Värmen lockar fram mer än kackerlackor

13 juni 2006 at 7:56 e m 5 kommentarer

Bor jag fortfarande i Sverige? Jag börjar faktiskt undra.

Först 30 grader varmt, nu när klockan blivit 8 på kvällen har det äntligen sjunkit till 29,8, men annars har det varit 30 grader precis hela dagen.

Sen kackerlackan.

Och nu det här!

Idag råkade jag ut för min första tvättäkta piropo sedan Argentinatiden. En minibuss med stekare körde förbi när jag helt fredligt spatserade på Övre Slottsgatan på väg hem, i min nya kjol och skira HM-linne.

– Kex!

– Hon pekade finger!

Strategin kändes bättre här än i Argentina, och min gamla analys om att de sexuella trakasserierna tar semester när det regnar verkar funka även omvänt, det är värmen som lockar fram trakasserarna… och kackerlackorna.

PS Kex i Sverige är bättre än bonbon i Argentina. Marginellt.

Entry filed under: feminism, jämlikhet. Tags: .

Kackerlacka Bye bye Sweden

5 kommentarer

  • 1. Anna Ardin  |  13 juni 2006 kl. 8:09 e m

    synonym till stekare emottages tacksamt

  • 2. Nisse Sandqvist  |  14 juni 2006 kl. 12:26 f m

    Äsch, det behövs inte. Stekare är ett bra ord – att applicera på den lokala Muf-ordföranden, äcklet i epatraktorn eller för den delen på nån som i största allmänhet utövar sexism i vardagen. < HREF="http://www.stekare.com/vad-aer-en-stekare.htm" REL="nofollow">Stekare.com informerar<> för övrigt om att ordet ”stekare” ibland betecknas som ”brat med osunda kvinnovanor, t. ex i äldre upplagor av Aftonbladet. Vad ”osund” står för i kombination med termen brat får man dock ingen närmare förklaring på.”. Vidare: ”Det verkar som om användningsområdet för slangordet stekare har utökats, och det används alltså idag med en rad olika betydelser och i många olika sammanhang.”

  • 3. Anna Ardin  |  14 juni 2006 kl. 12:40 f m

    haha, det står inte ibland betecknas som utan ”felaktigt betecknas ibland ordet stekare”… och så ovanstående förklaring, som var precis den jag ville åt. Förutom att det är konstigt att ord kan betecknas så undrar jag verkligen vad Kotsinas hade att säga om saken.Solbränd, för mycket pengar (som han antagligen ärvt efter sin farsas bolagskonkurser) och nån slags vax i sitt medellånga, gärna blonderade, hår, i kombination med en dålig kvinnosyn.

  • 4. Anna Ardin  |  14 juni 2006 kl. 12:46 f m

    En sak till, jag tänker mig inte en stekare som åkande epa, utan snarare hummer. att förstöra miljön är också något som stekare gillar, genom sjuka mördarbilar, många flygresor till aspen, miami, tropikhattresmål etc. kanske är det därav ordet kommer? ”att steka polerna”.

  • 5. Nisse Sandqvist  |  14 juni 2006 kl. 2:25 e m

    Mja, i Jämtland förstår vi oss inte så bra på di där hummerbilarna, så vi håller tillgodo med fett upphottade epor när vi ska åka ut på kvinnoförnedrarrunda. Stads- och landsbygdsstekaren är nog av olika sort på så sätt. Det stämmer säkert att det har med polerna och miljöförstöring att göra. Men så länge de sitter i sina flygplan kan de i alla fall inte vara hollering sexists mot kvinnor på gatan…


Twitter

  • Kan någon förklara för mig vad skillnaden är mellan att förbjuda sjal & att förbjuda bikini-överdel? 3 days ago

Kategorier


