Klimatsmart i min brevlåda – och på många andra ställen

22 april 2009 at 12:25 f m

I min brevlåda idag kom en broschyr, där man ”rum för rum” går igenom hur man kan bli mer klimatsmart. Att vår bostadsrättsförening består av 500 ettor och att man således inte kan gå från rum till rum kanske är orsaken till att det blev så många broschyrer över?

klimatsmart i hemmet, iaf många klimatsmarta broschyrer utan... on Twitpic

Äta mindre kött, inte dricka vatten på flaska, sätta grejer i stand-by. Fin tanke, men hur mycket mindre klimatpåverkan räknar man med att få? Kommer någon att sortera 10% mer papper? Nej, jag läser broschyren för att jag bryr mig, och jag sorterar redan allt. De som inte bryr sig gör det inte av informationsbrist, utan av brist på piska. Strikt ransonering, eller åtminstone individuella elmätare funkar 100 gånger bättre än ännu en broschyr om att inte sätta datorn i stand-by. Att reklamutdelarna som uppenbarligen varit inne på gården – med de rigorösa papperssorteringsmöjligheterna – valt att lägga allt under en släng-allt-ihop-papperskorg säger väl kanske en del om hur väl man lyckas få ut sitt budskap. Inte ens de som umgåts med broschyren i flera timmar förstår varför det nu är så himla viktigt att återvinna dem.

Lagstiftning funkar bättre än konsumentmakt, ekonomiska styrmedel bättre än karma.

Entry filed under: Okategoriserade. Tags: , , , .

Tack Obama för kubaembargots sista suck! Kolla på det här (sossehumor) och bli övertygad om att vi vinner valet!


Twitter

Kategorier


