Tvingar du din gamla mamma att betala tillbaka pension också – Reinfeldt?

26 juni 2008 at 6:44 e m 2 kommentarer

En debatt pågår på SvDs hemsida: är Ylva Johansson en hycklare för att hon följer de skatteregler som finns?

Fredrik Reinfeldt menar att Ylva Johansson är en hycklare eftersom hon drar av för hushållsnära tjänster trots att hon var emot reformen. Och jag tror att jag smäller av vilken usel och billig poäng.

Jag vill ha hög skatt. Och det är alltså INTE för att jag gillar att bli av med pengar utan för att om alla bidrar så får vi gemensam välfärd, ett gott samhälle och trygghet att våga satsa på sina projekt utan att riskera att behöva tigga när man är pensionär.

Reinfeldt verkar tro att själva grejen är att betala till staten (eller inte) som är det viktiga, men poängen är ju att vi vill ha gemensamma principer som styr. Och det kan ju kanske förklara varför så många av hans ministrar INTE betalade när man var tvungen till det. Att bryta mot de gemensamt uppsatta reglerna är en helt annan sak än att som Johansson följa dem. Att kalla folk som följer det vi demokratiskt kommit fram till (trots att man var emot när det röstades) för hycklare, och kanske till och med tycka att det är mer hycklande än att bryta mot det, i enlighet med en personlig övertygelse, är inte det hyckleri så säg!

Fredrik, har du någonsin betalat tillbaka delar av barnbidraget för att du tycker att det borde sänkas? Skulle du tvinga din gamla mamma att betala tillbaka delar av sin pension för att den varit för hög? Har någon i din familj tagit emot sjukersättning under tiden då vi haft en s-regering och såg du då till att de bara tog emot pengarna till 65%, så att de kunde masa sig upp ur sängen och gå till jobbet?

Vad är det frågan om egentligen? Ska det vara olika skatteregler för olika människor beroende på vad man tycker. Är det det FRA ska spana ut nu? Vad man egentligen tycker, och sen ska vi betala skatt i enlighet med det. Det verkar inte bra tycker Anna Ardin. Samma regler för alla, hur kan vi annars ens kalla oss för en demokrati?

PS Bekännelse
Jag hatar pigavdraget, och jag hatar också att putsa fönster. Innan reformen beställde jag en fönsterputs, det kostade 640 kronor (om året, det är så ofta jag vill ha fönstren putsade). Nu, ett år senare kostar exakt samma tjänst med samma firma 950 kronor. Höjningen beror förstås på att kunderna accepterar den eftersom det ändå blir lite billigare. Som sosse borde jag då tydligen begå någon slags civil olydnad och nöjt betala mina 310 extra kronor. Men det erkänner jag att jag inte tänker göra. Er dumma reform har minskat skatteintäkterna, legitimerat pigor och visat att par slipper tänka på jämställdhet eftersom andra kvinnor kan städa deras hem och nu vill ni dessutom att jag ska acceptera en kraftig prishöjning på nåt jag redan innan ansåg mig behöva på grund av att ni ska kunna ha småtjejer boende i er källare lagligt. Nä, jag drar av så länge väljarna tycker att er politik är den som ska gälla för samhället, kan ni inte bara acceptera det!

Entry filed under: Okategoriserade. Tags: , , .

Förlåt för att jag ber er banta med fusk Bantningsfusket större än jag trodde!

2 kommentarer

  • 1. Anonymous  |  27 juni 2008 kl. 3:15 e m

    Det finns ingen skatteregel som säger att man är tvungen att ansökan om skatteavdrag för hushållsnära tjänster. Man är inte enligt lag skyldig att underteckna en sådan ansökan, lägga ansökan i ett kuvert och skicka in den till myndigheten.

  • 2. Anna Ardin  |  28 juni 2008 kl. 7:55 e m

    Åh fan, finns det inte? Nej det är klart att det inte finns, man får förstås ge pengar till staten hur mycket man vill, men det som händer då är att man själv får mindre pengar, inte att det blir nämnvärt högre välfärd. Anledningen till att man inte vill ha pigavdraget är för att det får dåliga samhällseffekter, inte för att man desperat vill betala skatt för hushållsnära tjänster. På samma sätt vill Reinfeldt uppnå samhällseffekter med att sänka pensioner och sjukförsäkringar, det är inte det att han själv vill ha mindre om han själv skulle behöva det. Och det var detta jag försökte visa på.


Twitter

Kategorier


