Venezuela invaderar Bolivia

16 december 2006 at 2:48 f m 5 kommentarer

Med hjälp av Kubanska trupper ”invaderar” just nu Venezuela Bolivia…

Kubaner har ovanan att tro på konstiga kedjebrev eftersom det är den mest sanningsenliga informationskällan. Kubaner kan också tänkas tro på det eftersom det går att blockera de få fungerande informationskanalerna, vilket det kanske inte går i andra länder. Hur man kan kalla något presidenten ber om för invasion verkar också lite märkligt och att höger per definition är demokrati säger väl mer om det republikanska partiet än om någon annan.

Kedjan säger hur som helst att ursprunget nyheten kommer från Kubas republikanska parti (vars ledare i Miami har pistoler i shortsen) och utan att jag står för ett enda ord så kommer det här, för att ni ska vara lite up to date med skvallret:

Militärer anländer kontinuerligt från Venezuela och Kuba, mellan igår och idag har redan 3,000 anlänt.

En blockad har upprättats för att hindra bolivianer från att resa ut. Man har satt upp en informationsblockad för att förhindra att nyhetsbyråer meddelar vad som händer. Man har även blockerat internationell kommunikation.

Imorgon har man sedan en tid tillbaka planerat att hålla en kongress, med representanter från de fyra östliga provinserna för att bestämma vilken hållning man skall inta gentemot den senaste serien av hot mot institutionerna, som konstitutionen och för att undvika sådant som expropriation av jord och företag, etc. etc.

Det har i samband med detta funnits ett hot från staten att de skall stoppa kongressessionerna genom att appelera till utländska styrkor.

På grund av detta begär bolivianerna hjälp från alla oss som försvarar friheten och institutionerna i Amerika för att rapportera om situationen och massivt sprida ordet om den politiska verkligheten

och bla bla. Men där var nyheten i alla fall!

Entry filed under: Kuba. Tags: .

KRUDAS PÅ MYSPACE Sektifiering av min kyrka

5 kommentarer

  • 1. Erik Andersson  |  16 december 2006 kl. 1:02 e m

    Varför sprider du såna rykten i en situation där Bolivias folkvalde president står under hot av statskupp? När han för ett tag sen skulle tala i Santa Cruz varnades han av stadens polischef om att ett gäng militärer var på väg dit för att döda honom. Samtidigt verkar överklassen i de gasrika regionerna för att splittra landet, och varnar med att de kommer sätta in alla krafter de har mot den regering som för några månader sen hade 80% ”approval” av folket.

  • 2. Erik Andersson  |  16 december 2006 kl. 1:14 e m

    I princip verkar hela din blogg gå ut på att sprida negativa åsikter och rykten om alla krafter som står för social rättvisa i Latinamerika. Jag kan inte förstå varför man vill driva en sån blogg som socialdemokrat.

  • 3. Anna Ardin  |  16 december 2006 kl. 1:28 e m

    Ryktet i sig lägger jag ingen värdering i, oavsett vilken sida man står på är det väl intressant att det sker truppförflyttningar i regionen. Att de skulle skära av kommunikationen ser jag jag som otroligt.I fallet Bolivia står jag helt bakom presidenten, han var det bästa alternativet och valdes i ett fritt val. Om Kuba väljer att militärt stödja bevarandet av en demokrati kan jag inte annat än tacka dem. Att döda en folkvald president är det största brottet i världen efter folkmord. FN borde gå in och ge honom skydd, inte bara Venezuela och Kuba.Om du tolkar ryktet som att Venezuela och Kuba går in i Bolivia för att skydda presidenten och att detta är något negativt får det stå för dig.Att hålla utomparlamentariska oppositionskongresser tycker jag också att man ska få, om de inte innebär beslut om våldsamma aktioner eller hot om våld. Det är inte sociala rörelser min blogg är ute efter att kommentera, utan främst om olika aspekter kring Kuba och den Kubanska politiken.

  • 4. Anna Ardin  |  16 december 2006 kl. 1:46 e m

    För övrigt tycker jag att du är mycket orättvis när du säger att jag sprider negativa rykten om sociala rörelser när de enda jag talat illa om är:förtryckande stater, galna våldsaktivister från USA, Hillary Clintons sexistiske rival i kongressvalet, moderatrna Billström och Chilò, alliansen, nobellkommittén, folkpartiet, moderaterna, Fredrik Federley, högskolebarometern, Olle Svennings dåliga koll på fakta, USA, sexistiska män i en bil, porrsurfare, Bonniers, teveprogrammet supernördarna, abortförespråkare, Bokus falska lägsta-pris-garanti, män som tar för mycket plats i debatter, skolbetyg, Bodströms övervakning, fenomentet slingor, flygbolaget Iberia, socialdemokratiska interndemokratin, Kinas kapitalism, terroristjägare, republikanen John G. Roberts, IMF, nazister, Disneys mobiltelefonbolag och Ryan air.Vilka av dessa menar du är sociala rörelser som jag borde låtit bli att snacka skit om? Jag menar att när man blir stat upphör man att vara en social rörelse och måste då bedömas annorlunda. Då måste man ta in i beräkningen att makt korrumperar (och 47 år av total makt korrumperar ännu mer). Så i det hänseendet så är det väl kanske folkpartiet som jag borde varit mer snäll emot, innan de kom till makten.

  • 5. Anonymous  |  16 december 2006 kl. 7:16 e m

    Jag läste en skitintressant nyhet på internet. Fidel Castro har gjort en ny dödsmaskin som kommer att döda alla söta små hundvalpar i västvärlden. Sen såg jag också att månlandningen aldrig ägt rum utan att det bara var en konspiration från CIA, det är avslöjat nu. Och sen såg jag att det var UFO som sänkte Estonia och att Elvis lever (han bor i Österrike). Såg det precis idag, det kommer säkert i DN imorgon! (De hade inte skrivit nåt på nätupplagan än). Kom ihåg var ni läste det först!Förresten: ett skitbra tips som jag fått är att man kan investera pengar i Nigeria. Jag fick ett jätteintressant brev från en bankchef där, man behövde bara låna ut sitt kreditkortnummer så kan man få flera miljoner dollar!! Smart va??Alltså, jag vet inte om det är sant men jag tror det för jag läste det på internet.


Twitter

Kategorier


