Skilj på slöja och slöja

24 september 2009 at 11:18 f m 11 kommentarer

Debatten om religiösa kläder är ständigt aktuell, attackerna mot användandet av slöja återkommer regelbundet. Man säger att slöjan avpersonifierar kvinnan och utestänger henne från fullt deltagande i det offentliga livet. Men vi säger att det är trams. En hijab – den slöja som täcker håret och öronen – utestänger inte. Det är fördomar och rädsla för det främmande som utestänger. Det löser vi knappast genom att tvinga varandra att ta av vissa klädesplagg.

Vi håller med om att en niqab, där bara ögonen syns, eller den heltäckande burkan där man inte ser vare sig minspelet eller ögonen, stänger ute. Människan som psykologisk varelse måste kunna utläsa känslouttryck för att kunna ha ett fungerande socialt samspel, det finns en anledning till att människan har över femtio muskler i ansiktet! Människor behöver kunna spegla sig i varandra för att kunna utveckla solidaritet och känsla av gemenskap. Om man väljer att avskärma sig själv måste man acceptera att det är just det man blir i samhället. Men det är inte det debatten handlar om. Niqab är en så pass ovanlig företeelse i Sverige att många av dem som yttrar sig inte ens sett en kvinna i niqab i verkligheten.

Det relevanta i debatten i Sverige idag är kvinnor i hijab, och de är de minst lika kapabla till att kommunicera och interagera socialt som andra. Håret och öronen fyller faktiskt ingen särskild funktion när vi ska uttrycka känslor. Vi kan inte blanda inte ihop och dra alla former av slöjor i världen över en kam.

Som feminist tycker jag att det är tragiskt att jämställdhetsaspekten används som en politiskt korrekt murbräcka för att attackera islam. Självklart ska ingen tvingas att ha vissa kläder mot sin vilja, men slöjan är för de flesta som bär den i Sverige viktig och högst frivillig. För vissa kan slöjan vara ett sätt att protestera mot ett exkluderande samhälle, för andra är det en muslimsk identitetsmarkör eller helt enkelt ett personligt sätt att komma närmare Gud.

Många icke-muslimer upplever säkert att de har svårt att kommunicera obehindrat och naturligt med en kvinna som täckt håret med hjälp av en hijab. Det känns främmande, ovanligt och kanske till och med hotfullt. Men det sägs att skönheten ligger i betraktarens ögon. Samma sak gäller det hotfulla.

Till exempel kippa är också ett hinder för kommunikation. Många judar som egentligen skulle vilja, väljer ändå att inte bära kippa, eftersom de döms och reduceras till sin huvudbonad av många. På samma sätt som en sikh kan få problem att kommunicera på grund av en turban. I vårt mångfaldssamhälle måste vi ha en sådan öppenhet att hijab, kippa eller turban inte ska uppfattas som ett överstigligt hinder för dialog.

Vi måste sluta försöka få varandra att ta av oss vissa plagg för att vi ska acceptera varandra och istället träna upp våra öppna sinnen. Ett öppet sinne för det annorlunda är nämligen en nödvändig egenskap i vår alltmer globala värld.

Anna Ardin och Qaisar Mahmood
Om användadet av sjal, på Newsmill

Entry filed under: Okategoriserade. Tags: , , , , , , .

Många som tänker, själva, kritiskt Mamma har lärt mig ett trick

11 kommentarer

  • 1. Anonymous  |  24 september 2009 kl. 4:08 e m

    Bra rutet! Ska du vara med på teologifestivalen i Uppsala nästa år första veckan i februari? Du måste hursomhelst läsa nättidningen El Argentino. Vilken kubansk bloggare skulle du rekommendera?

  • 2. Anonymous  |  25 september 2009 kl. 4:19 e m

    Jag vet en jättebra kubansk blogg. Generacion Y av Yoani Sanchezs. Sen:säga vad man vill om liberala förlag men de håller koll på Kuba. Googla Silc förlag och det kommer upp en hel del Kubarelaterat.
    Tack för en suverän blogg. Kan inte ni på Rebelle komma och ha ett föredrag om er framtidsrapport på ABF under våren?

  • 3. Anna Ardin  |  25 september 2009 kl. 11:34 e m

    Yoani är bra, en annan progressiv bloggare på Kuba är Dimas Castellanos som bloggar på de Cuba, ganska hög nivå på hans spanska och tankar, hänger inte alltid med själv, men när man väl gör det så är det spännande :)

    Visst, föredrag på ABF låter skoj, hör av dig med förslag på upplägg om du vill, så skickar jag vidare till gruppen!

  • 4. Anna Ardin  |  25 september 2009 kl. 11:35 e m

    Teologifestivalen har jag fått inbjudan till på facebook, broderskap borde vara med kanske?

  • 5. Isak BK Aasvestad  |  26 september 2009 kl. 12:35 f m

    "För vissa kan slöjan vara ett sätt att protestera mot ett exkluderande samhälle, för andra är det en muslimsk identitetsmarkör eller helt enkelt ett personligt sätt att komma närmare Gud."

    Korrekt, men för många, troligen de flesta, är hijaben också uttryck för en extremt reaktionär hållning till sexulaitet och könsroller, oavsätt om man bär den frivilligt eller inte.

  • 6. Isak BK Aasvestad  |  26 september 2009 kl. 12:37 f m

    Och bara så det är sagt, det samma gäller ortodoxa judiska kvinnor som täcker sitt hår…

  • 7. Anna Ardin  |  26 september 2009 kl. 11:14 f m

    För niqab tror jag du har helt rätt i det Isak, men för hijab tror jag inte att det skiljer sig från andra troende.

    Fast på ortodoxa judinnor syns det inte lika tydligt, eftersom de ofta har peruk för att dölja sitt eget hår, eller hur?

    Intressant det här med reaktionärt förhållande till sexualitet. Att hålla på sig, är det reaktionärt? Har inte funderat så mycket på det, men tror du att det är ett skäl till varför svenskarna är så fruktansvärt arga på slöjorna – eftersom det betyder att kvinnorna som bär dem förutsätts inte ha sex före äktenskapet?

  • 8. Anonymous  |  29 september 2009 kl. 4:33 e m

    Ska Broderskapsrörelsen vara med på MR-dagarna, 16 – 17 november på Älvsjömässan? Jag tror att det fortfarande går att anmäla sig dit och få en monter där.
    Googla " MR – dagarna" så kommer du direkt till deras hemsida. Ni skulle kunna ta upp Israel – Palestina konflikten för det verkar ingen annan göra.

  • 9. Mats Erikson  |  2 oktober 2009 kl. 9:36 e m

    Hej! Jag håller med er om slöjorna, det är stor och viktig skillnad mellan hijab och niqab. Jag tycker nog att man bör markera ganska hårt mot niqab och burka, just av de skäl ni nämner. De som rasar mot hijab har dock glömt vår egen historia. När min mormor växte upp på landsbygden i Västergötland i början av 1900-talet skulle en gift kvinna inte visa håret. Man hade då en "sjalett", eller helt enkelt en sjal eller ett "huckle", dvs i princip samma sak som en hijab. Det är alltså inte ens 100 år sedan detta var vanligt i vårt eget land. Visst var detta en i grunden patriarkal tradition, liksom dagens muslimska hijab, men jag tror inte att man bekämpar sådana traditioner med lagar och förbud.

  • 10. Isak BK Aasvestad  |  9 oktober 2009 kl. 3:50 e m

    "Fast på ortodoxa judinnor syns det inte lika tydligt, eftersom de ofta har peruk för att dölja sitt eget hår, eller hur?"

    Jo, men ofta så är perukerna så fula att man tydligt ser att det är en peruk.

    Och för en del strikt ortodoxa är det även en del av poängen, man ska se att det är en peruk så att man inte tror att kvinnan har otäckt hår och därmed är ogift/sekulär/slampig.

    "Att hålla på sig, är det reaktionärt?"

    Nej, men att täcka hela kroppen (förutom ansikte och händer) för att inte vara oanständig och sexuellt utmanande vill jag säga är reaktionärt.

    "Har inte funderat så mycket på det, men tror du att det är ett skäl till varför svenskarna är så fruktansvärt arga på slöjorna – eftersom det betyder att kvinnorna som bär dem förutsätts inte ha sex före äktenskapet?"

    Hm, jag hade faktisk inte tänkt på det så, men det kan nog absolut vara något som bidrar till att folk ogillar hijaben.

    Men nu tror jag den diskrimineringen många hijabklädda kvinnor möter i Sverige har mer att göra med fördomar mot/fruktan för/ogillande av islam i sig än med kritik av islams konservativa syn på sexualitet och könsroller.

    Och i hypersekulära Sverige har det troligen också att göra med man är ovan med att någon öppet viser sin religiösitet överhuvudtaget, något du också är inne på när du skriver "de döms och reduceras till sin huvudbonad av många." Man blir likson "han juden" eller "hon muslimen", istället för att bli sedd som en individ.

  • 11. Anna Ardin  |  11 oktober 2009 kl. 11:00 f m

    klokt!


Twitter

Kategorier


%d bloggare gillar detta: