De släppte inte in mig i Spanien

25 februari 2011 at 10:35 f m 4 kommentarer

Afrika har rätt att migrera och det är tid för kvinnorna att regera. Bort med rasismen, sexismen, klassismen. Älska vem du vill, lev på grönsaker, blanda raserna och el sexo – liberal!

Den här låten, No me dejaron [entrar en España] – De släppte inte in mig [i Spanien] är ett manifest och ett politiskt program som får mitt hjärta att slå extra glädjeslag. Av ett gäng riktigt coola kubanskor.

Jag hängde lite med tjejerna i las Krudas innan jag blev avvisad från Havanna, och mejlade med dem när de också stuckit från landet: Vad har ni att säga till alla dem som använder er som exempel på att Kuba är jämställt och stöttar feminismen?

– Hälsa den att vi smet till slut, haha. Kommer du på vår konsert här i Texas?

Världen är inte som du tror alla gånger. Världen är mer komplex. Gud är större, livet, är mer än så.

Jag tänker på att Ju mörkare natten, desto ljusare är stjärnorna... Som för övrigt också är namnet på en bok jag medverkat i nyligen, som fick en alldeles lysande recension i tidningen Dagen (den medelålders manlige recensenten missade tyvärr alla jämställdhetsinslag, men läs själv vettja, beställ här).

Entry filed under: feminism, Kuba, politik. Tags: , , , , , .

Var får du vara religiös och homosexuell? Jag tror på en Gud som är jämlik – och nu är det också ett problem

4 kommentarer

  • 1. Oscar Pall  |  25 februari 2011 kl. 10:58 e m

    Är du emot män?

    Bara undrar….

    • 2. Anna Ardin  |  27 februari 2011 kl. 11:15 f m

      Nej, jag är för män, jag älskar män. Särskilt dem som tycker att kvinnor är människor. Många av de män som är emot kvinnor har jag dock lite svårt för, och jag anar på din fråga att du är en av dem. Har jag rätt?

  • 3. davidkramer  |  26 februari 2011 kl. 10:54 f m

    Great how sexist and discriminating feminists can be: ”medelålders manlige recensenten”, discrimination of gender, discrimination of age… But no problem, as long as it is coming from a feminist, or how does that work? A shame how you reduce everything to sex and gender. Disturbing, considering what feminism once wanted to make us believe it stands for…

    • 4. Anna Ardin  |  27 februari 2011 kl. 11:21 f m

      Jaha? Så nu ska man inte ens få nämna kön och ålder på en recensent som helt bortser från alla kvinnors bidrag och alla inslag om jämställdhet i en antologi utan att vara diskriminerade? Det verkar ju helt snurrigt. Jag tror nämligen inte att det är en slump att just han missar just de delarna, och jag tycker att det är ett bra argument för varför vi behöver fler kvinnor på alla positioner i samhället.


Twitter

Kategorier


