KRUDAS PÅ MYSPACE

10 december 2006 at 8:12 e m 2 kommentarer

Det feministiska hiphopbandet Krudas som jag skrivit om tidigare finns nu på myspace på den här länken. Om du vill läsa mer om dem kan du titta på den här länken.

De skrev till mig i ett mejl: nu kan du hälsa Castrovännerna att vi rymt från honom. De har nämligen lyckats ta sig till USA alla tre och de refererar till en diskussion vi haft om hur svenska castrovänner använt sig av Krudas för att ge cred till Castro, ett exempel är denna artikel i tidskriften Kuba som drivs av den oseriösa föreningen Svensk-Kubanska. I artikeln står det bland annat att Krudas lyckats skapa dialog med regimen och att kvinnliga rappare härmed fått en röst på Kuba. Men det står inte ett ord om att de statliga CD-försäljningsmonopolet vägrar att ta in Krudas skivor och att försäljarna ser ut som frågetecken när jag frågade efter dem. Kvinnan i affären sa dessutom: ”nej, det finns inte ett band som heter så, för om det funnits så hade jag vetat om det”. Så ”välkända och allmänt uppskattade” var de.

Undra just om det är författarens egna kval som lyser igenom, hur man ska kunna vara kritisk feminist samtidigt som allt redan skall beskrivas som perfekt på Kuba, eller om det är tidskriftens censur som tvingat henne att lägga till några Castrohymner på slutet. Till exempel det där om att våld i hemmet inte är vanligt, hur kan man veta det? Vem gör uppskattningen? Vem har möjligheter att undersöka? Vem får tillgång till data?

Förresten så pratade jag med en fd läkare från Kuba, Armando García (blev utslängd ur kåren på 90-talet för att han rapporterade om vitaminbrist och undernäring på landsbygden) och han menade att abort inte alls var fritt tillgänglig på Kuba utan att det krävdes tilstånd från myndigheter! Att livsfara för modern, missbildning på barnet eller i undantagsfall om mamman var för ung var tillräckliga skäl, enbart ovilja eller fattigdom var inte godtagbara skäl för abort. Jag vet inte om han sa det för att tala gott om Kuba, om han inte visste bättre (för han tyckte uppenbart att abort inte var önskvärt) eller om det faktiskt var sant. Men det känns värt att undersöka mer, personligen känner jag mig lätt chockad, av att ett av mina bästa med Kuba i det Latinamerikanska börjar rinna ut i sanden.

Entry filed under: feminism. Tags: .

Fidels begravning, datum och plats Venezuela invaderar Bolivia

2 kommentarer

  • 1. Christian BK Aasvestad  |  12 december 2006 kl. 6:47 e m

    Men Anna, dom har ju gratis sjukvård och skola!!!;-)

  • 2. Dennis  |  15 december 2006 kl. 12:22 f m

    Hej, du kanske är intresserad av < HREF="http://www.iht.com/articles/2006/12/14/news/havana.php" REL="nofollow">den här<> artikeln om rappare på Kuba.


Twitter

Kategorier


