Årets politiska julklapp

13 november 2008 at 11:53 e m

Årets julklapp brukar vara någon pryl, många har i år tippat på minidatorn. Jag tippade dock på en tjänst, och garderade mig med presentkort hos städföretag och massage.

Att köpa tjänster i julklapp är klimatsmart, det styr om konsumtionen från råvarutyngd till tjänstetyngd, skapar jobb istället för utsläpp och det är kul. Det är också skönt att slippa fylla folks förråd och hyllor och istället både överraska och ge bort lättnad. Vill man inte ha tjänsten är det ju lättare att låta bli att boka än vad det är att slänga något man fått.

Min gissning på tjänst ligger fantastiskt nog närmare sanningen är lågoddsaren pryl! Årets julklapp enligt Handelns Utredningsinstitut är en upplevelse.

En upplevelse som inte kräver att man ska flyga långt bort, en länsteaterbiljett, en danskurs eller ett restaurangbesök är ju egentligen både tjänst och upplevelse, klimatsmart, innovativt och skoj.

Högst upp på min önskelista står dock något som knappast kan klassas som en upplevelse, och kanske inte direkt en tjänst heller. Högst upp på min önskelista står årets politiska julklapp.

Anna Ardin har idag utsett årets politiska julklapp; en utsläppsrätt på ett ton koldioxid!

Gör en miljöinsats. Köp utsläppsrätter och minska antalet som finns till försäljning inom EU.

Entry filed under: Okategoriserade. Tags: , , .

Vem bestämmer vänster eller höger? (Jesus?) Den socialdemokratiska feministens jul-logotyp för nedladdning


Twitter

Kategorier


