När ska det vara nog?!

10 september 2009 at 5:18 e m 1 kommentar

Den totala makten
Den totala kontrollen
Det totala totalitära
Nu inför SJ legitimationstvång på tågen, för att hindra papperslösa från att förflytta sig inom Sverige, för att veta var alla medborgare befinner sig, för att hindra mig från att resa anonymt.
Och vad säger SJ; varför får jag inte åka tåg anonymt längre? Jo, för att SJ har en sjuk prissättning. Om man köper en tågbiljett exakt 90 dagar före avresa blir det i princip gratis. 97 spänn för en biljett från stockholm till riksgränsen! Köper jag samma biljett en dag tidigare, eller kanske några månader senare kan den istället kosta några tusen. Därför finns det förstås en andrahandsmarknad. Köp något billigt och sälj med vinst är ju en av de kapitalistiska systemets grundprinciper – är man förvånad över det?
Lösningen blir då för SJ att förbjuda folk att agera inom ramarna för de principer som styr oss och kontrollera att jag inte ger min plats på tåget till någon annan (utan att ha betalat min ombokningsförsäkring till dem, som dessutom bara garanterar mig pengarna tillbaka och den nya resan får jag boka till då aktuellt, eventuellt tio gånger högre pris). Och tja, tänker ni kanske, det finns väl inget annat sätt när folk är så dumma och giriga. Men det är klart att det finns.

Sluta med er sjuka prissättning SJ! Varför kan det inte bara kosta 300 spänn att åka till Göteborg? Jämt! En biljett till Gävle skulle kunna kosta lite mer än en biljett till Uppsala från Stockholm och en biljett till Abisko skulle kunna kosta ännu lite mer, jag tror att det är okontroversiellt. När jag skulle åka till Göteborg från Uppsala tjänade jag till exempel 15 kronor på att boka ett tåg från Sundsvall via Uppsala till Göteborg, men hoppa på i Uppsala precis som jag hade tänkt.

Förutom att det här konstiga, obegripliga systemet gör så att bara de med en massa information kan få billiga biljetter, att det tar evigheter att pussla in vilka sträckor man ska boka när för att resa utan att känna sig lurad så ska SJ nu alltså även använda det som argument för att förstöra för gömda flyktingar, personer som inte har sin 4 sista siffor, som lever med hemlig identitet och vi som helt enkelt inte vill tvingas bli registrerade för varje steg vi tar.

När ska det vara nog?!

PÅSTAN.nuBloggen skriver:

Det enda som skrämmer mer än den här utvecklingen är alla blåögda stackare som välkomnar integritetsövergreppen och säger ”jag har ingenting att dölja”. Kan vi inte samla pengar och bjuda dessa frihetshatare på en studieresa till Pyongyang?

Jag lägger gärna en slant.

Andra som skriver om SJ och övervakning: Anjo om SJ-våld, SvD, SJ, Exp, DN, Hax, Anna Troberg, Erik Laakso.

Entry filed under: Okategoriserade. Tags: , , .

Den stora diskussionen om S ska vara ett 20% parti eller ett 20% parti SJ fick backa om passkrav för nordiska resenärer

1 kommentar

  • 1. Ola J Hedin  |  14 september 2009 kl. 11:50 e m

    Utgår från att Broderskap har ett affärsavtal med SJ. Använd det som hävstång och ta ett snack med dem. Förklara varför det kostar mer för er att hantera, gör det svårare att resa med tåg och är ideologiskt oförsvarbart.

    Det bästa är naturligtvis att sluta köpa tågbiljetter, men givet monopolet är det svårt. Jag rekommenderar dock Bus4You som har bra komfort för den som vill jobba ombord, stabil internetuppkoppling inkluderat i priset och ett bra grundpris. Tyvärr är deras nät lite väl begränsat och långresorna tar för lång tid, men Sthlm – Linköping finns ingen anledning att åka tåg längre…


Twitter

Kategorier


