Castro avgår – igen

19 februari 2008 at 11:46 f m 4 kommentarer

Nu avgår han på riktigt, lägligt precis innan han skulle bli avsatt nu på söndag. Får man förmoda.

Jag såg faktiskt lite fram emot att Kuba skulle välja en lam gubbe som knappt kan prata till president, det hade varit ytterligare ett tydligt bevis på att inte ens de interna maktspelarna får bestämma över presidenten. Att han avgår är visserligen inget motbevis, allt tyder ännu på att det är några få (vita män) som faktiskt bestämmer. 
Dessa personer har nu med största sannolikhet bestämt sig för vem som ska bli den nya presidenten, och det kommer avgöras på söndag. Blir det fegvägen att välja Raúl, eller är det Carlos Lage man kommit överens om?
Det troligaste tycker jag är Raúl, men i så fall hade man ju lika gärna kunnat välja Fidel och inte röra upp något i onödan, eftersom Raúl då fortsatt som president. Så vi får väl se vad som händer, om det blir början på ett nytt ekonomiskt system och bort från monopolpengarna. Om de politiska fångarna släpps eller om fler buras in.
Imorgon klockan 7.20 kan ni lyssna på mig i morgonpasset.

Entry filed under: Okategoriserade. Tags: .

Vem falsifierade mig? Var det patriarkatet? Härskarteknikerna på spanska

4 kommentarer

  • 1. JLuis Barnes  |  23 februari 2008 kl. 7:06 e m

    Saxat från en av de bästa politiska sajter på spanska<>Medialogiken<>Ordet fritt, för de rätta åsikternaJag måste berätta vad som hände mig. Kanarieöarnas Autonomo TV ringde  för att höra vad jag tyckte om Fidels budskap att han inte ställer  upp för omval som president (ordförande i statsrådet) eller  överbefälhavare.  Journalisten blev så nöjd över att jag kunde ställa  upp och vi talade om hur och när intervjun skulle genomföras.   Jättebra, men, plötsligt ställer han den avgörande frågan:– Du är väl dissident,  inte sant?– Nej, svarade jag, jag är kubansk medborgare som bor utomlands.– Men (det verkar som om mitt svar oroar honom), stöder du Fidel Castro?– Jag stöder Kubas oberoende, svarade jag– Men (han insisterar), tycker du att revolutionen har varit bra för  Kuba?– Inte bara för Kuba och för folket där, utan för många andra folk i  världen.Jag var uppenbarligen inte den slags person som journalisten ville  ha, det var inte min uppfattning han ville sända ut via TV-skärmen.   Så plötsligt var allt omöjligt, det fanns inte tid att komma med i  sändningen 14.30 som meningen var, det hade uppstått problem.– Och, sa han till avsked, har du telefonnummer till någon kuban,  någon som arbetar på någon restaurang eller så?– Du kan få numret till kubanska konsulatet i Las Palmas, de kan  kanske ge dig något namn.– Okej, det räcker.  Och jag behåller kontakten med dig, och om det  pasar ringer viJag frågar mig om något kan vara tydligare när det gäller att  tillverka nyheter. Är detta det som kallas demokratiska nyhetsmedia?  Är det detta som avses när de talar om yttrandefrihet?Förbannad skickar jag en hälsning till Fidel, till kubanska folket  och till revolutionen!M. L. González, Rebelión (www.rebelion.org)

  • 2. Anna Ardin  |  24 februari 2008 kl. 5:05 e m

    tråkigt att folk inte får komma fram om de tycker ”fel”, så ska det inte vara.I Europa är det dock lagligt att starta sin egen tidning eller radiokanal, eller om man har mindre pengar starta en blogg – och skriva vad man tycker. Jag tycker att det är en skillnad. Visst är det dumt att en person ratas bara på grund av sin åsikt, men yttrandefrihet innebär inte att alla ska få säga vad de vill i varje mediekanal. Även om de i princip ofta får det i program som exempelvis Ring P1.Ska ta och översätta ett brev från en vän till mig som arbetar med en oberoende tidning och för pressfriheten på Kuba. Pressfriheten är viktig både här och på Kuba. Jag säger inte att det är perfekt på vare sig det ena eller andra stället. Men att det ena stället har brister legitimerar inte brister på det andra stället. Om det nu är yttrandefrihet man strävar efter så är det ett mycket märkligt resonemang att försöka skyla över Kubas demokratiska brister med andra typer av demokratiska brister som riktar sig mot kubaner utomlands.

  • 3. Eriksson  |  19 mars 2008 kl. 12:38 f m

    Känner mig tvungen att dela med mig av denna:http://mg.co.za/zapiro/imageHistory.aspx?YearId=2008|MonthId=2|DayId=22

  • 4. Anna Ardin  |  26 april 2008 kl. 10:21 f m

    jag får inte länken att funka, kan du posta den igen?


Twitter

Kategorier


