Kolla hur bra din dator är för miljön

26 juli 2008 at 8:46 e m 1 kommentar

Idag var jag inne på Lenovos hemsida för att få lite användartips till mitt nya batteri, hur man ska förlänga batteriets livslängd och så. Då blev jag glad, för enligt Lenovos hemsida hade de blivit bäst i test i Greenpeace datortest.

Men om man går till Greenpeace hemsida och kollar på deras elektronikkampanj, särskilt då länken How the companies line up så ligger Lenovo absolut inte först. Och knappast på grönt utan faktiskt på jätterött. Av 18 tillverkare ligger Lenovo på 13 plats i den senaste utgåvan av Greenpeace mätning. Bland Lenovos pressreleaser på deras hemsida ligger en gammal skala, från mars 2007 överst. Visserligen släpptes den releasen i april 2007, men det borde kanske bli dags att plocka bort den nu kan man tycka. Att vara bra och sedan försämra sig istället för tvärtom är ju inte så hedervärt. Kanske för att Kina tagit över märket?

Vad har du för dator och mobil?
Sony, Nokia, Samsung, Motorola, Panasonic, Sharp, Philips, Apple, HP, Sony Ericsson, Dell, FSC, LG, Microsoft, Acer, Fujitsu-Siemens eller kanske Toshiba?

Då kan jag säga att de (liksom mina egna grejer) både tillverkats giftigt (av underbetalda arbetare) och kommer att hanteras på ett skadligt sätt av andra fattiga människor när du slänger den. Läs mer om e-waste här.

Sony Ericsson är enligt Greenpeace mest miljövänliga, men ligger ändå bara på 5,1 på en 10-gradig skala och är de enda, vid sidan an Sony, som ligger över hälften. Värst av alla jämförda företagen är Nintendo. De är jättedåliga.

Entry filed under: Okategoriserade. Tags: , , , .

SSUs Mona for presidentkampanj – en borgerlig önskedröm i uppfyllelse Fri press på Kuba

1 kommentar

  • 1. Anna Ardin  |  27 juli 2008 kl. 11:37 f m

    Jag har nu blivit upplyst om Lenovos stora miljötapp: Kina har köpt upp. Kina är en skurk.


Twitter

Kategorier


