Castro hyllar svenska framgångar (eller: Fatherland of death, we will win)

31 mars 2007 at 5:52 e m

Angående Kubas nyliga påpekanden om kungariket Sverige
som riktades till utrikesministern; jag har inte kommenterat
saken tidigare, men det vill jag göra nu. Först kort: "
Kuba, till
skillnad från Sverige, förföljer inte invandrare"
. Nej det stämmer,
på Kuba är det sin egen befolkning man förföljer.

Johan, en annan Kubabloggare, gjorde mig idag uppmärksam
på en intressant sak, nämligen ett tal av Castro från 1975. (Då
ju Sveriges historia med kolonialism och vingingarnas plundringståg
var densamma som idag.) Något säger mig att Kubanska regimens
bild av länder som Kina, USA och Sverige, Sveriges forna imperialism,
USAs "bekämpande av terrorismen" eller Kinas anpassning till de
mänskliga rättigheterna inte bara beror på faktiska kränkningarna
som försiggår eller försiggick. Något säger mig också att Castro
valde att bortse från det Palme sa om att Kuba "tagit viktiga steg
mot målet", och valde att höra "har nått målet och skall aldrig gå
vidare". Läs Castros tal nedan, som jag hämtat från Lanic.

Castro Praises Swedish Achievements
Havana Domestic Service in Spanish 1604 GMT 29 Jun 1975

[Speech by Cuban Prime Minister Fidel Castro at friendship rally
in honor of Swedish Prime Minister Olof Palme at 26 July School
in Santiago de Cuba--live]

...

Det funkade inte att ha hela texten här, det blev fult och konstigt.
Kolla på Lanic
direkt istället!

Talet avslutas så här iaf:
With me, the people of Santiago and Cubans say:

Long live the friendship between the peoples of Sweden and
Cuba!
[shouts of "viva"] [applause]
Long live Prime Minister Olof Palme
[shouts of "viva"] [applause]
who has been a firm standard-bearer of that friendship.
Fatherland of death, we will win.
[shouts of "venceremos"] [applause]

Entry filed under: Kuba, politik. Tags: , .

Inger i Axess (och jag) Lyckan över att inte väja igen


Twitter

Kategorier


