Lyckan över att inte väja igen

1 april 2007 at 2:44 f m 5 kommentarer

Nyss:

Jag gick hem lycklig efter en fantastisk fest med fina feminister som bjöd på linssoppa… Upp för backen på ytterkanten av trottoaren med mina höga klackar, piffiga frisyr och tajta rock; tre yngre män kommer och tar upp hela trottoarens bredd. Jag är, min vana trogen precis på väg att kliva ner från trottoaren och ge dem deras ”rättmätiga” plats men ångrar mig i sista sekunden. Jag orkar inte! Jag kan väl ha rätt till en liten bit här när de enkelt kan gå bakom varandra eller lite tätare ihop.

Resultat: med en våldsam smäll slår min axel i den yttersta mannens dito. Vi går vidare. Mannen vänder sig om och ropar: Förlåt!

Det kändes som en stor seger, han hade på något sätt gett mig rätt i att inte vika undan trots att han blint förväntade sig det av människan med smink som jag var ikväll. Han ångrade att han inte (lika lite som jag) gjorde avkall på sitt utrymme.

Några minuter senare berättar jag händelsen för min sambo och avslutar triumferande med: Han sa förlåt!

Sambon säger: ”Anna, du kunde lika gärna ha fått stryk”.

Ja, precis! Men nu förlorade jag inte, utan jag vann. Det är bättre att få stryk med rak rygg än att sakta tryckas ner när man själv ställt sig på knä. Det sambon gör här, i sitt månande om att jag inte ska få ont av stryk, är alltså att missa hur ont det gör att alltid väja. Varje gång jag väljer att inte ta en strid – av rädsla att förlora, är jag ett litet steg närmare att förlora slaget.

Más vale morir de pie que vivir de rodillas (hellre dö upprätt än leva på knä). Som ju ibland tillskrivs machisten Che, men som ju förstås kommer från Dolores Ibarruri.

Entry filed under: feminism, jämlikhet. Tags: .

Castro hyllar svenska framgångar (eller: Fatherland of death, we will win) Kubafestival

5 kommentarer

  • 1. kamikaze  |  2 april 2007 kl. 10:30 f m

    fan va mycke cred!

  • 2. EM  |  3 april 2007 kl. 11:53 e m

    underbart anna! du har rätt bättre att få stryk stående än att varje dag väja… kram Emilieps kolla in http://skurkstat.blogspot.com/ tror du skulle gilla den!

  • 3. Anna Ardin  |  4 april 2007 kl. 9:18 e m

    cred till er, ni e underbara!jag känner lycka över systerskapet och världens långsamma tillfrisknande.kärlek

  • 4. kamikaze  |  11 april 2007 kl. 12:57 f m

    Å, jag måste berätta: I förrgår gick en full man på trottoaren, han tog upp all plats. Först såg han mig inte, jag blev nervös det var liksom ofrånkomligt att vi skulle krocka oavsett hur jag gick för han tog verkligen upp All plats med sitt vinglande. Men sen såg han mig äntligen, och då ville han ”busa”, och ställde sig framför mig och blockerade vägen. Då hörde jag mig säga ”Jag ska förbi.” med värsta magrösten, varpå han Hoppade undan. :D

  • 5. Catti Ullström  |  11 april 2007 kl. 3:22 e m

    Blir glad av sånna här anekdoter :)


Twitter

Kategorier


