Är jag ond för att jag väljer mina inre strider?

9 februari 2011 at 6:40 e m 10 kommentarer

Jag skäms när jag beställer mjölk- och äggprodukter när det finns veganer med kring bordet, eller när vi på vår kurs inom Ung Kristen Vänster efter ett seminarium med Annika Spalde om att leva etiskt serverade poatatis&purjolökssoppa med grädde. Men det är ju så jävla svårt att ta striderna hela tiden, inte minst inom sig själv. Eller faktiskt allra mest inom sig själv!

Jag lyssnar och lyssnar, jag förstår, jag skäms, jag tar strider med andra, mot orättvisor, undanhållande av information och borttappade motioner, övergrepp och köttindustri och det kostar som fan, men jag kan ändå inte låta bli omeletten, min skinnjacka och en och annan soda-streamad läsk. För att inte tala om alla flygtimmar jag har. Damn me liksom, vad ska man göra?

Entry filed under: djurrätt, ego, vegetarianism. Tags: .

Ett annat sätt att driva politik There is some super-big-deal shit going on

10 kommentarer

  • 1. Jag  |  9 februari 2011 kl. 11:31 e m

    Man får väl kämpa på hela livet för att försöka bli bättre, ingen är perfekt. Och om man tar i för hårt så kan det ju istället bli så att man ger upp helt och då gör man ju ännu mindre nytta.
    Jag kommer aldrig tycka att handlingen att konsumera djurprodukter är ok, eftersom jag vet vad det leder till, men jag tycker inte illa om personen som gör det för det. Jag förstår att folk är stressade, mår dåligt osv och inte klarar av att bli perfekta över en natt. Jag har väl också några lik i garderoben, köper djurtestat ibland osv. Alla har sina egna gränser. Personligen så uppskattar jag när människor försöker sträva åt rätt håll helt enkelt.
    Om någon verkligen älskar sin omelett så kommer jag inte skälla på dem :p men jag kommer definitivt att ge dem recept på scrambled tofu :p

  • 2. Annika Spalde  |  9 februari 2011 kl. 11:31 e m

    Vi är alla bristfälliga människor, på väg, var och en på sin egen väg, som inte är lik någon annans. Då man har en strävan, och jobbar aktivt med den, tycker jag man ska vara barmhärtig mot sig själv, mot de delar av en själv som inte kommit så långt.

  • 3. Jag  |  9 februari 2011 kl. 11:35 e m

    Förresten så tycker jag det är bra att man skäms lite ibland, det gjorde jag med när jag fortfarande åt mjölkprodukter. Fast de andra sa aldrig något elakt till mig, jag skämdes för att jag själv tyckte det kändes fel helt enkelt. Och steg för steg så slutade jag med en produkt efter en annan, med stöd från andra som aldrig pikade mig utan snarare tipsade mig om alternativ. Och nu har min dröm besannats, helvegetariska sourcream onion-chips! Så nu behöver jag inte sakna något alls.

  • 4. Jean Paul Marat  |  10 februari 2011 kl. 1:52 f m

    Du slåss med hjärnspöken. Välj dina strider. Gud finns inte. Människan har alltid varit blandätare. Det största hotet mot miljön (och ekonomin och freden) är befolkningsökningen i tredje världen. Veganism är borgerlig dekadens.

  • 5. John  |  11 februari 2011 kl. 5:58 e m

    Det är så roande med de här figurerna i medier som du: Ni tävlar om att ha det mest rättfärdiga och etiska levnadssättet och pekar allt för gärna ut de olyckliga ”vita medelålders män” som inte gör det… sedan handen på hjärtat irriterar ni er allra mest på varandra i tävlingen om att vara mest god.

    Har du någonsin funderat på varför de här renlevnadsmänniskorna väcker sådant agg från omgivningen?

    Det är ju konstigt egentligen att någon som tänker på alla levande varelser och avstår från köttätande väcker ilska hos andra?

    Eller den som ber sina böner, gärna berättar om sin tro och lever strängt efter guds bud nästan kan väcka hat?

  • 6. Eva  |  12 februari 2011 kl. 12:19 e m

    Vad ska man göra? undrar du. Sluta svära så förbannat kanske. Åtminstone så länge du företräder en kristen organisation.

    • 7. Anna Ardin  |  12 februari 2011 kl. 10:29 e m

      Vad kommer den har grejen om att kristna ska svära mindre ifrån? Känns lite omodernt, men visst, jag respekterar mina läsares känsliga ögon och ska försöka bättra mig även på denna punkt :)

  • 8. yesbox  |  12 februari 2011 kl. 3:05 e m

    När man försätter en frisk människa i psykos via destruktiv telepati: är det ondska?

  • 9. Jean Paul Marat  |  12 februari 2011 kl. 11:41 e m

    Svär på du. Evas inlägg är trams.

  • 10. Eva Hermansson  |  14 februari 2011 kl. 5:49 e m

    Hej,
    Kul att du är tillbaka i bloggvärlden. Har saknat dina (kaxiga) inlägg. Är du tillbaka på hemmaplan? Är intresserad av projektet urban sailor, har kontakter inom rederibranschen. Hur går det? Hör gärna av dig!

    Hälsar Eva Hermansson, Göteborg


Twitter

Kategorier


