Arbetspendling med SJ Gävle-Stockholm kostar mig 46% av lönen

26 september 2008 at 2:18 e m 7 kommentarer

Jag pendlar två dagar i veckan från Stockholm till Gävle och prissättningen förbryllar mig!

Det kostar alltså 44kr att åka till Uppsala med pendlarkort (10 resor 30 dagar) alt. 57 kr för enkelbiljetter, med en bunt á 10 biljetter som gäller i 6 månader kostar sträckan Uppsala-Stockholm 66 kronor, bara det är ju väldigt märkligt, typ köp två, betala för tre.

En tio-bunt för 6 månader på sträckan Uppsala-Gävle kostar 101 per biljett, och det finns vad jag vet inget annat pendlaralternativ. Att köpa en bunt med tio biljetter för hela vägen Gävle-Stockholm kostar 2220, alltså 222 kronor stycket! Och 55 kronor mer än att köpa exakt samma typ av biljetter men visa upp två biljetter för konduktören.

Varför? Tala om att utnyttja att folk inte är upplysta konsumenter!

I dagsläget tar jag SJ till Uppsala och byter till Upptåget som kostar 37,5 Uppsala-Gävle. Då blir totalpriset per vecka 326. Billigaste alternativet med SJ (givet att man kan köpa enkelbiljett eller stämpla pendlarkortet för sträckan Uppsala-Stockholm bara på uppvägen men inte ner, eftersom detta måste göras på perrongen) är 730 kronor.

Det vore ju rimligt att man sitter kvar på det tåg som passerar Uppsala och går vidare till Gävle utan att behöva frysa en kvart på perrongen, stänga av datorn och allt det där. Men om detta innebär att du istället för 21% av den lön du får för att över huvudtaget göra dessa resor ska betala 46% av denna lön till SJ, så tar man ändå de där kvartarna. Och skriver ett brev till SJ och vädjar om att de ska rimlighetsanpassa sina prislistor.

För 444 kronor för 17 mil tur och retur lönar det sig ju dessutom att skaffa bil, och det är väl inte så miljövänligt av er, SJ.

Entry filed under: Okategoriserade. Tags: , .

Förra året läste folkpartiet våra mail. Nu vill dom läsa dina. Manifestet för kristen vänster lanseras idag!

7 kommentarer

  • 1. Bitchen  |  26 september 2008 kl. 3:00 e m

    1. Buss2. Du är snygg!Får man säga det till en feminist?

  • 2. Anna Ardin  |  26 september 2008 kl. 3:45 e m

    1. Jag blir åksjuk och hela restiden blir bortkastad arbetstid, dessutom är det både mindre miljövänligt, tar längre totaltid, har mindre turtäthet, dyrare OCH tar längre tid än alternativet SJ+Upptåget.2. Tack, och ja, det är klart att man får, du verkar inte ha stenkoll på vad feminism innebär. Det finns tre sätt att bli poppis hos män av moderat snitt: 1) smink 2) bantning 3) att säga att man är antifeminist, att kalla sig antifeministbitch tyder på att du valt det tredje sättet. Am I right?

  • 3. Bitchen  |  26 september 2008 kl. 3:58 e m

    Jag känner ingen moderatså jag vet inte.Skulle inte rösta på dom heller.Som du så kan jag ta egna initiativ och utan att göradet för att nån annan skallse mig.Feminism är farligt!

  • 4. Anna Ardin  |  27 september 2008 kl. 8:30 f m

    Det låter ju jättebra att du kan ta egna initiativ, själv gör jag det mesta för att andra ska se mig, annars existerar man ju inte.”Moderatmän” är en metafor, kom bara inte på nåt bättre ord för att förklara vilken typ av män jag menade, många moderater gillar säkert tjocka tjejer, andra gillar inte tjejer alls, förstås.

  • 5. Peter Karlberg Blogger  |  28 september 2008 kl. 1:08 e m

    Du har förstås rätt när det gäller prissättningen, men jag kan inte låta bli att undra varför ha/ta ett jobb som ger så dålig utdelning?

  • 6. Anna Ardin  |  28 september 2008 kl. 2:32 e m

    För att an inte bara jobbar för pengarna kanske?

  • 7. Simon Wessbo  |  30 september 2008 kl. 5:32 e m

    Hej Anna!Nu hôr jag av mig :)Ja, det ar for billigt att aka bil och for jakla dyrt att aka tag. Tycker jag. Ha det!Simon


Twitter

Kategorier


