"Jämför oss inte, bara köp"

22 januari 2006 at 4:28 e m

Ett bra trick för att sälja saker till oförmånliga priser är att lura kunder att inte jämföra dem, och det är just vad Bokus gör i sin ”lägsta-pris-garanti-kampanj”

Om de inte har lägsta pris, så får man mellanskillnaden tillbaka, http://www.sol-och-var.com.

Min kursbok Modernization, Cultural Change and Democracy, av Ron Inglehart (som f ö snart kommer till Uppsala!) kostade 663 kronor på Bokus, men endast 388 på amazon.com, om jag lägger på frakten blir skillnaden fortfarande betydande. Bokus vägrar ge mig rabatten! Att vara ”tillgänglig i Sverige”, som är ett krav de ställer för att ge garantin, räcker det inte att den finns tillgänglig i min brevlåda utan det finns något slags miljöpartistiskt ursprungskrav i det hela.

Men nu kommer det värsta!

På vanliga butiken i Uppsala kostar boken 225!

Bokus bokus, ni hade tjänat såå mycket på att inte tjafsa och sålt den till mig för 493 istället för att få mig att känna mig lurad och istället för att få mig att jämföra med studentbokhandlarna här i stan.

För övrigt var Bokus billigare på 2 av mina 7 böcker på inköpslistan (4 resp. 6 kronor), och prisgarantin gällde såklart inte för en enda av de övriga 5, trots att priserna alltså skilde upp till 438 kronor.

Andra stora företag gör likadant med sina prisgarantier, El-Giganten begär att fabrikerna ska ändra serienumret på tvättmaskinerna så att prisgarantin aldrig ska gälla eftersom inte ett enda annat företag i världen har en tvättmaskin med det serienumret och så vidare och så vidare.

Dagens tips: jämför alltid, vad de än försöker få dig att tro!

Entry filed under: Okategoriserade. Tags: .

Antifeminism är värre än ofeminism Jag viker ut mig


Twitter

Kategorier


