Antifeminism är värre än ofeminism

14 januari 2006 at 12:22 f m 16 kommentarer

En kille, ganska ung, ganska vänster sa i en diskussion om jämställdhet för inte alls länge sedan: ”visst är jag för jämställdhet, men feminismen har ju gått för långt nu”.

Vilken jävla gubbgrej!

Typiskt för en äldre moderat, som vill att hans fru ska stryka hans skjortor och stärka kragen, typiskt kanske till och med för en medelålders medelklass, som vet att Janne slår sin fru, men fortsätter spela poker med honom ändå (nåt har hon säkert gjort).

Kvinnor tjänar FORTFARANDE mindre, kvinnor utför FORTFARANDE nästan allt hushållsarbete och så vidare, ända till att de flesta som säljs som slavar är kvinnor. Och så menar folk att feminismen borde stanna här, att det börjar gå för långt.

Nej, min själ är det inte anti-feminismen som gått för långt? Jo, anti-feminismens järngrepp har pressat in sina klor ända in i arbetarrörelsens kött. Och anti-feminismen är värre än ofeminismen.

Entry filed under: feminism, jämlikhet. Tags: .

Skjutjärnsfeminist "Jämför oss inte, bara köp"

16 kommentarer

  • 1. Anonymous  |  16 januari 2006 kl. 3:04 e m

    Intressant inblick i vad som försigår bakom kulisserna – obekant för oss vanliga och som omyndiga behandlade medborgare..http://www.tinyurl.com/9oyy8http://www.tinyurl.com/9v53rMedverkande: Björn Hammarbäck, tidigare ordf. för socialdemokraterna i Fagersta, Mona Sahlin, Ibbe = Ibrahim Baylan, Lars Stjernkvist samt Anna A Forsberg, Presschef SAP

  • 2. Anna Ardin  |  16 januari 2006 kl. 5:04 e m

    Ok ok, det var dumt av mig att använda sådana nazistiskta buzz-word som järngrepp och klor, men i övrigt: vad har denna kommentar över huvud taget med mitt inlägg att göra? Jag föredrar att inte se min blogg som ett klotterplank à la ring p1. Någon granskande mejlkonversation om hur feministisk Göran egentligen är välkomnas, men ”bakom kulisserna” att Mona och Ibbe vägrar vara rasister intresserar mig föga.

  • 3. Anna Ardin  |  16 januari 2006 kl. 5:13 e m

    Hahaha, försökte skriva en kommentar på Björn Hammarbäcks sida och fick följande svar:Your comment was denied for questionable content. Kul! Här pratar han om yttrandefrihet och har lagt in filter för ord som… rasist?

  • 4. Anna Ardin  |  16 januari 2006 kl. 5:15 e m

    Vad jag skrev som var questionable:Jag tycker att det är lika relevant att kolla kostnaderna för ”invandringen” som att kolla tex. vad barnen kostar eller vad utvandringen genom tiderna sparat oss eller kostat oss i förlorade skatteintäkter. Jag tror att det ligger en rasistisk grundinställning i detta, därför är man sugen på att veta vad de som inte hör hit kostar, som ett argument för att stänga ute dem än mer från samhället och därmed få en viss grupp att kosta ännu mer. Hur mycket kostar rasisterna samhället varje år?

  • 5. Gabriella  |  18 januari 2006 kl. 11:11 f m

    Jag har redan hört ”feminismen har gått för långt” två gånger den här veckan. I ena sammanhanget av någon som kallade sig feminist, i det andra av en partikamrat. Jag håller med dig, hur kan det ha slagit över så här? Fanns de uppfattningarna innan Rubars fantastiska, av kulturministern hyllade, dokumentär?

  • 6. Anonymous  |  21 februari 2006 kl. 7:57 e m

    Hej, Feminister säger sig förespråka jämställdhet mellan könen. Perosnligen förstår jag inte hur man uppnår jämställdhet genom att trycka ner män, föreslå ”mansskatt” och så vidare. Man får ju hålla isär begreppen någorlunda. Att skapa något sorts manshat kommer inte att främja jämställdheten och harmonin mellan könen.

  • 7. Anna Ardin  |  21 februari 2006 kl. 9:36 e m

    Hur menar du nu?Vem (förutom du) har pratat om mansskatt och ett generellt nedtryckande av män?Som jag ser det så är problemet med antifeminismen att dess anhängare börjar tjafsa om manshat så fort någon lyfter minsta kommentar om jämställdhet. Du är ytterligare ett exempel på detta.Hålla isär begreppen säger du, ja, det tycker jag låter som en sund idé. You should try it.

  • 8. Din ende vän.  |  28 mars 2006 kl. 5:27 e m

    Sök efter ”mansskatt” på Google, Anna. 19600 träffar. Där naturligtvis Gudrun Schymans förslag från oktober 2004 toppar listan.Den där anonyma kommentatören sa ju sig inte vara emot jämstäldhet eller feminism så jag tycker faktiskt att du kan vara lite mindre aggressiv Anna. Frågan som ställdes är ju fortfarande relevant. Man kommer aldrig att uppnå balans genom att försöka trycka ner den sidan som för tillfället anses vara förfördelad.Och ja, jag är man, men för den sakens skull varken kvinnohatare eller antifeminist. Tvärtom tror jag att du skulle tycka ganska bra om mig om du fick chansen att träffa mig. Mitt kön till trots!

  • 9. Anna Ardin  |  28 mars 2006 kl. 5:44 e m

    Du verkar ju över huvud taget inte läsa vad jag skiver! Mansskatt får många träffar på google, ok, men vad har jag med det att göra? Varför ska förslag som vissa tycker är dumma lyftas upp när jag pratar om någo helt annat? Som att anklaga folk för att vilja schabbla med tsunamioffer varje gång de pratar om välfärdssystemets bevarande, eller säga att de vill flytta till Täby om de råkar hålla med Reinfelt i någon fråga.Det är klart att vissa kommer känna sig nedtryckta om andra ska få mer makt, men var kommer ord som manshat egentligen ifrån?

  • 10. Anna Ardin  |  28 mars 2006 kl. 5:45 e m

    Förresten så gillar jag redan manliga kön, så det är inget du behöver övertyga mig om.

  • 11. din ende vän.  |  29 mars 2006 kl. 12:48 f m

    Jag ber om ursäkt Anna. Jag var visst otydlig i mitt inlägg. Den ende som nämnt manshat och mansskatt här i inläggen är mycket riktigt den anonyma kommentatören tidigare (bortsett från du och jag efter det då alltså men det är ju helt och hållet mitt fel). Jag fick däremot känslan av att han (för jag tar i det här fallet för givet att det är just en han) pratade om feminism i allmänhet och inte enbart dina inlägg om feminism. Ditt sätt att direkt gå i någon form av offensiv försvarsposition (en del skulle nog kalla det för en regelrät attack) mot den kommentatören tyder vid en närmare anblick på att du tog det som ett personligt påhopp. Något som jag alltså inte tror att det var. Därför refererade jag till Google för att försöka visa på att det visst finns andra människor som pratat om ”mansskatt” (att en del också talar om generell nedtryckning av män bemödade jag mig inte att leta efter eftersom det är en sak som både du och jag vet är vida utbrett bland feminister, dock vanligtvis extrema sådana).Naturligtvis ska du lyfta upp förslag som du tycker är dumma till ytan. Det är ju enda sättet för dig att faktiskt få andra att förstå hur dumma de är. Jag tror inte att någon tror att du ställer dig bakom Gudruns förslag bara för att det lyfts upp här. Och med ”lyftas upp” hoppas jag att du inte menar ”hylla”. För vad jag menar är ”föra fram i ljuset”.Nej, Anna, det är inte feminismen som har gått för långt. Defenitivt inte. Det finns fortfarande massor att göra. Och det kommer det nog tyvärr att göra en lång tid framöver. Däremot kan man tycka att vissa feminister har gått för långt. På samma sätt som vissa anti-feminister helt klart har gjort det.Förresten så vet jag redan det.

  • 12. Medelklassgubben  |  2 april 2006 kl. 11:40 f m

    Du skriver ”typiskt kanske till och med för en medelålders medelklass, som vet att Janne slår sin fru, men fortsätter spela poker med honom ändå”.Enligt min (kanske begränsade) erfarenhet har medelklassen kommit längre än så. Janne skulle bli utfrusen! Jag tror tyvärr att de grövre avarterna av könsmakt/förtryck levera kvar mest i samhällets marginaliserade grupper.

  • 13. Anonymous  |  15 december 2006 kl. 5:03 e m

    Men har du frågat killen varför han tycker att feminismen har gått för långt eller grundar du dig bara på ordet ”antifeminist” för att bedöma hans åsikter? I så fall är du inte nyfiken. Kanske fanns det någon grund för vad han sa. Feminismen har faktiskt gått för långt och är inte alls jämställd längre. Häromdagen läste jag i tidningen att det var hemskt med kvinnor som var bostadslösa. Är det inte hemskt med män som är bostadslösa också? Varför ska det vara värre när det är en kvinna som drabbas? Uppnår man jämställdhet genom att förneka alla problem som män kan ha också? Ska man ha ett könsperspektiv på alla område? Det finns område där det är kvinnor som drabbas, andra där det är män som drabbas, och andra där alla drabbas. Har du aldrig tänkt att det är orättvist emot män att det är kvinnor som automatiskt får barnbidrag till exempel? Eller är du endast intresserad av orättvisor som kan personligen drabba dig? Nu är det så att många feminister förnekar männens problem, och att många antifeminister förnekar kvinnornas problem. Vad dumt.

  • 14. Anna Ardin  |  15 december 2006 kl. 5:56 e m

    Det är jobbigt att vara människa.Feminister förnekar som grupp knappast männens problem, men de är inte heller beredda att sätta dem i första rummet – som många män vill att de ska göra.Det är inte alls konstigt att kvinnor automatiskt får barnbidraget, eftersom kvinnor automatiskt ska ta hand om barnen. Det är väl snarare en fråga om vad man ska prioritera att göra något åt i första hand. Jag tycker att det är det faktum att kvinnor automatiskt skall ta hand om barnen eftersom det är en större börda än att inte få barnbidrag. Och en fråga om de fördelar kvinnor ibland får väger upp de nackdelar de har. Jag tycker bara att det är larvigt att försöka påstå nåt sånt. Det är ganska små och irrelevanta problem du tar upp, även om de förstås är en lika naturlig del av patriarkatet.

  • 15. Anonymous  |  27 januari 2007 kl. 12:41 e m

    Men herregud, feminister går för långt. Ni för talan för alla kvinnor utan vissas vilja. Anledningen till att det är som det är, kanske helt enkelt beror på den allmänna kompetensnivån och hur passande en kvinna är på vissa saker. Självklart finns det undantag. Om du skulle påstå att kvinnor har det dåligt i dagens samhälle så är du en bortskämd liten skitunge. Gå och predika i ett land där kvinnor verkligen HAR det dåligt.

    Sen sitter du och för massa idiotiska argument som är helt baserade på dina egna åsikter, ett bevis på hur trångsynta ni är.

    Det är automatiskt att kvinnor ska ta hand om barnen? Varför är det då inte lika automatiskt att kvinnor sköter hushåll bättre än män, vilket de har bevisat sen romartiden.

  • 16. Anna Ardin  |  4 februari 2007 kl. 3:19 e m

    Sorry att det tog lång tid att publicera din kommentar, men jag var och pratade jämställdhet i Thaland och Burma i veckan. Där är det samma strukturer som gör att kvinnor mycket oftare smittas med HIV, inte vågar prata offentligt, inte blir valda som representanter och inte tjänar lika mycket som män som i Sverige.

    Du har självklart helt rätt i att det anses lika självklart att kvinnor ska ta hand om barnen som at de ska sköa hushållet. Och det är just det tyckandet som är prioriterat att förändra.


Twitter

Kategorier


