Äntligen strejk

26 april 2008 at 10:04 f m 3 kommentarer

Så många gånger har jag hört att viktigaste skälet till att kvinnor har lägre löner är att de inte kräver nåt annat. Det är förstås inte riktigt sant, men jag tror att kvinnor är uppfostrade till att tiga och acceptera och det gör inte ursprungsläget (den lägre externa värderingen) bättre. Därför är jag glad över att det äntligen är strejk.

Min kompis berättade att hon för ett par år sedan fick 16700 som ingångslön efter 3 års sjuksköterskeutbildning, det är ju inte riktigt klokt när en elektiker kan tjäna 36500. En släkting till mig har en lön efter 3 års lärarutbildning och 40 års arbetslivserfarenhet 22000 kronor i lön, en sopåkare kan(enligt LO-tidningen) tjäna 34000.

Problemet är inte bara att enskilda arbetsgivare ger några hundra mer till de anställda männen, problemet är att vi som är samhället tycker att kvinnors timmar är mindre värda. Och hur vi än kämpar kan kvinnorna inte dryga ut sina timmar mer, det är hård kvotering och solidarisk lönesättning som hjälper. Och så höjd skatt och strejk förstås.

Entry filed under: Okategoriserade. Tags: , .

När kapitalet och patriarkatet får styra universitetet Rätt att rösta nej till diktaturen i Burma

3 kommentarer

  • 1. fredrik  |  28 april 2008 kl. 12:09 e m

    Jag tolkar LO-tidningens artikel som att det handlar om de högsta lönerna i respektive yrke, inte genomsnittslön.

  • 2. Anna Ardin  |  28 april 2008 kl. 5:25 e m

    Ja, du har rätt. Det var för tydligt för att vara sant. Det handlar inte om tiotusenlappar utan snarare om hundralappar och tusenlappar, och det är i statistiken man kan se djävulen inte i detaljerna eller hur det nu är.

  • 3. carlos contreras  |  27 november 2010 kl. 3:30 e m

    Vill man komma till rätta med det, får man börja på att avskaffa de individuella löner. Samt propagera för att – i typiska så kallas kvinnojobb, få män- och i typiska mänjobb få kvinnor.

    Vill man komma dit får man se också att ha kompetenta arbetsledare, handledare och chefer.

    Jag kommer ihag att när jag började arbeta inom vårdet blev mobbad överallt. Chefens argument var, det här är ett kvinnojobb så du får ta det du får eller försvinna.

    Med såna argument får man inte många män på platsen.

    Det tog flera år innan det kom en till som arbetade även på fältet om att ta hand av sjuka människor och som inte försvann efter någon månad.

    Där fick jag lägre lön än de flesta kvinnor, trots alla mina år på jobbet, erfarenhet och studier.

    Ta borta individuella löner och gör slut med detta om ”manliga och kvinliga arbete”. Då blir slut på löneskillnaden som beror på kön.

    Men det finns andra löneskillnader också, och det är löneskillnader som beror på ursprung.
    Och där bör man också finna lösningar.


Twitter

Kategorier


