SFS mer frivilligt än SACO studentråd

22 december 2008 at 5:54 e m 4 kommentarer

SACO studentråd kallar sig Sveriges största frivilliga studentorganisation. Och jag vill mest säga att jag inte var frivillig när jag var med där.

Vad de menar är bland annat att de är lite finare än Sveriges förenade studentkårer (SFS), eftersom SFS bygger på ett kårobligatorium – i första ledet. Som student måste du betala en slags förhandlingsavgift till kåren som organiserar studentinflytandet på din fakultet eller högskola, men när du väl är med så har du rätt att rösta och kandidera i kårvalet, och därmed all makt över huruvida din kår (och därmed du) ska vara med i SFS.

När jag var ny på Uppsala universitet kom en person med en adresslista. För 100 spänn fick jag en prenumeration på en tidning, rabatt på försäkring, hjälp med mentorskap och CV-granskning – ett produktpaket. Och mer perifert, ett medlemskap i någon slags fackförening som jobbar för bland annat ökade löneklyftor (och i sin tidning bara skriver om jurister trots att de menar att de organiserar samhällsvetare). Medlemskapet gällde inte heller ett år, utan för all framtid när jag är inskriven som student. Och i samma stund fick jag också för all min studentframtid räkna med att bli representerad av SACO studentråd, frivilligt representerad till och med!

Att SACO studentråd kallar sig störst bland de frivilliga tycker jag är falsk marknadsföring. De är inte mer frivilliga än SFS, utan god vilja är det till och med svårt att se att de är frivilliga alls, och de är inte störst.

Ett litet klipp från SACO studentråds nya ordförande Stina Hambergs blogg:

Igår fick jag en försmak av vad kommande år kommer innehålla. Jag var nämligen med på Sacos styrelsemöte och presenterade mig och fick höra mkt intressanta diskussioner, ju mer jag ser av uppdraget som ordförande för Sveriges största frivilliga studentorganisation desto gladare blir jag och med än mer förväntan ser jag fram emot det! Under mötet presenterade Eva och jag Saco Studentråds kongress förslag till ny stadga, fyra av fem förändringar godkändes

Det är dessutom inte ens studentrepresentanterna som har sista ordet i vad de ska driva och tycka, eftersom SACO måste godkänna alla beslut studentrådet fattar! Så av tre ord – störst, frivillig och student – är inget särskilt starkt.

PS Jag har sagt upp mig från SFS, slutat vara student och får äntligen inte längre Jusek-tidningen i brevlådan. Och det här är något jag tycker personligen och inte som representant för vare sig SFS, sossarna eller kyrkan eller nåt annat.

Entry filed under: Okategoriserade. Tags: , , .

Om döden, utan överdrift Försöker Israel stoppa attentat med utrotning

4 kommentarer

  • 1. Mikaela  |  23 december 2008 kl. 10:06 e m

    Hej Anna!Som före detta studenthandläggare på Saco och därmed fd ansvarigt för bland annat Saco Studentråd, måste jag rätta dig på en punkt – det finns en sorts beslut där Saco bestämmer över Saco Studentråd. Det är i fråga om stadgeändringar. I alla andra beslut; vad man ska tycka, vilken verksamhet som ska bedrivas etc bestämmer Saco Studentråd självt. För övrigt är det tråkigt att du inte verkar så nöjd med ditt Jusekmedlemskap – men det var ett frivilligt medlemskap, vilket inte medlemskapet i studentkåren är. Än så länge. Det går inte att komma ifrån, vad man än tycker om organisationerna så sådana. MvhMikaela Staaf

  • 2. Magnus W  |  23 december 2008 kl. 10:44 e m

    Anna,inledningsvis ber jag om ursakt for att jag inte kan fa till nagra svenska bokstaver, sitter pa en amerikansk dator.Ska erkanna att jag ar givetvis fargad av att ha varit styrelseledamot i Saco Studentrad och en rad andra engagemang i fackforbundet Civilekonomerna. Men jag vill anda ge lite respons pa ditt inlagg.For nar du sager frivillig, menar du da forhallandet Svenska Kyrkan har haft med den svenska staten for nagra ar sedan? Eller menar du SFS relation till svenska staten dar en organisation som inte ar statlig anda har nagon slags specialstallning hos statliga institutioner sa som hogskolorna? Att jag som student ska behova vara med i en organisation sa som studentkarerna ar knappast frivilligt, och karobligatoriets avskaffande som nu antligen verkar ga genom fullstandigt pavisar val anda att det inte ar helt frivilligt? Kom garna tillbaka om nagra ar och diskutera hur rekryteringen gar till hos studentkarerna, da jag misstanker att utvecklingen kommer ga mot allt agressivare rekrytering dar fokuset pa studentpolitiken uteblir.Att Sacos Styrelse har sista ordet i stadgeandringar kan jag halla med dig om att det verkar lite konstigt, och helt arligt sa vet jag inte bakgrunden till det (men troligen vet avgaende ordforande Eva eller tilltradande Stina detta).Att jag som studentmedlem i fackforbunden inte har inflytande stammer givetvis inte. Antingen sa kan jag engagera mig i de utskott eller fullmaktige som studentsektionerna i forbunden har. Eller sa gar det nu via de nya stadgeandringarna att som enskild studentmedlem i ett fackforbund motionera direkt till Saco Studentrads kongress, sa hade du fortsatt vara JUSEK-medlem hade aven du kunnat motionera nu.Angaende ditt langa medlemskap sa ar det olika mellan forbunden. Tror nagra forbund har en arlig medlemsavgift, men flera av forbunden har en engagsavgift och sedan ar du medlem tills du blir yrkesverksam eller liknande. Vissa forbund kan ha olika rutiner vad galler hur medlemshanteringen fungerar, men jag vet att pa Civilekonomerna sa kollar man av regelbundet vilka studentmedlemmar som borde ha avslutat sina studier och da far de antingen valet att blu yrkesverksam medlem eller att avsluta sitt medlemskap. Man skulle ju kunna vanda pa kakan, vet du inte vilka forbund och foreningar du ar medlem i? Nagonstans slutar informationsskyldigheten fran forbunden, och dar maste individens medvetenhet om sitt medlemskap i ett forbund ta vid. Att du fick hem JUSEK-tidningen tror jag var en ganska tydlig signal om ditt medlemskap, och i JUSEK-tidningen skrivs det ibland om Saco Studentrad och den studentpolitik som fors inom JUSEK. Faktum ar att jag far inte hem varst mycket material fran min studentkar om SFS, den politik min studentkar for eller liknande, utan maste sjalv soka den informationen istallet.

  • 3. Stina Hamberg  |  23 december 2008 kl. 11:00 e m

    Ett medlemskap är frivilligt när man själv valt att gå med och när man när som helst kan gå ur, så är det i Saco Studentråd, inte i kåren. Är jag missnöjd med att mitt fackförbund är medlem i Saco kan jag verka för utträde, liksom jag i kåren kan verka för utträde ur SFS. Saco Studentråd påstår sig heller inte vara ”finare” än SFS, båda två är ur ett studentperspektiv viktiga organisationer.Saco Studenråds åsikter bestäms inte av Saco. Vi drivs för, av och med studenter. Det enda Saco har beslutsrätt över är vår stadga då Saco instiftar Saco Studentråd.En längre kommentar finns på http://stinahamberg.blogspot.com/

  • 4. Anna Ardin  |  24 december 2008 kl. 12:13 f m

    Wow! Jag önskar att mina organisationer kunde ha en sån mobilisering som ni visar på här i bloggosfären.All heder åt er, och ok, det är bra med studentengagemang i olika former och organisationer.Men SACO studentråds slogan är en medveten provokation mot SFS, så jag tänkte att det behövdes lite mothugg nu när jag är studentpolitiskt obunden!Och två grejer till:Det var inte mitt medlemskap i Jusek jag inte var nöjd med, det var ett bra medlemskap och de behandlade mig som en viktig medlem (till skillnad från till exempel hotell och restaurangfacket som var jättedumma mot mig när jag fösökte vara student och medlem). Det är vissa viktiga politiska åsikter som jag inte håller med om.Kampanjmetoderna tycker jag är logiska, alla som jobbar med studentinflytande kommer snart att behöva rekrytera med sprit och gratisgrejer när kårobligatoriet försvinner. Och jag ville kanske mest förklara/försvara mig om varför jag gick med när jag inte håller med.


Twitter

Kategorier


