"Gillar du inte socialdemokratin som idé så hatar du svenskar" om sionism och antisemitism

5 februari 2009 at 4:34 e m 6 kommentarer

Jag är så trött på konspiratoriska sionister! Man kan vara emot sionismen utan att vara antisemit på samma sätt som man kan vara emot socialdemokratin utan att hata svenskar.

I min yrkesroll i Broderskapsrörelsen förmedlar jag min rörelses åsikter om det olagliga kriget i Gaza och den Israeliska statens illegitima agerande. Då får jag märkliga telefonsamtal och anklagande mejl om att jag hatar judar och vill att den Israeliska staten ska försvinna från kartan.

”Signifikant att du känner dig föranled att blanda in islamofobi i vår brevväxling om Brödrarskaprörelsen. Brukar du kasta in homofobi i nästa etapp?”

När vi pratar om den Israeliska statens existens, som min rörelse ända från början har stöttat drar gamla rasister, KDU:are och kristna fanatiker slutsatser om etnicitet och trosuppfattning. När jag säger att Broderskapsrörelsen inte accepterar att människor döms efter sitt ursprung eller sin trosuppfattning och tar avstånd från alla former av rasism som islamofobi och antisemitism så menar de att islamofobi inte har någonting med saken att göra. Det är bara antisemitism som räknas. Att vara emot islamofobi blir detsamma som att förringa antisemitism. Telefonhoten mot muslimer är inte ens tillåtna att diskutera på samma dag eftersom de anses vara legitima i sammanhanget. Jag tycker inte det, men på vilket sätt gör det mig till antisemit?

”Det finns en låååååång kristen tradition att vara ”uppriktigt oroad” över judar. Skulle det inte vara på sin plats att efter ett par tusen års ”oro” börja oroa sig för ett annat folk?”

Det finns också en lååång mänsklig tradition att bunta ihop folk med varandra och anklaga den ene för något den andre med samma ursprung, hudfärg, tro och så vidare har gjort. Jag hatar det! Det finns de kristna som är sionister och de som inte är det, eller som tror på den form av sionism som kämpar för Israel och den judiska frihetskampen på fredlig väg, det finns muslimer av alla sorter, judar av alla sorter och människor av alla möjliga politiska uppfattningar. Som kristen är jag också orolig för kvinnorna i Kongo, för den Burmesiska militärjuntans agerande, för kristna och muslimer som krigar i Guds namn och för en lång rad människor och folk som blir förtryckta och som förtrycker, och det brukar jag vara tydlig med. När jag då säger att Israeliska staten ska upphöra med sitt folkrättsvidriga krig blir jag anklagad för att behandla just denna krigförande part annorlunda ”på grund av att den styrs av judar”. DET ÄR INTE SANT! Så, alla som ringer och mejlar till mig om att jag är rasist, antisemit, köpt av den muslimska lobbyn, gillar terrorister eller vad ni försöker säga SLUTA! Det är ni som vill behandla Israel annorlunda än andra inför internationell lag.

Broderskapsrörelsens oro för staten Israels anseende i världen och i konsekvens med detta även framtid som stat är äkta. Vår uppfattning är att Israels anseende står mycket lågt världens och Sveriges ögon i och med kriget och de metoder man nu använt i Gaza. Det bidrar till flera mycket sorgliga följder som ökad antisemitism och motstånd mot själva staten Israels existens. Något som vi är uppriktigt oroade över. Det finns inget tvivel om at den internationella opinionen, som är helt avgörande för staten Israels existens, inte gynnas av att bomba oskyldiga (nej, jag tror inte att det var Hamas egna exploderande vapenlager som orsakade majoriteten av skadorna i Gaza i januari, som flera mejlare tror).

Orsakskedjorna som leder till att jag är rasist går ibland långt. Ett exempel är när Lasse Wilhelmson skrivit en debattartikel i Tidningen Broderskap. Eftersom LW tydligen i andra sammanhang uttryckt andra saker än det han skriver i Broderskap (eller på grund av det som står i denna artikel?? Kallas ”den patologiska judehataren”), och jag jobbar för en organisation som är kopplad till den tidningen (som lyder under en annan styrelse än den jag lyder under) som håller i en debatt om folkrättsbrott eller inte folkrättsbrott där LW, liksom både rättshaverister, folk som tror på muslimska konspirationer inom Broderskap och en hel del vettiga människor, får publicera sig – är jag tydligen ”antisemit”.

Man kan vara emot sionismen utan att vara antisemit på samma sätt som man kan vara emot socialdemokratin utan att hata svenskar. Världen är mer komplex än så. Att beroende på etnicitet, ras, religion, trosuppfattning eller ursprung dela upp och kategorisera människor som onda – eller goda! – är inte acceptabelt. Människor – och stater – måste dömas för sina handlingar. Att rucka på den principen motverkar frihet, fred och säkerhet för världen.

Entry filed under: Okategoriserade. Tags: , , , , , .

Lågt valdeltagande inget skäl för avskaffande Göran Lysén är en kvacksalvare

6 kommentarer

  • 1. Stefan  |  5 februari 2009 kl. 5:51 e m

    Den här taktiken används ju tyvärr ofta, d.v.s vi mot dem, det handlar bara om att stärka det egna lägret och behöver inte alls spegla verkligheten. Jag tycker i och för sig att det här är ett vanligt problem att folk inte kan eller vill skilja på människor och värderingar eller kultur. Jag tycker exempelvis att drickandet är en skam för den svenska kulturen, och jag skulle säga att drickandet tillhör kulturen eftersom att det är ett beteende som under lång tid upprätthållts av så många svenskar. Det innebär ju inte att jag tycker att svenskarna är en skamm, men så framställs det ibland, och som att jag är en typisk moralist. Men jag fattar inte hur man kan se något sådant som positivt. Som jag ser det är det bara ett sätt att dölja sociala problem. Det är bra att du fortsätter att stå på egna ben, det är för få som gör.

  • 2. Anna Ardin  |  5 februari 2009 kl. 6:41 e m

    Ja, det är många som inte skiljer på individer och ”grupper”, grupper de själva definierar och därmed alla människor inom gruppen. Det gör mina sionister, det gör antisemiterna och det gör sverigedemokraterna. Dessutom säger folk ofta kultur, och menar att det är kulturen de kritiserar fast de egentligen menar att generalisera till hela folkgrupper. Jag har tidigare skrivit om det här:http://annaardin.blogspot.com/2008/07/sluta-tjafsa-om-kultur-nr-du-menar-ras.html

  • 3. Isak BK Aasvestad  |  7 februari 2009 kl. 9:08 e m

    Kan man vara kritisera och fördöma Statens Israels handlingar utan att vara antisemit? Svar: Ja. Punkt.Kan man vara emot sionismen utan att vara antisemit? Svar: Ja, <><>men<><> bara om man är emot <>alla<> former för nationalism och emot nationalstaten som idé.Sionismen är ingen politisk ideologi såsom socialdemokratin, Sionismen är judisk nationalism, idéen om en judisk nationalstat. Att vara emot sionismen som sådan, alltså emot alla former för judisk nationalism, enbart därför att den är <>judisk<> är rasistiskt.Det finns högersionister och vänstersionister, religiösa sionister och sekulära sionister, fascistiska sionister och demokratiska sionister, sionister som är emot en tvåstatslösning och sionister som är för en tvåstatslösning. Och att svensk vänster och svensk opinion behandlar Israel annorlunda än andra är uppenbart. Som < HREF="http://stockholm.city.se/nyheter/2009/01/19/Ar_svartas_liv_30_ganger_mindre_vart_/" REL="nofollow">Nima Daryamadj<> skriver: <>”När 350 000 dräptes i Darfur såg jag inte orden ”folkmord” och ”förintelse” lika ofta som nu. Ingen ropade ”död åt Sudan” på Sergels torg. Ingen ville se Rysslands ambassadör utvisad eller bojkotta rysk vodka på grund av militärhjälpen till Sudan och inflytandet i FN:s säkerhetsråd.”<>Och Tidningen Broderskap publicerar ett inlägg skriven av Lasse Wilhelmson. Skulle Broderskap publicerat ett inlägg skriven av t.ex. en Sverigedemokrat?Mona Sahlin och Lars Stjernkvist deltog i demonstrationer där det vajade Hamas- och Hizbollahflaggor. Jag är tveksam till om Mona Sahlin skulle ha stannat kvar på firande av Israels 60-årsdag om det där hade vajat < HREF="http://en.wikipedia.org/wiki/Kahanism" REL="nofollow">kahanist<>-flaggor.

  • 4. Anna Ardin  |  8 februari 2009 kl. 10:39 e m

    Visst Isak, du har helt rätt. Att vara emot sionismen bara för att den är judisk är rasistiskt. Själv är jag tveksam till alla former av nationalism, men har vad jag vet aldrig uttalat mig generellt om alla former av sionism, eller mot någon form av sionism. Tidningen Broderskap skulle, av partipolitiska skäl, inte publicera ett inlägg från en Sverigedemokrat som uttalade sig som Sverigedemokrat, det är jag nästan säker på. Dock är jag relativt säker på att Broderskap skulle publicera inlägg från någon oorganiserad person som har exakt samma åsikter som Sverigedemokraterna, eller nazisterna, eller kapitalisterna, om inlägget representerar en del av den debatt som förs. Det finns ett långt svenskt engagemang för staten Israel, många har en personlig relation till landet av religiösa skäl eller av politiska skäl eller för att de jobbat på en kibbutz och blivit engagerade i det kollektivistiska drömsamhället. Många har varit där och många fler svenska känner en Palestinier, jämfört med hur många som känner en sudanes. Det tror jag är några förklaring till att det finns ett större engagemang för Palestina än för Sudan.Jag tror inte på bojkott av Israel, men jag tycker att samma internationella lag bör gälla för Israel som för Sudan, eller Palestina, eller för vilket annat land som helst som riktar attacker mot civila, bygger murar på ockuperad mark eller vill förbjuda partier på grund av etnicitet. Det är viktigt att den Israeliska staten får finnas, att de som vill krossa Israel inte får vatten på sina kvarnar, därför måste Israel behandlas likadant som andra krigsförbrytare, och därför måste självklart även organisationer som Hamas och Hizbollah behandlas likadant som andra rasistiska och våldsamt nationalistiska organisationer. Jag avskyr Le Pen, men han bör få ställa upp i val, och om han vinner så kan vi inte hindra honom från att bli president. Om Frankrike sedan hamnar i krig med Tyskland är det väl självklart att man måste fredsförhandla med Le Pen? Men att sedan ha Front nationals flaggor i våra demonstrationer mot det Tysk-Franska kriget är ju något annat. Där tycker jag att det hade varit helt rimligt att polisen har samma order att de ska bort som de har att nazistflggorna ska bort.

  • 5. Isak BK Aasvestad  |  9 februari 2009 kl. 8:58 e m

    Anna,du skriver att <>”Broderskap skulle publicera inlägg från någon oorganiserad person som har exakt samma åsikter som Sverigedemokraterna, eller nazisterna…”<>Kanske, men än så länge är de enda rasister jag har sett Broderskap ge plattform till antisemiter som Lasse Wilhemsson, Gilad Atzmon och Azzam Al-Tamimi.Du skriver också att <>”samma internationella lag bör gälla för Israel som för Sudan, eller Palestina, eller för vilket annat land som helst som <>riktar attacker mot civila<>, bygger murar på ockuperad mark eller <>vill förbjuda partier på grund av etnicitet.<>”<> Jag hoppas du är klar över att det att döda civila är inte det samma som att <>rikta<> attacker mot civila.Det förra är lagligt om man attackerar ett <>militärt<> mål och råkar döda civila som befinner sig i närheten av målet för attacken.Det senare är givetvis ett brott. Men du ska få det mycket svårt att bevisa att Israels försvarsstyrkor medvetet och avsiktligt attackerar <>rent<> civila mål. Israel kan <>i värsta fall<> anklagas för att inte i tillräckligt stor grad vidta åtgärder för att minimera oavsiktliga civila offer när man angriper militära mål i de palestinska områderna.Och sen är det givetvis också en fråga om vad som utgör att militärt mål, är t.ex. en Hamaskontrollerad polisstation ett militärt eller ett civilt mål?Och det är inte så att man villa förbjuda de arabisk-israeliska partierna <>UAL-Ta’al<> och <>Balad<> ”på grund av etnicitet”, i så falla skulle man ju även ha förbjudit <>Hadash<> som även det är ett huvudsakligen arabiskt (och anti-sionistiskt) parti, men så gjorde man inte.När det gäller <>Balad<> så handlar det om att partiets ledare, Azmi Bishara, anklagas för att ha spionerat till fördel för Hizbollah under Andra Libanonkriget och sedan flydde undan rättvisan till Syrien, en fiendestat till Israel. Och <>UAL-Ta’al<> anklagades för att stödja våldhandligar mot Israel.Faktum är att det enda partiet som man faktiskt har förbjudit i Israel är det <>judiska<> högerextrema partiet <>Kach<>.

  • 6. Anna Ardin  |  10 februari 2009 kl. 12:56 f m

    Jag är glad över att det demokratiska systemet fungerar i Israel, och att Israels HD underkände beslutet, men viljan från de folkvalda fanns ändå där.De allra flesta döda i Gaza har varit civila. Det är Israel medvetna om, det måste de varit medvetna om långt före det att attackerna avbröts. Därför tycker jag att det är rimligt att säga att attackerna faktiskt riktats mot civila människor. (På samma sätt som hamas attacker förstås också riktats mot civila.) Dock kvarstår faktum att Palestina är ockuperat av Israel, FN-resolutionerna 194 och 242 säger att Israel ska lämna tillbaka ockuperade områden, inte ha sina bosättare på andra sidan av de överenskomna gränserna, sluta stänga in Gazas befolkning och kontrollera alla gränser. Det är inte samma regler som gäller när ena parten är ockuperad av den andra. Åsikterna och vittnesmålen går också isär kring huruvida Hamassoldater befunnit sig, eller om det ens varit rimligt att tro att de befunnit sig, på många av de platser, FN-skolor, danska fältsjukhus, bostadshus, i hjälpkonvojer, bland ambulanser och sjukvårdare, på el-centraler och tv-kanaler etc, som attackerats. Men jag litar på Röda Korset och andra hjälporganisationer som vittnar om hur skadade förvägrats hjälp. Och det är hur som helst ett brott. Jag hoppas att frågan kan utredas och att ansvariga åtalas så att frågan kan avgöras juridiskt. På så sätt kan de misstänkta ju även frias från misstankarna.


Twitter

Kategorier


