Ska du rösta i riksdagsvalet?

27 juli 2010 at 9:53 e m 6 kommentarer

Jag jobbar just nu med Tidningen Islam & Politik, en tidning för progressiva muslimer, som kommer ut den 18 augusti. En grej vi har i tidningen är att vi frågar folk, särskilt muslimer eller med muslimsk bakgrund, om de ska rösta i valet.

Vill du vara med? Eller har du en vän du kan fota och fråga om han/hon ska rösta och varför/varför inte?

Deadline i helgen!


Miriam Ben Saleh
23 år, Göteborg
Ja. För att samhället påverkas av hur man röstar och då vill jag att samhället ska vara rättvist. För mig är jämställdhet och jämlikhet de viktigaste frågorna. Jag vill inte att de fattiga ska bli fattigare och kanske inte få lika bra hjälp i skolan i sjukvården.

.

Sahra Mehri
70 år, Malmö
Nej. Jag är inte svensk medborgare, men jag ska självklart rösta i kommunalvalet.

.

.

Said Botan
24 år, Umeå
Ja. Men oavsett vilket parti jag röstar på kommer det att ta emot, helst vill jag rösta blankt men det är svårt, för då ökar Sverigedemokraternas chans att komma in, ett parti som drömmer om en tillbakagång 1960-talet. Det kostar för mycket att inte rösta.

.

Ali Farah
31 år, Uppsala
Ja. Varför inte? Tänk dig alla i Afrika som inte får rösta! Om alla Somalier i Sverige röstar kan vi avgöra valet.

Entry filed under: broderskapsrörelsen, politik, socialdemokraterna, valet 2010. Tags: .

Så klär du dig klassiskt i Almedalen Vem vill skriva en bok med mig beyond normkritiken?

6 kommentarer

  • 1. Osynliggörs mindre netrootsbloggare?  |  29 juli 2010 kl. 6:16 e m

    […] Ardin med bloggen: ardin.se. 74 knuffpoäng och 1 blogg som länkar ofta, den är dock en utav de ledande […]

  • 2. Rickard Melkersson  |  1 augusti 2010 kl. 4:46 e m

    Är detta en del av Socialdemokraternas strategi att fjäska in sig hos invandrargrupperna, vilka är framtidens svenskar?

    //Rickard Melkersson

    • 3. Anna Ardin  |  1 augusti 2010 kl. 7:51 e m

      Exakt, bland framtidens – och nutidens – svenskar finns en hel del muslimer. Men det handlar inte om att ”fjäska in sig” utan om att organisera sig, alla olika sorters svenskar måste organisera sig och känna sig representerade i politiken för att vi ska få ett bra samhälle.

  • 4. Rickard Melkersson  |  2 augusti 2010 kl. 8:25 e m

    OK. Något ni är bra på är fina ord, men det som stör mig är när ni (syftar inte nödvändigtvis på dig) inte omsätter dessa ord i praktiken på ett konsekvent sätt, utan särbehandlar vissa grupper.

    Får ursäkta att jag våldgästat din blogg med rasistiska kommentarer. Vill egentligen inte gå runt och vara förbannad och fylld av hat hela tiden, men ibland blir man bara så frustrerad att man vill leta upp någon som man upplever representerar något slags etablissemang, och ”skälla ut” denne.

    PS: Har vid ett par tillfällen hjälpt undan invandrare när de blivit utsatta för rasism från svenskar. Skällde bl.a. ut två killar i min ålder som gjorde apljud när en svart cyklade förbi dem på stan en gång.
    Att jag skriver så argt är inte för att jag typ vill stå över invandrare, det bottnar i en frustration över att man som svensk känner sig anklagad för allt möjligt, och att man därför inte förtjänar samma rättigheter som invandrare.

    //Rickard Melkersson

    • 5. Anna Ardin  |  3 augusti 2010 kl. 9:58 f m

      Bra Richard! Det gäller att se skillnaden mellan människorna som är invandrare och det man stör sig på i hur politiker, media och debattörer framställer saker. Att börja kalla varandra för apor eller blattar eller svennejävlar hjälper knappast, att vara svart eller muslim i Sverige är inte så jävla lätt alla gånger, men det är det inte heller alltid att vara blond med skitlite pengar, eller från Småland och vara bög eller att vara 55 och ha en man som super och slåss. Typ. Det finns inte en grupp som det är ”synd om” och som därför ska behöva uppfylla lagarna mindre. Det är synd om alla ibland, och alla behöver jobba för att det ska bli mindre synd om oss. Vi behöver ETT samhälle, där ALLA är LIKA värda med samma rättigheter och skyldigheter. Och som politiker måste jag säga att det är liksom inte bara att fixa. När killar som de här som gör apljud när nån cyklar förbi så förstörs så mycket, som är svårt att reparera.

  • 6. carlos contreras  |  27 november 2010 kl. 3:30 e m

    Ja, det är bra med progressiva musslimer, fast jag undrar hur progressiv kan man vara i fall man är socialdemokrat.
    Inte alls.
    Inte, i alla fall, när det gäller socialdemokrati från idag.

    Det är i det socialdemokrati från ”igår” som vi har inga karentsdagar, där det inte finns bostadslösa, där studielån lämnas tillbaka först när man verkligen kan börja lämna det tillbaka, där pensionen räknas på ett sätt som räker för ett värdig liv.

    Sånt socialdemokrati slutade i slutet av 80-talet.

    Den socialdemokrati vi har idag följer i stället nyliberala strukturer och mål. De genomför dessa långsammare än aliansen, men går åt samma hål.
    Så att vara med dem eller stödja dem, kan det verkligen kallas progressiv.
    Min slutsats är att det är inte så.

    Och LO, som tyvärr är i praktiken en del av socialdemokratin, stödjer också såna nyliberala strukturer.
    Jag kommer ihåg hur vissa arbetskamrater blev stoppade central av sina LO”representanter” när de skulle strejka mot de nya A-kassa lagarna. Samt att Mona Sahlin sade att hon skulle inte ändra på dessa lagar.

    Som sagt, båten går åt samma hål, oberoende om det är aliansen eller socialdemokraterna som styr. Och då är socialdemokratin ingen vänster grupp. De är bara rödklädda nyliberaler.
    Därför undrar jag, hur progressiva kan kallas de muslimska rörelser som stödjer socialdemokrati, enlig mitt tycke är de inte alls progressiva.


Twitter

Kategorier


