlägget handlar om, som vanligt.

        • 5. Anna Ardin  |  7 maj 2011 kl. 4:47 e m

          Dessutom Bengt, så är du anonym, så jag kan ju inte rimligtvis kommentera på dig som person, som du kan och gör med mig, utan svarar bara på dina korkade irrelevanta inlägg.

  • 6. Jonathan  |  7 maj 2011 kl. 10:51 f m

    Intressant analys

    Hur tänker du att Islam är en religion som uppmanar oss att betala skatt för att bygga ett starkt samhälle? Missförstå mig rätt, jag är bara intresserad av hur du tänker.

    I Uppsala går sedan en tid tillbaka KD i ett 1:a Maj tåg vilket är rätt ironiskt ändå. De menar att 1:a Maj var en viktig familjehögtid som kidnappats av den svart-röda röran (Sändaren skrev om det bl.a.). På dagen som firar minnet av Haymarket-anarkisterna och den internationella kampen mot ekonomisk ojämlikhet kan det nästan kännas lite förolämpande.

    Samtidigt känner jag också rätt konkret en risk för urvattning från annat håll i att symboler och tilltal som var relevanta i ett samhälle som präglades av starka motsättningar och en tydlig klassindelning blir för främmande för att människor ska kunna identifiera sig med det. Framförallt i den mer extrema vänstern kan jag känna att kulturen prioriteras över ett pragmatiskt förhållningssätt. Resonerade mer om detta på min blogg.

    Jag tror att ett ärligt tilltal som faktiskt säger någonting om den situation människor befinner sig i idag, ett nyanserat proletariatsbegrepp och sprudlande kreativitet är rätt väg framåt för arbetar/solidaritets-rörelsen i vilket fall.

    • 7. Anna Ardin  |  7 maj 2011 kl. 3:10 e m

      Jag syftar framförallt på zakat, en av islams fem grundpelare, som jag tolkar som en proportionell skatt. Visst ska zakat befria från själviskhet som kommer med rikedom, men jag ser det inte bara som personlig vinning utan att syftet faktiskt är att bygga upp samhället. Visst finns det många som tolkar det som krav på välgörenhet, men det är liksom förstadiet till ett välfärdssamhälle.

      Koranen är också tydlig på punkten att vi måste förbättra de sociala villkoren i samhället, hjälpa människor som har det svårt, är på flykt osv.

      Sura 2: 177
      ”Fromheten består inte i att ni vänder ansiktet mot öster eller väster. Sann fromhet äger den som tror på Gud och den Yttersta dagen och änglarna och uppenbarelsen och profeterna och som ger av det han äger – vilket pris han än sätter på detta – till de anhöriga, de faderlösa och de behövande, till vandringsmannen och tiggarna och för att friköpa människor ur fångenskap och slaveri och som förrättar bönen och erlägger allmoseskatten och som håller sina löften och som med tålamod bär lidande och motgång och som håller stånd i farans stund. De har visat att deras tro är sann, de fruktar Gud.”

      Ett exempel är att en bonde ska betala skatt på den avkastning som jorden ger. Hur mycket beror på hur mycket marken ger i avkastning, om man skördar mindre än 618 kg är man skattebefriad (ett slags grundavdrag). Det finns också regler för saker som förmögenhetsskatt och moms, förbud mot att tjäna pengar på kapital (riba) och så. Jag är ingen expert, men jag håller verkligen med kritikerna mot islam om att islam är politik. Väldigt tolkningsvänlig och inte särskilt radikal i sina krav på en skattenivå på 2,5%, men som jag förstått det som att svenska muslimer tolkar det – att zakat går utöver samhällets skatteuttag – och i kombination med de moraliska principerna så tycker jag att det är tydligt att islam uppmanar oss till att motverka ojämlikheten.


Twitter

Kategorier


