Jag lämnar landet

21 oktober 2010 at 6:44 e m 30 kommentarer

Ecumenical Accompaniment Programme in Palestine and Israel - logoSom en av sex svenska delegater kommer jag att åka tre månader som ekumenisk följeslagare till Israel och Palestina, med avresa nu i början av december.

Att vara ekumenisk följeslagare innebär att arbeta aktivt med att försöka dämpa våld och att främja respekten för folkrätten. Genom praktisk solidaritet stöds utsatta grupper – såväl palestinier som israeler.

Ekumeniska följeslagarprogrammet i Palestina och Israel (EAPPI) är ett internationellt projekt som drivs av Kyrkornas Världsråd. Den svenska delen finansieras av Sida och administreras av Sveriges Kristna Råd.

Under min tid i området kommer jag att skicka en elektronisk reserapport ungefär varannan vecka, så om ni är intresserade får ni hemskt gärna prenumerera på dessa rapporter. Skriv en kommentar till det här inlägget, om du vill vara anonym för andra läsare så skriv ett alias, din e-postadress kommer bara jag att kunna se. Du kan också skicka mig ett mejl så sätter jag upp dig på listan.

Entry filed under: israel & palestina. Tags: , , .

Visionen om jobben förklarad med två pallar Kirchner är död – länge leve Kirchner!

30 kommentarer

  • 1. Kajsa  |  22 oktober 2010 kl. 2:27 f m

    Bon voyage! JAg vill veta mer om hur det går därnere (varför inte rapport varje vecka?)

    K

  • 2. Anders Eriksson  |  22 oktober 2010 kl. 2:28 f m

    Du kommer vara saknad. Och jag vill, såklart, ha uppdateringar. Kram.

  • 3. Johan Kraft  |  22 oktober 2010 kl. 2:28 f m

    Flera bloggar gör gällande att palestinierna är en av världens mest överviktiga populationer. Vore intressant att höra om detta även är ditt intryck!

    • 4. Anna Ardin  |  22 oktober 2010 kl. 12:30 f m

      Ja, de är ju knappast särskilt hälsosamma, och svälter gör de ju inte heller, men jag har svårt att tänka mig att de skulle ligga i topp. Var har du siffrorna ifrån?

      • 5. Fetmaforskaren  |  28 oktober 2010 kl. 12:45 e m

        Fetma – en klassfråga

        Det finns ett mycket starkt samband mellan socioekonomiska faktorer och fetma, något som visats i en rad studier. Den nationella folkhälsoenkäten visar att fetma är betydligt vanligare bland arbetare än bland tjänstemän. Värst drabbade är kvinnliga förtidspensionärer. Den som har problem med ekonomin drabbas också i större utsträckning av fetma än den som har det bättre förspänt ekonomiskt. Finn Rasmussen har funnit tydliga samband mellan låg utbildningsnivå och fetma. En förklaring skulle kunna vara kostvanorna.

        — I en studie av ungdomars matvanor fann vi att ungdomar med lågutbildade mödrar drack betydligt mer läsk och åt fet snabbmat oftare än ungdomar vars mödrar hade en hög utbildning, berättar han.
        Att högutbildade äter nyttigare och i mindre utsträckning utvecklar fetma kan bero på att de har mer kunskap och därmed har lättare att bedöma information om hälsa, kost och motion. En annan förklaring skulle kunna vara att det i de högre socioekonomiska skikten anses mer angeläget att vara slank, vilket innebär att ansträngningarna till viktkontroll är större.

        Även den så kallade COMPASS-studien har undersökt hur moderns utbildningsnivå påverkar förekomsten av övervikt och fetma bland tonåringar i Stockholm. Undersökningen visar att fetma är tre gånger vanligare bland flickor med lågutbildade mödrar jämfört med döttrar till högutbildade kvinnor. För pojkar med lågutbildade mödrar är fetma dubbelt så vanligt.

        — Förklaringarna till detta är antagligen många. Det kan handla om val av kost, om familjens livsstil, men också om stress. En välbärgad familj har större ekonomiska möjligheter att låta barnen välja vilka fysiska aktiviteter de vill gå på eftersom man har råd att köpa den utrustning som krävs, säger Claude Marcus, professor i pediatrik vid Karolinska Institutet. Man kan också tänka sig att de sociala kraven ser olika ut i olika samhällsklasser. För en medelklassfamilj är det kanske inte lika accepterat att barnen inte företar sig något på sin fritid. I dessa familjer uppmuntrar man barnen att vara aktiva och röra på sig.
        Det kan också tänkas att de välbärgade familjerna har mer ork att göra saker tillsammans med sina barn. Deras vardag är med stor sannolikhet mindre ansträngd än de resurssvaga familjernas, avslutar Marcus.

  • 6. Robert  |  22 oktober 2010 kl. 2:30 f m

    Gärna prenumerera! robert.damberg(a)gmail punkt com

  • 7. Anders Nilsson  |  22 oktober 2010 kl. 2:30 f m

    Lycka till! Och gärna en rapport.

  • 8. Hanna Hallin  |  22 oktober 2010 kl. 1:03 e m

    oh yes! lycka till med arabiskan sålänge.

  • 9. Bo Grahn  |  22 oktober 2010 kl. 8:37 e m

    Oerhört naivt och helt värdelöst för bägge parter.
    Tyvärr är det sanningen.

    • 10. Anna Ardin  |  22 oktober 2010 kl. 6:38 e m

      Du vet över huvudtaget inte vad du pratar om.

      • 11. Bo  |  23 oktober 2010 kl. 11:33 f m

        Joho.

  • 12. Johan Kraft  |  22 oktober 2010 kl. 8:39 e m

    Siffrorna om fetman kommer från economist.com ”Pocket World in Figures”. Tyvärr verkar den inte vara åtkomlig för icke-prenumeranter, men dessa data har kommenterats på ett stort antal ställen.

    • 13. Anna Ardin  |  22 oktober 2010 kl. 6:39 e m

      Ja, då talar väl siffrorna för sig själva, men jag kan säkert försöka hitta idéer om varför det är så!

  • 14. The Golani Snowman  |  28 oktober 2010 kl. 1:10 f m

    det är ytterligt trivialt att söka på Obesity Palestinian. Och hitta länkar som http://countercultureconservative.wordpress.com/tag/obesity-gaza-blockade-israel-starving-starvation-hunger-food-weapons-rockets-hamas/

    Även jordanier är feta som grisar och diabetesfrekvensen har klättrat rakt upp, pga vällevnad.

    Gazas ekonomi har i år gått upp 16% (i Sverige är det väl ca 5% och Judéen/Samarien håller sej på 8-9%, också tack vare våra skattepengar, inte deras idoga arbete – och under hela tiden när Israel frusit byggnation har de haft byggboom i Ramallah och den sprittter nya staden Rawabi, se http://israelisverige.info/?p=2792 ), vilket inte tyder på någon större hungrsnöd. Att Hamas använder UNRWA-betalda flyktingläger för att suga dina och mina skattepengar med lämpliga foton, tja….. Varför assimilerar de inte dem bland den vanliga befolkningen i stället, som Israel försökte göra för 35 år sen, http://www.camera.org/index.asp?x_context=7&x_issue=52&x_article=960

    Hoppas du tänker rapportera om verkligheten därnere, d.v.s. alla muslimska attacker mot kristna, och inte göra som din arbetsgivare vill, enbart rapporteera hur onda judar är. Se t.ex.
    http://c4rpme.org/christians/cpa.html

    Får följeslagare fortfarande Mellanösternkartor där Israel har trollats bort?

    • 15. Anna Ardin  |  28 oktober 2010 kl. 11:36 f m

      Vad tycker du att det säger att palestinierna är överviktiga och sjuka? Jag har varit där och aldrig hävdat ett ord om svält, palestinierna har mat och kläder, det är inte problemet, problemet är att de inte har frihet. Man blir inte fet av ”vällevnad”, det krävs förstås tillräckligt med mat för att kunna bli fet, och det får palestinierna, men det finns en ojämlikhet i fetma och skillnader mellan sociala klasser, fetma är vanligare hos människor med lägre status och mindre makt över sina egna liv. Stress kan också vara en del av förklaringarna. Vid stress ökar bland annat utsöndringen av stresshormonet kortisol, som gör att fettet har lättare att lagras i buken, en slags krisreaktion som hänger kvar från evolutionen att man behöver lägga på sig i kristider om mattillgången finns.

      Att gå upp 16%, vad säger det dig när arbetslösheten är vad, 75%? Palestina behöver inte andra staters skattepengar, de behöver möjlighet att bygga upp sin egen administration, de behöver kunna få in råvaror till sina fabriker, rätt att fiska och exportera, rätt att bruka sin mark. Har du missat att Israel byggt en mur runt hela stället och kollektivt bestraffat varenda palestinier? En mur som inte är byggd längs erkända gränser utan långt inne på illegalt ockuperad mark, det går liksom inte att bortförklara med argument om fetma eller falska kartor.

      Nej, vi har inte fått några kartor utan Israel, däremot har jag sett kartor, bland annat på flygplatsen i Tel Aviv, där Palestina är borttrollat. Och vad värre är, Palestina håller steg för steg på att bli borttrollat även i verkligheten. Den verklighet som drabbar både muslimer, kristna och judar i Israel och Palestina, genom ideliga kränkningar av mänskliga rättigheter på båda sidorna, permanentat hat och våldsdåd. Det finns inga vinnare, det handlar inte om att israelerna är onda, utan om att det pågår ett lågintensivt krig, där det internationella samfundet inte tvingar båda parterna att respektera folkrätten. Israelerna har rätt att leva i fred och trygghet, kunna gå på café utan att riskera livet och leka med sina barn på gården utan att det kommer raketer, det är förödande att extremisterna får så mycket vatten på sina kvarnar och att Israeliska staten förnedrar palestinier så till den milda grad att jag tror att det snart smäller igen.

      Att du kallar människor för ”feta som grisar” ser jag bara som ett tecken på bristande respekt och en skev människosyn.

  • 16. The Golani Snowman  |  30 oktober 2010 kl. 11:04 e m

    Är palestinaaraberna ofria? De kan åka till Jordanien när de har lust. Varför de inte kan åka till Israel kan du läsa på denna länken

    Före Intifada II kunde de fritt resa till Israel och mer än 40% av deras inkomst kom av att arbeta där. Självklart klagade då hela världen på att Israel utnyttjade dom…..

    Innan den sista israelen lämnade Gaza för 5 år sedan kunde araberna där också fritt resa till Israel och sälja sina varor. Rika amerikanska judar och Bill Gates betalade för mer än 3000 toppmoderna växthus, Israel lovade transportvägar till närmsta hamn. Israel lovade att ställa i ordning flygplatsen, utvidga hamnen – allt om de stoppade terrorn. Gaza har gas utanför kusten värt mer än $4 miljarder – färdigt att shoppa för när terrorn har slutat! De har inte lust, de förstörde växthusen, de till och med bombar leveransvägarna från Israel, de har siktat in sej på elverket i Israel som levererar 60-70% av deras ström, inklusiver kablarna därifrån.

    De har avlossat 10000 raketer/granater mot judiska kvinnor och barn före kriget, 443 efter, och som tack levererar hela världen vapen och pengar till dom. Hört ordet antisemitism någon gång? Hamas har Folkmord av alla judar som den viktigaste punkten i sina officiella stadgar.

    Och vad tycker du Israel ska göra åt det?

    Det är välkänt att Hamas får en hel del vapen via havet. Till och med Egypten har satt upp hamn för sina tullbåtar i närheten av Gaza. Resten av vapnen kommer via tunnlarna – de kommer bevisligen och många nog är importerade Gradraketer från Iran. Obama vägrar stoppa vapenflödet till Gaza, EU vägrar att göra det, se http://israelisverige.info/?p=235

    Har inte kartor i Ben Gurion Palestina kan det bero på att det inte existerar något Palestina förrän fredsförhandlingar är avslutade.

    Vilka kränkningar av mänskliga rättigheter har Israel ägnat sig åt??? Jag känner inte till en enda. Israel har gjort misstag förvisso, men inte det medvetna folkmordet som palestinaaraberna drömmer de hade möjlighet till

    En fruktansvärd kränkning av mänskliga rättigheter är sättet araberna håller andra araber i flyktingläger. Vid skapandet av Israel var det FLER judiska flyktingar från arabländerna än arabiska flyktingar till arabländerna, och det stora flertalet av dessa judar absorberades i Israel utan en enda dollar från FN. De fina gubbarna har ingen som helst utväg för dessa stackcars araber i sina regler – förutom att förstöra Israel med denna demografiska sprängladdning. Läs
    http://www.hudson-ny.org/1616/palestinian-refugees

    Jag håller med om att det borde smälla snart igen. Krig tar aldrig slut förrän den ena sidan inser att den har förlorat.

    • 17. Anna Ardin  |  5 november 2010 kl. 5:36 e m

      Om du inte känner till en enda kränkning av mänskliga rättigheter som förekommit från den israeliska sidan så känner jag att det nog inte är så stor mening att fortsätta prata. Du menar verkligen ”inte en enda”? Det är ju i så fall helt otroligt. Men det finns inget jag kan säga, om kränkningar av rätten till liv, hälsa, frihet, egendom eller yttrandefrihet som kommer att få dig att öppna ögonen. Tråkigt.

      • 18. Ralph Haglund  |  16 november 2010 kl. 6:24 f m

        Så berätta några fall, som inte är individuella misstag, i regel dömda efteråt inför domstol.

        Har du sett den senaste terrorstatistiken på http://israelisverige.info/?p=3201 ? Under oktober utförde muslimska terrorister endast 44 attacker för att mörda judar, jämfört med 88 i september, så en liten förbättring, men knappast radikal. Jerusalem utsattes endast för 6 mordförsök av araber i oktober jämfört med 31 i september.

        Varför får inte Israel försvara sig mot dessa, enligt dej? Vilket är mest kränkning av mänskliga rättigheter? Varenda raket från Gaza är en kränkning av mänskliga rättigheter, brott mot folkrätten. De uppgår till 445 nu sedan senaste ”vapenstilleståndet”. Vad bör israel göra åt det? Ca 10000 före kriget. Vad borde Israel ha gjort?

        hade Israel gjort samma med Västbanken som med Gaza, kan du föreställa dej raketfloden över Israels kärnland?

        • 19. Anna Ardin  |  17 november 2010 kl. 5:15 e m

          Just det, varför ställs inte Israel inför rätta för Gazakriget till exempel? Dags att dra en hel del handlingar till Haag skulle jag säga.

  • 20. A-K Roth  |  5 november 2010 kl. 5:08 e m

    Anna Ardin: ”…att Israeliska staten förnedrar palestinier så till den milda grad att jag tror att det snart smäller igen…”

    Jag tror du som många andra tänker fel här, alternativt har missletts av Broderskapare, Palmecentret, allsköns svenska grupper som klandrar en sida och ignorerar den andras brott.

    Om/när det smäller igen har du alltså tanken att det är ”förnedringen” och då bara den från Israel som orsakat det? Någonting om att terrorgrupperna vill ha bort Israel och judar från MÖ? När ungar sprängs på glassbarer igen är det alltså israeliska statens fel. Alldeles för lätt, Anna, men precis den hållning svenska politiska grupper har fört fram. Jag skulle skämmas för en så ensidig hållning.

    Borde inte du veta att det till stor del är uppvigling, Irans sponsring av Hamas och många andra faktorer som driver terrorn. Att Israels agerande också påverkar borde inte göra att du ensidigt klandrar detta land för att dess folk attackeras. Jag skulle vilja be dig att skärpa dig.

    • 21. Anna Ardin  |  5 november 2010 kl. 5:25 e m

      Det är inte två jämbördiga sidor som strider, det är det stora tankefelet. Det är bosättningar som expanderar på illegal mark och en strategisk tömning av Jerusalem på palestinier som pågår. Det sker MR-brott på bägge sidor, helt klart, men det är en sidas regering som avväpnat den andra och sedan fortsätter att bit för bit ta den avväpnade sidans ägodelar, mark och möjligheter till ett värdigt liv, det finns inte två sidor att förmedla i den frågan, en sida har makten över den andra och utnyttjar det för att på sikt ta precis hela territoriet från Jordanien till havet. Sen kan man tycka vad man vill om gudomlig rätt eller moralisk rätt, men internationell lag har fastställt att både Palestinierna och Israelerna har rätt till landet, alltså INTE bara Israelerna. Och detta borde skyddas av internationella organ.
      Om man inte gillar idén att Palestinierna ska ha nån del av landet, så kan man arbeta för att FN ska betala ut ersättning till dem så att de drar och bosätter sig någon annanstans, kanske för resolutioner som säger att Israel ska få hela landet eller för att skapa en Palestinsk stat på någon annan obebyggd mark. men man kan inte bara försvara Israel genom att hänvisa till självmordsbombare eller qassamraketer eller andra vidrigheter som begåtts av Palestinier.

      Visst är det ett problem att människor beter sig illa, att vissa militärer i checkpoints förnedrar palestinier eller att det för många år sedan skedde attantat mot glassbarer, men HUVUDPROBLEMET ligger i att Israel stjäl mark, hus och egendomar utan att få några som helst konsekvenser.

      Så jag anser att det snarare är alla ”Israelvänner” som borde skärpa sig. Det funkar liksom inte att strunta i den vrede som byggs upp mot både Israel och judar i allmänhet på grund av denna straffrihet, och sluta försöka lägga skulden på de sjuka eller indoktrinerade människor som tar lagen i egna händer och straffar oskyldiga med olika attentat. Det gör förstås saken ännu värre, men det är inte grundproblemet. För att bota en inälvssjukdom behövs medicin, eller i det här fallet troligtvis operation, inte plåster.

      • 22. Isak BK Aasvestad  |  6 november 2010 kl. 11:43 e m

        ”Det är inte två jämbördiga sidor som strider, det är det stora tankefelet.”

        Det stora tankefelet är att den svagaste sidan i en konflikt per definition är den sidan som har rätt och förtjänar vårat stöd.

        Det stora tankefelet är att ”bara Israel drar sig tillbaka till 67-års gräns [sic!], så blir det fred”.

        ”…en strategisk tömning av Jerusalem på palestinier som pågår.”

        TRAMS! Sedan 1967 har den palestinska befolkningen i annekterade östra Jerusalem ökat, inte minskat.

        ”…HUVUDPROBLEMET ligger i att Israel stjäl mark, hus och egendomar…”

        Nej. Huvudproblemet ligger inte i ockupationen, ej heller bosättningarna, men i palestiniernas vägran att erkänna det judiska folkets band till landet och judarnas rätt till en statsbildning i någon del av det palestinierna kallar ”det historiska Palestina” [sic!].

        Och när du skriver att Israel ”stjäl” mark, så framgår det att du tycker att all mark öster om den israelisk-jordaniska vapenstillståndslinjen 1949-67 ”tillhör” palestinierna. Så är det inte. Folkrättsligt är Västbanken terra nullius, ingenmansland, vilket inte innebär att israelerna kan göra vad man vill med marken, men heller inte att den per definition ”tillhör” palestinierna och ”stulits” av Israel.

        ”…sluta försöka lägga skulden på de sjuka eller indoktrinerade människor som tar lagen i egna händer…”

        Så palestiniern som utför terroristbrott mot israeliska civila är ”sjuka eller indoktrinerade”? Jag förstår att du har anammat den paternalistiska synen på palestinier (och andre ”icke-västliga”) som präglar den europeiska vänstern.
        Det är en välmenande, men likväl mycket problematisk syn där palestinierna objektiviseras, infantiliseras och dehumaniseras genom att reduseras till objekt som är oförmögna att fatta rationella val och oförmögna att stå till svars för sina handlingar och för riktningen på sina samhällen, oförmögna att göra annat än att instinktivt och med automatik reagera på hur USA, Israel och Väst agerar.

  • 23. Fredrik  |  5 november 2010 kl. 5:53 e m

    Bra initiativ att åka Anna! Israel är ingen automatisk försvare av frihet och liberalism, tvärtom är det ett land vars lagar är starkt kopplad till religiösa idéer och blodsromantik om vem som kan vara jude. Palestiniernas situation är orimlig och deras vardag berövas alla inslag av frihet. Palestinierna stoppas dagligen i sitt eget land av vägspärrar där de får sitta i timmar samtidigt som en mur byggs på deras jordbruksmark. (Gärna en mur som gräns som det får alla att känna sig tryggare, men vore bra om den kunde uppföras på israelsik mark.)

  • 24. A-K Roth  |  6 november 2010 kl. 3:28 e m

    Anna, tack för svar. Men det var många ord som inte riktar sig till min frågeställning som gäller den mening jag citerade, att när det smäller beror det ”till den milda grad” på förnedrande behandling. Du tar dig friheten att tala om bombningar av glassbarer som varande för länge sedan, som om säkerhetsfrågorna inte är lika viktiga nu som då. Hur tror du man har hindrat så många attentat, Anna? Vet du öht hur många försök som stoppats av olika säkerhetsregler?

    Du vet lika bra som någon annan att när det smäller kommer attentaten från grupper som inte vill ha judar eller en judisk stat i området OCH det kommer från deras sponsrare, despoter i Syrien och Iran. Varför kan du inte säga det rakt ut i stället för att enbart tala om förnedring och Israels ansvar? Varför ignoreras detta så konsekvent av de flesta aktivister? Inte PK? Förbjudet?

    Anna: Jag lägger inte skulden på sjuka eller indoktrinerade människor. Men det smällde långt innan någon förnedrande behandling likt bosättningar och checkpoints. Det är ju så att själva Israels existens är förnedrande. Jag lägger skulden på hänsynslösa ledare som utan tanke på sitt folk strider för ett orättfärdigt mål där varken Israel eller judar finns. Att under detta förhållande tala om vad HUVUDSAKEN är och vad det stora problemet är finner jag utomordentligt märkligt, okunnigt och ja, inte så lite arrogant. Så kan det bli när man tror sig ha hela sanningen. Det är väl en svensk sorts indoktrinering jag lyckligtvis skonats från.

    Lycka till med att se palestinier och israeler som människor som båda har stora problem. Lycka till med att se alla sidor av båda folken, både gott och ont.

  • 25. Gun Andersson  |  13 november 2010 kl. 10:36 e m

    Jag vill gärna läsa dina rapporter, tack på förhand!
    1994 – när jag var där fanns det ganska mycket hopp om försoning och många fredsprojekt var igång där människor från tre olika ”världsreligioner” försökte samsas genom att bo tillsammans, arbeta och bedriva skolor. Det vi ser nu är tyvärr ett sluttande plan för palestinierna. De kristna som kan ger sig iväg utomlands. Dom som stannat kvar har mycket litet hopp i sin framtidsvision.
    Vad kan vi här – ifrån vårt perspektiv – bidra med för att hoppet ska bestå?
    Hur kan vi mobilisera hopp om en fredlig lösning där alla är vinnare?

    • 26. Anna Ardin  |  13 november 2010 kl. 9:41 e m

      Det är väldigt svåra frågor du ställer, jag vet inte om jag kan bidra med några svar. Men jag sätter upp dig på listan!

    • 27. Ralph Haglund  |  16 november 2010 kl. 6:33 f m

      Trivialt – vi kan envist börja tjata inför våra politiker att de ska pressa muslimerna att börja uppfylla det som de lovade i Osloöverenskommelsen, för att få kontroll över en enda kvadratmeter av det ingenmansland Jordanien illegalt besatte 1948-67. Fyll massmedia med artiklar och insändare om vansinnet. Varför försöker inte en kotte tvinga Abbas att börja uppfylla löftena som han lever högt på? Han har ingen som helst rätt till Area A och B i Judéen/Samarien förrän han har uppfyllt löftena: fritt från terror i både Fatahs stadga och i verkligheten, media fria från hatpropaganda mot Israel/judar.

      Hade Sverige omedelbart upphört att ge av dina och mina skattepengar till dom för att göra ingenting, så hade de reagerat omedelbart. Det nya Representanthuset börjar prata om det, http://israelisverige.info/?p=3188 Bildt? Ha.

      Repetera gärna vad Osloförhandlingarna innebar, http://israelisverige.info/?p=21

  • 28. Egon Berglund  |  17 november 2010 kl. 1:27 e m

    Jag önskar dej Guds välsignelse under din vistelse bland Palestinierna. Jag kommer att läsa dina rapporter.

    Jag fick ett oroande mail för ett tag sen: Fyra medlemmar från CPT ( Christian Peacemaker Teams) har nekats inresa i år till Israel. De har på ett eller annat sätt varit i kontakt med myndigheterna när de hjälpt palestinier. En svensk som jobbade för ISM berättade ” När hon kom till Ben Gurion tog de fram en skånsk lokaltidning, där det fanns en artikel om henne och hennes resa till Israel. Hon blev nekad att komma in i landet.”

  • 29. M  |  21 november 2010 kl. 5:02 e m

    Tar garna mot rapporter! Spannande och viktigt projekt.

  • 30. Ammar Abu-Arqoub  |  27 november 2010 kl. 3:29 e m

    Jag är verkligen har problem att förstå aktivism i Europa. varför många aktivister uttala hela tiden neutrala ord när det gäller den så kallade Israel-palestinska konflikten. aktivisterna inte var neutrala i fråga om apartheidregimen i Sydafrika. aktivisterna är inte neutrala när det gäller kränkningar av mänskliga rättigheter i Kina och andra länder. Problemet i mitten är öst inte missförstånd eller oenighet. det är ett fall av ockupation och mark kolonisering. I denna situation har vi angripare och offer. Det är ett mycket tydligt mål: Israel ockuperar landet Palestina. 1948, var Israel skapades 75% av Palestina efter att ha förstört mer än 531 byar som vad den israeliska arkiv avslöjade (dök upp i arbetet i den israeliska historikern Ilan Pappe). 1967, ockuperade Israel de återstående 25% av Palestina och koloniserade den och engagerade oändliga massakrer mot folket.
    å andra sidan, är palestinier kämpar en olaglig ockupation med enkla vapen.
    nu i denna situation, följande alternativ måste understrykas:
    1-kan vi inte här lika fördöma båda sidor. Vi kan inte utjämna mellan ockupanten och de ockuperade. Vi kan inte utjämna mellan den som använder vapen i en ockupationsarmé och den som använder vapen för att bekämpa ockupationen. Det stämmer inte båda sidorna har rätt till självförsvar. internationell rätt ger inte en ockupationsmakt rätt till självförsvar. Du kan inte försvara dig själv om du ockuperar andras mark. detta misslyckas sunt förnuft. internationell rätt ger palestinierna rätt att göra motstånd utländsk ockupation. Så, som aktivister, oavsett om vi gillar fredliga medel eller inte, bör vi erkänner palestiniernas rätt till självförsvar som exakt är fallet när europeiska nationer motsatte nazistiska ockupationen av deras länder.
    2-när hela tiden uppmanade palestinierna att avväpna sig, aktivisterna stening faktiskt palestinier till döden eftersom de inte kan avväpna Israel. så tar den enkla kanoner från palestinier och lämna dem lätt mål för den israeliska sofistikerade krigsmaskin skulle detta leda till fred? Enligt min uppfattning är detta den värsta nivån av barbari. varför? eftersom medan aktivisterna inte kan avväpna Israel och kan inte skicka armén för att försvara palestinierna, vill de palestinier utan något att försvara sig.
    3-låt oss titta på fredsprocessen. Det började 1988, det betyder 22 år sedan. Vad blir resultatet? Israel upphörde chansen att det är fred för att få fler judar nybyggare till Palestina för att ta över palestinsk mark. till deman inte reaktion mot detta verkligen är anti-fred och även ett brott. varför? eftersom det innebär: Välkommen till den israeliska ockupationen, välkommen till landet stöld. ta vad du vill: vi kommer inte att reagera. är denna fred?! i detta fall är väpnat motstånd en moralisk handling, eftersom det skapar ett tryck på den israeliska regeringar och på bosättare också. bosättarna kommer att känna threatned när de stjäl palestiniernas mark. Låt oss ta ett annat exempel: Tänk dig är du ställer hem på Västbanken, och plötsligt kom den israeliska armén och revs huset av din granne. tänka mig att när du sitter lugnt på din plats, kom den israeliska armén och förde judar bosättare att ta över huset av din granne. som är mer fredlig och moralisk: att stanna hemma lugnt och inte bry sig, och gå på att titta på nattens filmen eller att ta sten eller något vapen att försöka driva angriparna bort från din nästas hus?
    4-när det finns en armé river ditt hus, dödar din bror, förstöra ditt land, och begränsa din rörelse, skulle det naturligtvis få en reaktion. Det är normalt när en man våldtar en kvinna, försöker kvinnan att pushe bort honom eller slår honom med något för att tvinga honom att lämna henne ensam. Mot bakgrund av detta blir motståndet inte bara en rättighet eller en skyldighet utan också en av de grundläggande mänskliga rättigheterna, som rätten att äta och att andas ….
    5-eftersom vi inte kan vara neutral eftersom det är fråga om bosättning här, vi kan inte anställa neutral retorik. att säga”vi kommer att starta ett projekt för att utjämna skillnaderna mellan de två sidorna och övertyga dem att leva sida vid sida”kommer inte att skapa fred i Palestina som helst. Låt oss exemplifiera det: vi gå och berätta palestinier att israelerna är bra och så vidare och så vidare. palestinierna skulle säga ok: Vad ska jag göra? Jag är under ockupation. Du kan inte övertyga mig att ockupationen är bra, du kan inte övertyga mig om att bosättarna är goda. Palestinierna är under attack. de kommer att hata ockupanterna så länge det är ockupationen. Faktum är att övertyga palestinierna att öppna kanaler med ockupationen, är som att säga till palestinierna att ge upp sina rättigheter. Detta är precis vad många NHOs gör. Palestinierna kan inte erbjuda mycket. ta mig som exempel. Låt oss säga att du lärde att vi bör älska israelerna och acceptera dem och arbeta med dem. nu mitt uppdrag är att gå till Palestina, och berätta palestinier vad du har lärt mig. vad skulle de säga? låt oss anta att de accepterar ert argument, de fortfarande inte kan göra något. de kan inte övertyga den vars hus är tagen av judarna bosättare att acceptera detta faktum och inte reagera. ingen i den här världen skulle acceptera det. måste dock mycket av ansträngningarna skall inriktas på den israeliska sidan eftersom de är de som ska övertyga sin regering att upphöra med sina brutala ockupation, och de är de som ska vara övertygad om att sluta ta över palestinierna hus …..


Twitter

Kategorier


%d bloggare gillar detta: