Nu är det kanske nära säger Chávez

20 januari 2007 at 7:32 e m 9 kommentarer

Chavez sa i ett tal i Brasilien idag om sin mentor Fidel Castro:

han är tillbaka i Sierra Maestra och instängd i ett läge där han kämpar för sitt liv”.

Jag undrar om det betyder vad jag tror att det betyder, nämligen att Castro börjar bli senil och snackar om gerillastriderna i sin ungdom. Kanske är det därför han inte längre får hålla tal och prata med pressen. Många sjukdomar kan ju skynda på demensprocessen.

Jag hade en 80-årig vän, Ture, som blivit blind och låg på ett ålderdomshem på Gotland. En dag när jag kom dit sa han att han skulle rycka in i militärtjänsten den dagen. Han skulle
cykla dit sa han, så transport var inga problem, men frågade mig: men hur ska det gå? Jag är ju blind.

Hur ska det gå för Castro i Sierra Maestra, nu när han både är gammal, sjuk och dessutom inte har några fiender på Kuba längre. Åtmisntone inga med vapen.

Min uppsats om oppositionen på Kuba blir klar i maj, vi får se om den ännu är aktuell då eller om allt redan har förändrats.

Entry filed under: Kuba, politik. Tags: .

Har du mött ditt kött Att hänga med i allt det nya

9 kommentarer

  • 1. Hossein  |  27 januari 2007 kl. 4:28 e m

    Tja, hittade din blogg alldeles nyss. Ser i profilen att du har varit i HONDURAS. Vad tycker du om DAVID SUAZO?

  • 2. Jörgen Boström  |  31 januari 2007 kl. 1:41 e m

    Hej Anna,
    Ja det skulle ju vara typiskt om situationen har förändrats nu när du väl blir klar med din uppsats…

    Men jag hoppas att din uppsatts känns aktuell även när du går upp med den.

    Lycka till med uppsatsskrivandet!

  • 3. Anna Ardin  |  4 februari 2007 kl. 3:23 e m

    Suazo, fotbollsspelaren? Vad finns det att tycka? Vad tycker du?

  • 4. Katarina Steinhausen Nilsson  |  4 februari 2007 kl. 11:52 e m

    Hej Anna!
    Om du inte känner igen mig eller mitt namn så är jag Britt och Axners barnbarn. Hittade din blogg och tänkte bara lägga en liten hälsning. Hoppas allt är bra med dig!

    Kram Katarina

  • 5. Hossein  |  16 februari 2007 kl. 7:28 e m

    Haha. Finns en hel del att tycka som tyvärr är irrelevant för blogginlägget ifråga, men jag var tvungen att hylla honom eftersom jag är supporter till hans klubblag, och kan inte längre relatera till Honduras på samma sätt som tidigare.

  • 6. Oskar  |  10 mars 2007 kl. 9:22 e m

    Det om Sierra Maestra, var det inte en metafor, tror du? Eller kanske en allegori?

  • 7. Anna Ardin  |  10 mars 2007 kl. 9:34 e m

    Jo, precis. Jag tror alltså inte att Castro är uppe med riktiga trupper i bergen. Eftersom jag tror att han är senil och ligger i sin säng.

  • 8. Anonymous  |  12 mars 2007 kl. 12:19 f m

    Men tji fick du! Fidel är pigg som en nötkärna, det fick vi glatt erfara i Hej, President! för ett par veckor sedan. Angående kubadebattörerna bör man inte ha stora förhoppningar, och jag förstår om du tvekade inför forumdebatten. Precis som när man diskuterar Israel med israeldebattörer är det stört omöjligt att mötas av annat än den hårdaste av retorik och polemik när man försöker resonera Kuba med de riktigt inbitna. För att skingra den tragiskt traditionella sosseidén att stänga ute hela sjok av arbetarrörelsen måste jag också påpeka att dessa hätska personer likt rättshaverister i övrigt verkar fler än de är. Det är bara tragiskt att de inte tål ett bättre diskussionsklimat. Jag tror att fler mer sansade, avvägda vetenskapliga källor till information om landet skulle underlätta för seriös diskussion inom den breda vänstern kring den kubanska frågan. Så… Mkh Nisse

  • 9. Anna Ardin  |  13 mars 2007 kl. 12:30 f m

    Jo, mer vetenskapliga källor om landet hade ju varit kul. Synd bara att inga forskare som inte sedan länge har uttalade sympatier eller forskar om något helt utanför regimen får stanna på ön. Synd att man till exempel inte får göra statistik som inte utförs av statens egna tjänstemän (ja, det är den informationen FN använder).


Twitter

Kategorier


