Politisk utmaning

1 oktober 2006 at 12:31 e m

Den 24 september blev jag utmanad av min Kamikazevän. Jag struntade i det men fick igår skäll av en helt vanlig bloggläsare som kollat varje dag om jag svarat, så ok:

1) Politisk ideologi du förespråkar?
Socialdemokrati. Alla ska med, dvs. folkrörelser och folkbildning, kollektiva lösningar, stor offentlig sektor, starka fackföreningar, allas lika värde på riktigt, alla folks frihet, hela världens fred, politiken styr kapitalet så att varken politiken eller kapitalet kan totalstyra alla människors liv.

2) Politisk ideologi du föraktar mest?
Kommunism och kristdemokrati. Eftersom de påstår sig vara goda och säger sig tycka att alla är lika värda men där politiken i verkligheten inte leder till nåt bra.

3) Materialist eller idealist?
Vet inte, kan man vara inte materialist? Fast jag är idealist också tror jag, märkte det när jag snackade med Jesper, en tjugoåring som påstod att han var miljonär. Han sa att han kunde ge mig jobb med mer lön än jag har. Han tyckte att jag slösade bort min tid och jag tyckte jag gjorde nåt bra. Eller så var det bara så att han inte fattade att mina karriärmoves inte låg inom den privata sektorn…

4) Plikt- eller konsekvensetik i politiken?
Vet inte, vad betyder frågan?

5) Politiskt uppvaknande?
Jag var 15. Mina MUF-kompisar diskuterade att invadera Norge för att få testa JAS på ett sittande möte, de sa också att Elevorganisationen var en ond organisation. Sedan avslutades insikten om att det fanns olika sidor i politiken med en fest, där kanske fyra-fem vita, fulla, snyggt klädda män satt runt ett bord, skrev ”döda dom röda” i ett allt mer exalterat tonläge och slutligen krossade en av dem en full ölburk mot pannan så att ölen stänkte i hela rummen. Min mormor var piga från det att hon var nio år, hon är röd. De sa att de ville döda henne. De hade fel, jag gick ur. Tre år senare röstade jag rött, sex år senare tog jag ställning och gick med.

6) Politisk detour?
Alltså, jag kommer inte från en akademisk familj, trots att jag fick 38 poäng på orden på högskoleprovet så vet jag inte vad detour betyder.

7) Enskild person som påverkat dig politiskt?
Vet inte, Petra kanske. Jag har en ganska oödmjuk inställning och tror att jag kommer på allt själv.

8) Bok som påverkat dig mest politiskt?
Mest och mest, men en del, massor. Egalias döttrar är en.

9) Största bristen i den politiska ideologi du förespråkar?
Att den har en del kommunism inom sig, om man tolkar balansen mellan trygghet och frihet fel kan den glida in i förmynderi. Det är också ett problem att anti-feminism och rasism kan få plats inom den, men nu har vi ju tur att det finns andra som tar hand om sånt i dagens Sverige (se ovan).

10) Viktigaste enskilda politiska frågan?
Fackföreningarna. I alla länder. Alla.

11) Jag utmanar dessa tre
Kajsa Hallberg, för att få en översättning till engelska
Kaj Nordquist, för att han borde fått sitta kvar i riksdagen och för att han borde skriva på sin blogg
Pennskaftet, för att jag vill veta vad hon har att säga

Entry filed under: ego, politik. Tags: .

Kyrilliska 33 av 32


Twitter

Kategorier


