Försöker Israel stoppa attentat med utrotning

28 december 2008 at 3:26 e m 1 kommentar

Israel attackerar Gaza och vi står inför de högsta dödstalen i konflikten på 40 år.

Att stänga in människor i ghetton, skärma av dem från sina odlingar och samtidigt inte tillåta matleveranser är verkligen illa nog. Att sedan börja bomba dessa ghetton är inte något annat än att ha skapat sig ett dödsläger. Anledningen till detta agerande är att hindra självmordsattentat, dvs att hindra fienden i kriget att kriga tillbaka. Att skapa fred. Men behöver inte fred skapas mellan människor?

Det är fullt begripligt att de Israeliska makthavarna är rädda, det är fullt förståeligt om de inte vet vad de ska ta sig till. Men faktum kvarstår, det är ett smutsigt angreppskrig på civila som pågår, mycket tyder på att total utrotning av motståndarna är det egentliga målet. Och vad skiljer detta från den så fruktade terrorismen?

Att Hamas inte ville förnya vapenvilan var kanske inte så förvånande, eftersom Israel inte levde upp till sin del i avtalet, blockaden mot Gaza fortgick som förut, trots löfte om motsatsen och 49 människor dödades, alla på den palestinska sidan. Visst hade det varit bättre för stunden att inte få raketer på sig, men om befolkningen sakta svälter till döds och blir långsamt prickskjutna kanske de folkvalda ledarna inte hade mycket val än att vägra fortsätta acceptera ett oacceptabelt läge.

Israels politiska representanter talar ofta om självmordsattackerna. Om att alla känner någon som blivit utsatt eller dött, att det är fruktansvärt att inte vara säker när man åker buss eller sitter och fikar med sina vänner på ett café. Hur fruktansvärt det är att inte kunna sova en enda natt av alla larm, eller att inte känna sig säker när man hungrig sitter hemma och väntar på sin son som kanske blivit skjuten av en krypskytt finns aldrig med i tankarna. Att fler hämndkänslor väcks ju fler den israeliska staten förstör livet för är en högst trolig sambandskedja som det bortses ifrån. En gång var jag på seminarium med en Israelisk diplomat i Sverige, någon i publiken frågade om det mångdubbla antalet döda på den palestinska sidan inte var ett tecken på åtminstone att det krävs två för en konflikt. Diplomaten blev jättearg och sa at det var mångdubbelt värre att bli dödad på ett café, att detta inte går att mäta i antalet döda, och att vi skulle tänka oss in i explosionen-på-café-stuationen. Att man inte kan mäta förlusterna i antalet döda, vad betyder det? Att olika människor inte är lika mycket värda beroende på etnisk lojalitet?

För att israels folk ska kunna leva i frihet och trygghet måste våldet mot palestinierna upphöra, våld skapar inte fred. Det blir inte säkrare utan bara mer och mer osäkert och våldsamt ju fler palestinier som mördas.

Israel är den starkare parten i konflikten, Israel måste arbeta för att den olagliga ockupationen av Palestinsk mark på Västbanken upphör, isoleringen av Gaza måste brytas nu och västvärlden måste börja agera rationellt i vad man säger och tycker i konflikten. Demokratiskt valda ledare, hur illa man än tycker om dem, måste respekteras, men vare sig de Palestinska ledarna eller de Israeliska har rätt att beordra eller tolerera smutsig krigföring mot civila, oavsett om det gäller raketattacker eller bombattacker.

Till och med Carl Bildt tycker att isoleringen av Gaza måste brytas, även om han inte riktigt ser att Hamas faktiskt inte är en jämnstark part med jämnstarkt inflytande över konfliktens utveckling.

Entry filed under: Okategoriserade. Tags: , , , , .

SFS mer frivilligt än SACO studentråd Jag såg en kvinna dö, ska vi ha det så här, vi måste bruka mer våld

1 kommentar

  • 1. Anders  |  29 december 2008 kl. 12:29 f m

    Det här är den mest tragiska och svårlösta konflikt vi människor konstruerat.”Västmakterna” som ”gav” bort palestinskt land så att ett svårt sargat folk, judarna, skulle kunna skapa staten Israel.Jag är 47 år gammal. Sedan jag någon gång i 14-årsåldern blev någorlunda politiskt medveten har jag vacklat fram och åter. Jag har varit palestinavän. Jag har varit israelvän.Jag har försökt att ”bara” vara människa och se aspekten ur bådas perspektiv. Jag har trott på FN som ett världsorgan och att alla bör rätta sig efter FN.Men jag har nu varit tillräckligt mycket i arabvärlden för att förstå att det finns en annan sida. Ställer jag mig på den sidan gjorde FN fel… FN hade inte det mandatet…Jag är israelvän men vacklar till och med på den punkten, att kan man verkligen erkänna staten de bor i???Och under tiden pågår detta. Människor stympas. Människor skändas. Människor dör.Sorgen är så ofattbart stor – och växer för varje dag, varje månad, varje år. Varje decennium.Jag är palestinavän. Jag är israelvän. Jag brukar tycka att Israel håller någon form av hyfs i sin hotade position av grannar som inte erkänt dem som stat. Nu har de åter förlorat sitt hyfs.Israel-Palestina är en historisk sorg jag inte förstår hur vi ska kunna lösa. Jag är ateist.Jag ber till gud. Jag ber till Jahve. Jag ber till Allah.* * * *Och jag vet inte varför det här rann ur mig här på din blogg?Det är första gången jag är här.Jag klickar in texten här hos dig. Sen ska jag titta på den för att se om någon av dessa tankar som bara kom för mig är värda att göra en postning av även på min blogg. Jag vet inte. Hur uttrycka sin sorg?sin vanmakt?


Twitter

Kategorier


