De små detaljernas politik (som Anne-Marie Lindgren missar)

25 maj 2010 at 10:33 f m 5 kommentarer

Anne-Marie Lindgren skriver idag på Arbetarrörelsens tankesmedja att det är med förvåning hon:
noterar att just vänsterfolk går i spetsen för kravet på konformitet med gamla traditioner i det som borde vara en skitfråga, men som raskt tycks avancera till en jättestrid om Principer med stort P – nämligen kronprinsessans önskan att få vandra in i bröllopskyrkan bredvid sin far i stället för den blivande maken. Radikala unga kvinnor dundrar ikapp med ärkebiskopen om vikten av att följa Traditionell Svensk Ritual, med ett jämspelt brudpar som kommer in i kyrkan tillsammans – i stället för att förfalla till en gräslig amerikansk sed, där kvinnan överlämnas som ett Osjälvständigt Paket från fadern till maken.
Argumentet att detta är en gammal tradition är för mig bara ett argument för att få de konservativa med mig. Huvudargumentet är ju att vi borde gå framåt istället för bakåt.
För mig kvittar det om man alltid lämnat över kvinnan från man till man eller om det är helt nytt fräsht hollywoodinslag som överklassen koketterar med.

Jag tycker att det är fel att bli inledd av sin far på grund av att den religiösa symboliken spelar roll för mig. Att även kvinnor i dagens Sverige (oftast) gifter sig av fri vilja är resultatet av en kamp, där formellt ömsesidigt samtycke är ett viktigt steg och jämlika kyrkliga ritualer är ett annat. Att vi nått dit att kvinnor inte skickas runt som osjälvständiga paket mellan pappor och friare är något vi bör fira att vi uppnått, inte dra i smutsen genom att kronprinsessan inför en överlämningsritual i Svenska kyrkan.
Kampen om politikens små detaljer är viktig. Jag har tidigare fått intrycket av att även Arbetarrörelsens tankesmedja tänkte på det sättet. Men kanske är det den ateistiska ådran i rörelsen som förblindar, när politikens små detaljer är av religiöst slag?

En av vänsterns företrädare som Anne-Maries artikel handlar om är Victor Svedberg, ordförande för Ung Kristen Vänster, läs hans debattartikel i Kyrkans tidning.

Entry filed under: feminism, jämlikhet, politik. Tags: , , , , , .

SvD ljuger om mig (SD är inte ett mittenparti) Nytt i samlingen

5 kommentarer

  • 1. anna - maria andersson  |  27 maj 2010 kl. 9:27 f m

    Jämlikhetsdebatten är inne i en infantiliseringsprocess….

    • 2. Anna Ardin  |  27 maj 2010 kl. 11:19 e m

      Om du menar att det här är en barnslig fråga att diskutera (enligt din IP-adress är du elev i kommunala skolan i Uppsala, kanske är infantiliseringsprocess ett ord du inte helt behärskar) så nej, det är den inte. Men vartenda steg i jämlikhetskampen har förlöjligats på vägen, kallats för stort eller för smått, hysteriskt eller barnsligt, korkat eller överintellektuellt. Om du säger att vi diskuterar barnsliga saker så är det tyvärr bara ytterligare ett steg i motståndet mot jämlikhetspolitiken.

  • 3. N. Yanikyan  |  6 juni 2010 kl. 3:42 e m

    Bra skrivet! Gratulerar modigheten av denna sidans både webmastern och deltagande. Men det finns flera orättvisor liksom ovan-avslöjat fall! MIGGAN slår rekord —i antalet ertappade. MUTOR, vad annars?! Visst; igenkänd… Jo, hon&hennes samverkande offrar flera på olika sätt, inte minst fifflet… denne Bakir tvingar min tjej också att vara gratis städare i sitt bolag säte i Sollentuna sitter Fadime Bakir som styrelseledamot medan Bakirs manliga samverkande trakasserar/utnyttjar min tjej i alla…(fruktansvärt…kan inte ens avslöja…) vi tvingas ständigt att blunda för oegenligheter.. annars skulle jag inte få TUT, mina anhöriga också riskerade vi att missa arbetskraftsinvandring 7 AT-UND på LMA-kortet som alla drabbade förstår väl… … Kära Svenska samhället: synskadade ni allihop??? titta på vårat LMA-kort och fråga vad 7 AT-UND innebär, hur beviljas detta undantag om min tjej inte skulle acceptera deras……..krav………. vi gråter nu dag och natt…….hurdan slags barn skaffar vi i detta läge………….hjäääälp, snälla!

    N. Yanikyan

    • 4. Anna Ardin  |  8 juni 2010 kl. 9:59 e m

      Jag antar att du skriver det här ofta, men jag är ledsen, jag fattar inte riktigt vad det handlar om…

  • 5. Rasmus  |  8 juni 2010 kl. 8:11 e m

    Du har så rätt i att varenda nytt steg framåt bespottats och hånats. Men det här med kritik av brudöverlämning är inte ens något nytt, utan nu bespottas vi för att vi kritiserar en *tillbakagång* till omyndigförklarande av kvinnan.
    Man tar sig för pannan!


Twitter

Kategorier


