Facebook är storebror

5 oktober 2007 at 11:06 f m 1 kommentar

Tio miljarder dollar har jag hört att man erbjudit för att få köpa facebook, oavsett om summan stämmer så finns det sjukt mycket pengar i den siten. Varför? Jo, för att människor frivilligt uppger alla sina uppgifter, vad de är intresserade av utan lögn, de ägnar timme efter timme åt att spela sten-sax-och-påse eller TV trivia eller att bedöma hur pure dom är genom att svara på frågor om man kysst någon på munnen, de berättar om alla sina kontakter och genom personliga nätverk tjatar de på varandra att gå med och berätta allt.

Det är en helt sanslös övervakningsmekanism. Vartenda steg som miljontals människor gör registreras på helt frivillig basis, för medborgarna älskar storebror.

Alla som inte läst 1984 borde göra det; skärmen som automatiskt slår på sig har blivit internaliserad i våra psyken, vi längtar efter facebook, vi försöker bräcka varandra i att ha flest kompisar (jag har 420 – utan att acceptera alla män från priviligierade u-länder, folk som sett mig på teve eller i skolkatalogen) och samtidigt kan vi inte förstå slutet i 1984 – hur Winston till slut älskar storebror och inte lyckas göra något annat än att vara honom trogen och dricka gin.

Kul, koden jag ska slå in för att publicera det här inlägget är kgbbaj.

Entry filed under: Okategoriserade. Tags: , .

Håll koll på Burmas bloggar! Hotet mot mig inte rubricerat som yttrandefrihetsbrott

1 kommentar


Twitter

Kategorier


