Att vara rödgröna stärkte oss

20 september 2010 at 7:42 e m 1 kommentar

Fick ett mejl av en vän med tips om en ledare av Peter Akinder, chefred på Östra Småland (ober S) som hon tyckte var mycket bra.

Jag tyckte inte att den var så bra. Jag tror på flera av hans poänger, att Mona Sahlin inte är problemet bland annat samt att vi behöver mer klasskänsla, samhällskritik och intellektuell spänst, men inte alls på att vi förlorar på att vara rödgröna.

I fråga om det rödgröna samarbetet tror jag mer på Helle Klein. Och jag tror att det i många kretsar, inte minst bland unga, var mycket stärkande att vara rödgröna. Unga som tidigare inte velat engagera sig eller ställa upp till hundra procent på vad ett parti säger har nu tydligt ställt upp på att vara rödgröna och närma sig partipolitiken.

Pratade med Anne-Marie Lindgren från arbetarrörelsens tankesmedja om detta innan valet, jag befarande att detta skulle vara den populistiska förklaringen till en eventuell valförlust, och Anne-Marie höll med mig om att detta inte alls är någon förklaring.

Jag tror att det största problemet är att vi inte har lyckats formulera en modern makt- och klassanalys, eller kanske man ska säga visioner. De måste blir tydligare och skarpare. Och så måste vi följa våra egna kongressers beslut.

Entry filed under: valet 2010. Tags: , .

Dagen då det vände! En bra grej till med att vara rödgröna

1 kommentar


Twitter

Kategorier


