Kalle Anka ser dig

6 april 2006 at 11:44 f m 6 kommentarer

”Disneys mobiltelefonbolag lanserar en tjänst som gör att föräldrar kan hålla koll på sina barn via mobiltelefonen.

Inte nog med att föräldrarna kan spionera på sin avkomma genom att ha kolla på telefonsamtal, sms, mms och videoinspelningar. De erbjuds dessutom att lokalisera var barnen befinner sig genom att telefonerna är kopplade till det globala positioneringssystemet, GPS. Det uppger brittiska BBC på sin hemsida.

Systemet kommer bara att finnas i USA till att börja med och målgruppen är barn mellan 10 och 15 år, ett segment där mobiltelefoner fortfarande inte finns i var hand i USA.” Skriver DN.

HJÄLP!!! Hur ska vi få stopp på det här helt sjuka övervakningssamhället? Är inte det här helt uppenbart olagligt enligt internationella lagar, barnkonventioner och allt möjligt? Har inte även barn rätt till integritet?

Och hur hade de tänkt sig att man ska hindra att tekniken/telefonerna används av män som vill spionera på (eller döda) sina flickvänner eller några andra otäcka integritetskränkare?

Hur ska vi humanister kunna utöva någon slags inflytande på utvecklingen när teknikerna och juristerna* så uppenbart samarbetar för att motverka människovärdet?


*Och då menar jag, som i alla fall när jag pratar om ”män”, inte alla tekniker och jurister, utan dessa som grupper som uppvisar gemensamma politiska mål.

Entry filed under: Okategoriserade. Tags: .

Senaste Kubanytt Strategisk utveckling

6 kommentarer

  • 1. din ende vän.  |  6 april 2006 kl. 12:30 e m

    Den här utvecklingen var väl dessvärre bara en tidsfråga. Och tyvärr har vi inte sett slutet på det hela ännu. Å andra sidan så kan man ju alltid vända på det. Vilka möjligheter hade inte rättsväsendet givits om man haft den här tekniken i fallet Hagamannen? Eller liknande fall där kvinnor utsatts för övergrepp.Fortfarande är det ju dock så att bara för att din mobiltelefon befinner sig på ett ställe så behöver inte nödvändigtvis du göra det. Men även det är väl bara en fråga om tid.Det är alltid skrämmande med teknik som i ”rätt händer” kan göra stor nytta men i ”fel händer” lika stor skada. Frågan är väl egentligen vem som avgör vilka händer som är ”rätt” och vilka som är ”fel”.

  • 2. Anna Ardin  |  6 april 2006 kl. 12:39 e m

    min ende vän, eller min störste beundrare, min störste beundrare eller bara en vanlig anonym stalker.Med min teknik vet jag iaf att du flyttar runt med din bärbara Mac på olika uppkopplingar i Tyskland, så än så länge behöver jag inte vara akut orolig för att du ska sitta och kolla på mig i fönstret mittemot.

  • 3. din ende vän.  |  6 april 2006 kl. 1:00 e m

    Nope, det är ingen risk och kommer inte heller att bli. Så du kan lugnt sitta kvar. : )Och det var ju precis det vi pratade om. I vilka händer är teknik en tillgång och i vilka är den ett hot?

  • 4. Anna Ardin  |  6 april 2006 kl. 1:54 e m

    det stora problemet är väl att de stora skurkarna vet hur man gömmer sig, det är småkriminella och helt oskyldiga som åker dit eller blir förföljda.hur gärna vill du undvika att jag vet att du pluggar i tyskland och går in via ardin.se när du uppenbart vill ha kontakt med mig?och jag tycker inte att du ska blanda in DNA-analys av hagamannen i diskussionen om avkollning av barns sms.

  • 5. din ende vän.  |  6 april 2006 kl. 2:31 e m

    Det var inte DNA-analys jag menade. Inte heller möjligheten att kolla av barns sms. Vad jag menade var att om tekniken hade funnits så kunde polisen ha sett om den man som sitter anhållen misstänkt för att vara Hagamannen hade befunnit sig på den aktuella platsen vid aktuell tidpunkt (förutsatt att han har en mobiltelefon då förstås och att den mobiltelefonen vid tillfället var påslagen).Det var inte heller i försvar av denna teknik (som jag tycker är lika sjuk som du verkar tycka). Min poäng var enbart att ingenting är enbart svart eller vitt (eller rött för den delen). Det finns alltid en fram och en baksida på saker och ting. Hur gärna jag än skulle vilja undvika att du vet att jag pluggar i Tyskland och går in via ardin.se när jag uppenbart vill ha kontakt med dig så kan jag inte det. Det är från min sida sett teknikens baksida. Och från din sida sett teknikens framsida. På samma sätt är det med föräldrar som är oroliga för sina barn. För föräldern är det en möjlighet och för barnet en begränsning. Men i vissa lägen så kanske det inte enbart är av ondo att föräldrar vet var deras barn befinner sig? Samtidigt ger det här teoretiskt en möjlighet att kontrollera vem som helst. Något som väldigt få skulle uppskatta. Visst, det finns folk som brukar skydda sådana här saker med orden: ”Men om du inte gör något kriminellt så har du ju inget att dölja och inget att oroa dig över”. Men den frasen känns väldigt skör i sammanhanget. Och precis som du skriver så vet de stora bovarna hur man gömmer sig.Kanske finns det ett utopiskt samhällsskick där allting fungerar och alla är lyckliga men jag betvivlar det.

  • 6. kamikaze  |  12 april 2006 kl. 1:00 f m

    annas bästis: jag skulle gillat om du uppenbarat dig för en dryg månad sen så du kunde varit jag (förutom att du egentligen kanske e annas alterego vilket anna försöker dölja genom att placera dig i utlandet) och så kunde vi skrivit spökkommentarer i varandras namn och alla skulle trott att jag reste runt överallt i tyskland och att Momo va ett annat sorts husdjur än hon är och sen (nu alltså) kunde jag berättat fina skrönor om livet i münchen och hamburg och guvetvardetär du flyttar runt med din mac./:)


Twitter

Kategorier


