Uppfyller du SSU:s krav för att vara sossebloggare? Nej, för det gör ingen.

3 september 2008 at 2:18 e m 3 kommentarer

Fyra personer har startat en blogg som de kallar för Sossebloggen Min kompis Catti har googlat och upplyst mig om att de är SSU:are från Stockholm. I sitt första inlägg skriver de bland annat att det helt saknas socialdemokratisk debatt på nätet och att detta är den första sossebloggen, att folk försöker kalla sig för unga socialdemokrater (och därmed försöka föra unga socialdemokraters talan) utan att vara välkända inom partiapparaten eller valda, samtidigt som att de säger att partiet inte låter alla komma till tals jämlikt och att detta inte en vanlig blogg utan en metod att faktiskt ändra samhällsdebatten. Vad vanliga bloggar gör till skillnad från att försöka med detta skriver de inte.

Jag började blogga 2005 och har jobbat för socialdemokratiska värderingar sedan långt innan det, samtidigt som jag inte ens fyllt 30, men jag ska tydligen inte få kalla mig ung socialdemokratisk bloggare. Jag tycker att de har fel i det mesta, jag tycker inte att det saknas en socialdemokratisk debatt på nätet (även om den är väldigt svag i papperstidningar) och jag tycker att det är ostrategiskt av dem att göra sina framtida potentiella länkare pissed off på dem det första de gör. Så jag skulle vilja säga några saker till dem:

Ni uppfattas som okunniga om både bloggosfären och om partiets folkrörelsekärna, som elitistiska i vilka som ska få höras och nedvärderande av andra nätrötter som jobbat med att få fram de socialdemokratiska värderingarna i sammanlagt hundratals år innan ni startade er blogg. Ni provocerar mig, och jag vet inte om det var meningen med ert inledande pressmeddelande.

Men, även om ni gör misstaget att prata om att man ska vara vald av partiapparaten för att få vara talesperson för andra, så tycker jag att det är kul att ni lyfter att det är socialdemokratiska värderingar som ska komma fram i er blogg. (Och har en icke-pk benämning av er tolkning av vad dessa värderingar innebär.) Till skillnad från partistrategisk realpolitik då, uppfattar jag det som. Och det är ju helt klart fräscht!

Entry filed under: Okategoriserade. Tags: , .

Reinfeldt Snusmumrikens syster? Svensk industri i topp, dödlig topp

3 kommentarer

  • 1. Catti Ullström  |  4 september 2008 kl. 10:16 f m

    agreed!

  • 2. Olssons tankar  |  18 september 2008 kl. 3:53 e m

    Bra skrivet Anna!!!!!!!!

  • 3. Oscar  |  19 september 2008 kl. 12:15 f m

    Och jag som är 19, är jag inte en ung socialdemokrat? Löjligt. Väl skrivet och välmenat inlägg. Hoppas de tar till sig kritiken.


Twitter

Kategorier


