Jag såg en kvinna dö, ska vi ha det så här, vi måste bruka mer våld

30 december 2008 at 5:17 e m 3 kommentarer

Rädsla och ilska i södra israel, i dagens dn får människor i mellanösternkonflikten komma till tals.

– Jag tog skydd när jag hörde flyglarmet, men efter explosionen sprang jag ut och tittade. Jag såg en död och flera skadade. Nu är jag mycket rädd, det var alldeles för nära, säger 35-årige Yacob Abu Htsera till TT i den israeliska kuststaden Ashdod.

På måndagen dödades en kvinna av en raket vid en busshållplats i Ashdod, vilket alltså Abu Htsera blev vittne till.

– Det var en hemsk syn, blod och kroppsdelar…

Israels luftanfall har krävt mer än 360 liv i Gazaremsan, medan samtidigt en handfull israeler dödats.

Ingen släpps in i Gaza, de som ser kvinnor bli dödade där kan inte prata med TT, men är det enda förklaringen? Eller är det så att en handfull liv av en sorts människor är värda mer än 360 palestinier?

Palestinas folkvalda ledare har nu fått mer våldsamma vapen, vapen som mer liknar dem som Israel har. Stenar mot stealthflygplan ger en ju inte så goda chanser att komma någon vart i ett krig. De raketer Hamas nu använder räcker inte till bara precis på andra sidan gränsen utan flera mil in i landet. Det betyder att fler oskyldiga kan drabbas och fler känner av att det pågår ett krig.

En man som blev intervjuad tycker hela situationen är skrämmande. Men han är också arg.

– Vi måste slå till ännu hårdare i Gaza. Jag tror inte att regeringen kan göra något för att stoppa raketerna, men våra soldater kan göra något. Hamas förstår bara våld, så då måste vi ge dem det.

Jag tror inte att han vet att deras soldater redan gjort en hel del. Den gamla öga för öga och tand för tand-policyn är förlegad! Och om den skulle gälla så skulle Palestinierna ha en hel del ögon att riva ut, så släpp den, det är inte bra!

Kriget sammanfattas i en kommentar av en israelisk kvinna, som skulle kunnat vara från vilken sida som helst i konflikten

– Jag smyger längs väggarna när jag är ute och går, för att kunna ta skydd snabbt ska vi ha det så här?!

Entry filed under: Okategoriserade. Tags: , .

Försöker Israel stoppa attentat med utrotning Jag har fått en obegränsat skarp protest, kritik och misstroendeförklaring från Mr Oakstone

3 kommentarer

  • 1. Anonymous  |  30 december 2008 kl. 8:39 e m

    Den dagen då palestinska och israelska förträdare inser att ”sexdagarskriget” från 1967 måste ha ett ordentligt avslut med förhandlingar om gränser, den kommer förmodligen först när en av parterna erkänner sig besegrad.

  • 2. Anna Ardin  |  30 december 2008 kl. 9:40 e m

    Och då borde den svagare parten lägga sig menar du?Det vore ju förstås en lösning. Det verkar ju dock som att Palestina inte kommer att erkänna sig besegrat förrän folket är utrotat. Kanske på grund av den utsvältning som pågått.Hur är det egentligen med förhandlingsbuden från 1967. Om man tog upp dem igen och fastslog Israels dåvarande bud, vad skulle hända då?

  • 3. Anonymous  |  29 januari 2009 kl. 11:54 e m

    Du kanske Såg en kvinna dö ,, men i palesina dör man antingen själv , eller så känner du minst ett dussin som har dödast … det är det dagliga livet i palestina , detta utalande fick mig att verkliget att skratta men …..JAG VILL BARA ATT FOLK SKA VETA !!!!Hamas godkände israels avtal om vapenvila , men strax efter det så sa israels statsminister i ett tal att dom hade försvagat hamas enormt och i bästa fall ( sa han ) utplånats, men så var inte fallet . Hamas skickade iväg 6 st raketer mot israel bara för att visa att så var inte fallet.asså det är nåt med det här kriget jag inte förstår … jag har läst oerhört många bloggar , att skulle hamas på något sätt använda kvinnor och barn som sköldar , och att hamas anhängare skulle gömma sig bland civilbefolkningen … har någon sätt civila sjukta tillbaka ? , det ända jag har sätt från tidningar och flera utlänska kanaler är att palestinier flyr , ska man då använda sig av otroligt många flygattacker där risken är minimal att någon hamasanhängare dödas ? … varför inte gripa dessa hamasanhängare på ett annat sätt och ställa dom inför rätta , varför spränger israel Fn-skolor , sjukhus , skolor , amulansbilar , sjukvårdare och 31 mosker …varför använder sig israel av fosfor bomber som är olagliga och som gör att alla organ i kroppen går sönder om man känner lukten av den röken … och sen skyller på att det var dom 10 soldaterna som dog under kriget på något sätt hade fått tag på dom och kännt för att använda dom , hur trovärdigt låter det ? … och i fall det ändå var så att dessa soldater fick tag på dessa bomber och kände för att använda dom , fanns det ingen som kunde sätta stop för dom och säga att detta är fel ? enligt en läkare i belgien kommer ytterliga flera tusen av den palestinska befolkningen att drabbas av canser och eventuellt dö inom det närmaste halvåret , det är på grund av fosforn röken som är livsfalig… ( Fosforn är olaglig att använda i krig ) är det någon som kan ge mig svar på dessa frågor ? Detta kriget va bara enligt mig ett bevis på att man kan brytta mot krigsrätten och mänskliga rättigheter , nu kan väll andra länder som iran kanske höja nivån an aning och kanske ta till kärnvapen … eller för det är väll ingen som säger emot om man bryter mot reglerna,varför låter inte israel att andra journalister kommer in i gaza … ?? enligt mig betyder självförsvar , att man inte använder mer våld än vad situationen krävs , och varje gång man ska prata illa om israel så hör man alltid nån säga , vi har alltid haft det svårt i alla år – men för hällvette precis som hitler gjorde med er under sin tid , gör ni med palestinierna : stor mur runt palestina som inte änns ligger i deras område , Man väljer att skriva arab i varje arabs pass som är bosatt i israel , Precis som hitler gjorde med judarna , araber som är bosatta i israel får inte göra värnpliketen vilket jag förstår , men medans alla andra killar i 20 års åldern tar värvning så får araberna i israel varken studera eller jobba eftersom att en arabisk person får inte studera vidare efter 20 års åldern utan måste vänta dom 5 åren då en judisk kille muckat från lumpen , detta beror på att inte araberna ska komma ikapp judarna i deras studer , men om man inte för ta värvning eller gå i skolan eller jobba , vad ska man då göra i 5 år ? ( lumpen i israel är 5 år ) Vi tog er mark, vi fördrev er, vi spärrade in er och vi kan inte släppa ut er för då dödar ni oss. Så sa Israels förra statsminister innan han avgick och insjuknade …JAG VILL BARA ATT FOLK SKA VETA !!! Vad har dessa barnen gjort för att förtjäna sin död ?


Twitter

Kategorier


